Gå til innhold

"Spisse albuer" og "bein i nesen"

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Ja, det er spørsmålet som jeg lurer på: hva legger dre i uttrykk som "bein i nesen" og "spisse albuer"?

Selv tenker jeg at det gjelder folk som klarer å oppnå det de vil, men det hadde vært interessant å høre hva folk her mener om dette og kanskje har noen eksempler?

Er det bra eller dårlig å ha slike egenskaper?

:forvirret:

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest1
Skrevet

"Spisse albuer" er om folk som omtrent går over lik for å få ting slik de vil/ønsker. "Bein i nesa" er om folk som jobber hardt og målrettet. Synes jeg... ;)

Skrevet
"Spisse albuer" er om folk som omtrent går over lik for å få ting slik de vil/ønsker. "Bein i nesa" er  om folk som jobber hardt og målrettet. Synes jeg... ;)

Som om jeg skulle sakt det selv! :)

Gjest Gjest
Skrevet

Så "spisse albuer" er negativt, mens "bein i nesen" er positivt da?

Skrevet
"Spisse albuer" er om folk som omtrent går over lik for å få ting slik de vil/ønsker. "Bein i nesa" er  om folk som jobber hardt og målrettet. Synes jeg... ;)

Enig med deg.

Så "spisse albuer" er negativt, mens "bein i nesen" er positivt da?

Ja.

Gjest Gjest
Skrevet

Hvordan avgjøre hva som er hva? Hvis en person gjør karriere og avanserer i jobben, kan det jo diskuteres hvor edel og nobel framgangsmåten var.

:forvirret:

Gjest Gjest
Skrevet

Spisse albuer: Du brøyter deg hensynsløst vei fremover og dunker borti alle som står i veien for deg (vondt å blir truffet av spiss albue).

Bein i nesen er jeg ikke sikker på hvordan uttrykket har oppstått, men det er i hvert fall et anerkjennende uttrykk, knyttet til mot, integritet, selvstendig tenkning, fremdrift?

Skrevet

Tolker også "bein i nesen" som positivt, mens "spisse albuer" er mer negativt ladet.

Gjest Gjest
Skrevet

Hvis man vil jobbe og gjøre karriere i f.eks. New York, da må man være urban og ha "spisse albuer", eller skommer man seg ikke opp og fram.

Skrevet

En person som har gjort karriere kan bli omtalt både som en med spisse albuer og som en med bein i nesen. Men da vi vedkommende som snakker om albuene være negativt innstilt til henne og måten hun har kommet seg frem i livet på. Mens vedkommende som snakker om nesen vil ha en positiv innstilling.

På samme måte som "sosial og lett for å snakke med folk" er den positive versjonen av "slitsom skravlebøtte".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...