Gjest Gjest Skrevet 30. juli 2006 #1 Skrevet 30. juli 2006 Ja, det er spørsmålet som jeg lurer på: hva legger dre i uttrykk som "bein i nesen" og "spisse albuer"? Selv tenker jeg at det gjelder folk som klarer å oppnå det de vil, men det hadde vært interessant å høre hva folk her mener om dette og kanskje har noen eksempler? Er det bra eller dårlig å ha slike egenskaper?
Gjest gjest1 Skrevet 30. juli 2006 #2 Skrevet 30. juli 2006 "Spisse albuer" er om folk som omtrent går over lik for å få ting slik de vil/ønsker. "Bein i nesa" er om folk som jobber hardt og målrettet. Synes jeg...
brumma* Skrevet 30. juli 2006 #3 Skrevet 30. juli 2006 "Spisse albuer" er om folk som omtrent går over lik for å få ting slik de vil/ønsker. "Bein i nesa" er om folk som jobber hardt og målrettet. Synes jeg... ← Som om jeg skulle sakt det selv!
Gjest Gjest Skrevet 30. juli 2006 #4 Skrevet 30. juli 2006 Så "spisse albuer" er negativt, mens "bein i nesen" er positivt da?
Arkana Skrevet 30. juli 2006 #6 Skrevet 30. juli 2006 "Spisse albuer" er om folk som omtrent går over lik for å få ting slik de vil/ønsker. "Bein i nesa" er om folk som jobber hardt og målrettet. Synes jeg... ← Enig med deg. Så "spisse albuer" er negativt, mens "bein i nesen" er positivt da? ← Ja.
Gjest Gjest Skrevet 30. juli 2006 #7 Skrevet 30. juli 2006 Hvordan avgjøre hva som er hva? Hvis en person gjør karriere og avanserer i jobben, kan det jo diskuteres hvor edel og nobel framgangsmåten var.
Gjest Gjest Skrevet 30. juli 2006 #8 Skrevet 30. juli 2006 Spisse albuer: Du brøyter deg hensynsløst vei fremover og dunker borti alle som står i veien for deg (vondt å blir truffet av spiss albue). Bein i nesen er jeg ikke sikker på hvordan uttrykket har oppstått, men det er i hvert fall et anerkjennende uttrykk, knyttet til mot, integritet, selvstendig tenkning, fremdrift?
Ottine Skrevet 30. juli 2006 #9 Skrevet 30. juli 2006 Tolker også "bein i nesen" som positivt, mens "spisse albuer" er mer negativt ladet.
Gjest Gjest Skrevet 30. juli 2006 #10 Skrevet 30. juli 2006 Hvis man vil jobbe og gjøre karriere i f.eks. New York, da må man være urban og ha "spisse albuer", eller skommer man seg ikke opp og fram.
:-) anna Skrevet 31. juli 2006 #11 Skrevet 31. juli 2006 En person som har gjort karriere kan bli omtalt både som en med spisse albuer og som en med bein i nesen. Men da vi vedkommende som snakker om albuene være negativt innstilt til henne og måten hun har kommet seg frem i livet på. Mens vedkommende som snakker om nesen vil ha en positiv innstilling. På samme måte som "sosial og lett for å snakke med folk" er den positive versjonen av "slitsom skravlebøtte".
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå