Gå til innhold

copyrightmerke bilder.... hvordan ?


minienthe

Anbefalte innlegg

jeg har sett enkelte legger en copyright tekst oppå bildet før de legger det ut et sted på nettet, f.eks © "smulemor" osv... hvordan får jeg til dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det finnes enkelte programmer som gjør dette for deg når du laster opp bildene på nettet, men de krever stort sett at du har støtte for php på serveren/webhotellet og litt kunnskap om php. Om du vil sette på en tekst før du laster opp bildene på nettet, så kan dette gjøres ved å legge den på i f.eks Photoshop.

Vet ikke hva du har av programvare, men jeg vil tro at dette kan gjøres i de fleste bildebehandlingsprogrammer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har kun microsoft office picture manager og der så det ikke ut til at det kunne gå an, har også fått tips om photoshop men jeg vet ikke helt om jeg liker tanken på å betale for full programpakke når jeg kun har behov for å legge på mitt navn på bildet.

tips om andre programmer som kan gjøre dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Neffi
har kun microsoft office picture manager og der så det ikke ut til at det kunne gå an, har også fått tips om photoshop men jeg vet ikke helt om jeg liker tanken på å betale for full programpakke når jeg kun har behov for å legge på mitt navn på bildet.

tips om andre programmer som kan gjøre dette ?

har du andre redigeringsprogram?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke finne på å kjøpe Photoshop kun for dette. Som sagt kan de fleste redigeringsprogrammer fikse dette. Det finnes en del gratis på nettet til og med. Skal se om jeg klarer å rote frem noen alternativer senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paint gjør dette også. Det er ikke verdens mest avanserte program, men det funker til slike enkle ting. Bare åpne bildet du vil ha kopirettmerke på, så velger du "A"-en og den nederste boksen med den blå sylinderen, den røde kulen og den grønne kuben. Ellers velger du skrifttype og størrelse i boksen som kommer opp, og farge velger du der du vanligvis velger farge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Er dette bilder du har tatt selv som du ønsker å beskytte? I Norge er slike bilder beskyttet uten dette Copyright merket - det er derfor helt unødvendig å legge slikt merke på.

En helt annen sak er selvsagt å bevise at det er dine hvis noen skulle hevde det motsatte - der vil ikke det merket hjelpe deg mye siden hvem som helst kan legge merket over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette bilder du har tatt selv som du ønsker å beskytte? I Norge er slike bilder beskyttet uten dette Copyright merket - det er derfor helt unødvendig å legge slikt merke på.

jepp, det er mine... og mye mulig de automatisk er beskyttet etter norsk lov men det hjelper ikke mye når folk gir blaffen i en lov som ikke blir håndhevet.

jeg er ute etter et program som lar meg legge en "gjennomsiktig" tekst tvers over bildet så det ikke kan redigeres bort etc.

testet paint og der fikk jeg ikke redigert skriftstørrelsen.

skal teste ut picture it i morgen, hvis det er brukelig så får jeg låne innstallasjonsdisken til en kamerat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Neffi
jepp, det er mine... og mye mulig de automatisk er beskyttet etter norsk lov men det hjelper ikke mye når folk gir blaffen i en lov som ikke blir håndhevet.

jeg er ute etter et program som lar meg legge en "gjennomsiktig" tekst tvers over bildet så det ikke kan redigeres bort etc.

testet paint og der fikk jeg ikke redigert skriftstørrelsen.

skal teste ut picture it i morgen, hvis det er brukelig så får jeg låne innstallasjonsdisken til en kamerat.

Du kan fint endre str på skrift i paint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tester photofiltre nå, må jakte litt og se om jeg får laget gjennomsiktig tekst

Endret av smulemor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan fint endre str på skrift i paint.

ikke som jeg fant, men uansett, paint gir meg ikke mulighet for å lage "gjennomsiktig" tekst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ah... der fikk jeg til noe brukelig... takker for tips :)

(ja jeg vet, trådbombing)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...