maped Skrevet 30. juli 2006 #1 Skrevet 30. juli 2006 Dessverre er det sånn at vi jenter er mye mer utsatt når vi er ute og reiser (her hjemme også, for såvidt) enn gutta, men betyr det at vi ikke skal få gjøre det vi har mest lyst til? Jeg planlegger å dra på interrail neste sommer. Da er jeg 18. Selvfølgelig vil det være tryggere for meg å dra sammen med vennene mine, men jeg vil mye heller dra på egenhånd slik at jeg slipper å ta hensyn til hva de andre vil. Folk blir man jo kjent med rundt omkring uansett. Jeg vil oppleve Europa alene. Jeg har reist mye helt siden jeg var liten, og har vært i USA og noen land rundt i Europa så godt som alene siden det er jeg som ender opp som den som ordner det som skal ordnes når jeg er ute og reiser med venner. Foreldrene mine, som kjenner meg godt, tror det skal gå greit, men skulle ønske jeg ventet et par år til. Noen her som har/vet om noen som har reist alene som ung jente? Hva mener dere?
Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2006 #2 Skrevet 31. juli 2006 Som ung jente ville jeg ha vært lit ekstra forsiktig, og arrangert alt litt bedre på forhånd. Informer deg litt om bydeler du bør holde deg unna og drikk LITE underveis. Skaff deg gjerne overnatting på forhånd. Da burde det gå bra! (Har også reist mye alene)
Gjest Elfrida Skrevet 31. juli 2006 #3 Skrevet 31. juli 2006 Menn er jo faktisk mye mer utsatt for vold på gata/fra fremmede enn kvinner, så det er ikke uten videre sant at kvinner er mere utsatt. Man er kanskje mer utsatt for uønsket (seksuell) oppmerksomhet enn det menn er, men de fleste steder vil enslige kvinner bli behandlet med respekt og passet på, særlig hvis man oppfører seg høflig og respektfult mot lokalbefolkningen. Og så er det det å unngå å ramle på fylla og rave i gatene - det er aldri en god ide, særlig ikke når man er blant ukjente og ikke kan språket.
afr0dite Skrevet 31. juli 2006 #4 Skrevet 31. juli 2006 Hvis du ønsker å reise alene, så er det vel bare å bruke sunn fornuft! Som du sier, man blir jo kjent med masse folk underveis uansett, og på mange måter står man friere til å være denman er, når man er alene. Hold deg unna shabby bakgater, ikke bli med skumle menn hjem og sist, men ikke minst, bruk magefølelsen!! Jeg haiket i åresvis, men satte meg aldri inn hos biler som stoppet hvis jeg fikk en dårlig magefølelse. Gjorde det kun én gang i løpet av alle de årene jeg haiket, og det var en blotter som ikke ville stoppe. Magefølelsen skal ikke undervurderes! Og så kan du jo alltids ha med deg en pepperspray! :blunke: GOD TUR!
Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2006 #5 Skrevet 31. juli 2006 Ville kanskje unngått å komme fram til nye steder seint på kvelden/natta. Togstasjonene er gjerne oppsamlingssteder for røklete folk, og det er ofte litt øde rundt dem. Også ville jeg funnet ut endel ting om stedene du tenker å besøke; om det er taximafia der, voldskriminalitet, kriminalitet mot turister, og litt om skikk og bruk. Ville unngått å drikke meg full aleine, helt klart. Men jeg har vært alene i f eks Polen og tatt et par øl ute om kvelden - det har ikke vært noe som helst problem. men da har jeg også dratt hjem nokså tidlig. Forhåndsbestill overnatting, i hvert fall for første natta på nye steder. Min erfaring er at det meste går greit og føles trygt på dagtid og om en er sånn delvis orientert; vet hvor man er og hvor man skal . Om kvelden blir noen områder litt mer ubehagelige å bevege seg i. Vær litt obs på forretningsstrøk; de kan være fullstendig folketomme og skumle om kvelden sel om de er fancy på dati. Lykke til - det er jo også noen fordeler ved å reise alene:-) man legger opp løpet selv og blir kanskje lettere kjent med andre i samme situasjon på herbergene.
maped Skrevet 31. juli 2006 Forfatter #6 Skrevet 31. juli 2006 Godt å høre at det er flere enn meg som tror at dette skal gå fint (: Klart jeg må være forsiktig, jeg hadde vel ikke planer om noe annet heller. Jeg tror nok hverken gutter eller jenter som reiser helt alene gjør det helt uten å tenke seg om på reisen. Tror det nesten er farligere å reise en jentegjeng på chartertur til de klassiske sydenstedene som skal dit for sol, fest og fyll. Det er jo nettopp disse jentene som ender opp i ufrivillig sexorgier med nye stoffer innabords. Men mangel på fest og moro skal nok ikke bli det største problemet for meg da jeg har blitt kjent med mange folk rundt omkring på tidligere reiser med familien og venner. Litt tryggere å ha noen som kjenner lokalmiljøet med på fest.
Gjest gjesta Skrevet 31. juli 2006 #7 Skrevet 31. juli 2006 Jeg har vært på interrail, dog sammen med noen, og siden de bare skulle feste og drikke ble det til at jeg gikk mye alene og så på egenhånd. Det var ikke noe problem, og jeg møtte veldig mange koselige backpackere og andre på interrail. Det var de andre som endte opp i bråk i hver eneste by Jeg var 19 da jeg reiste..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå