Gå til innhold

Nye israelske barnedrap


Far til 2

Anbefalte innlegg

Jeg savner kristen tankegang ved din aksept for drap.

Og hvor har du sett at jeg har akseptert det?

Jeg aksepterer at Israel ikke lar seg terrorisere og utslette.

Alle vettuge folk vil akseptere dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noe av problemet her er vel nettopp at hizbolla bor og oppfører seg som sivile. Når de skyter raketter så å si ut soveromsvinduet til nabofamiliens barn, så er det faktisk de som bryter krigens lover. Israels motvilje mot å slippe ut sivile kan vel også være et resultat av det, siden de vet en rekke av "sivilistene" like godt kan være hizbolla.

Når det gjelder presisjonsvåpen treffer de for det første ikke på langt nær så ofte som 99,99%, for det andre gjør det ikke så stor forskjell når presisjonsvåpenet er en 250-1000 kilos bombe. For det tredje så trenger bomben noen til å fortelle den hvor den skal treffe. Og det er jo ikke så lett når hizbolla bevisst dekker seg blant sivilister og prøver å smelte inn i folkemengden.

Når det er sagt, mener jeg fortsatt det Israel gjør er helt galt og at mye av den sivile lidelsen ikke er uhell, men skyldes at Israelske ledere og soldater har mye aggresjon å slippe ut. Jeg er overbevist om at måten de går fram på skaper flere nye terrorister og sympatisører enn de blir kvitt. Hvis de i stedet hadde gått inn for å gjøre noe med årsaken til at de væpnede motstandsgruppene har så stor støtte i befolkningen, tror jeg de kunne oppnådd vesentlig mer. Men det oppfattes selvfølgelig som å "vende det andre kinnet til", og det strider mot noe grunnleggende i de fleste menneskers natur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg undres hva den israeliske regjeringen vil si til de to kidnappede soldatene, om de noensinne blir frigtt;

- Hardt å befri dere? Pyttsann. Vi drepte noenoghundre barn, noen FN soldater, ett par fire rødekors arbeidere, noen kvinner og en identifisert terrorist.... Eller vi TROR han var terrorist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg undres hva den israeliske regjeringen vil si til de to kidnappede soldatene, om de noensinne blir frigtt;

Er det forsatt noen som tror at dette handler om to kidnappede soldater?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av problemet her er vel nettopp at hizbolla bor og oppfører seg som sivile. Når de skyter raketter så å si ut soveromsvinduet til nabofamiliens barn, så er det faktisk de som bryter krigens lover. Israels motvilje mot å slippe ut sivile kan vel også være et resultat av det, siden de vet en rekke av "sivilistene" like godt kan være hizbolla.

...

Hezbollah benytter seg av typisk geriljakrig. Dette er en måte å drive krigføring for den part som blir angrepet, og som gjør det vanskeligere for de som invanderer landet.

Gerilja krig har vært ført i århundrer (inkl deler av den norske hjemmestyrken under 2.verdenskrig), og vil fortsatt eksistere selv om Israel synes det er vanskelig å overvinne fiender som benytter dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det forsatt noen som tror at dette handler om to kidnappede soldater?

Som utløsende faktor, - ja. Men basis er nok Israels mangeårige militære aggresjon for å tilegne seg større landområder fra Palestinerene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som utløsende faktor, - ja. Men basis er nok Israels mangeårige militære aggresjon for å tilegne seg større landområder fra Palestinerene.

Siden Hamaz bare kidnappet en soldat så er det nok Hizbolla vi snakker om. Og hele okkupasjonen utav Gaza og Vestbredden må sees i sammenheng med krigen der de ble okkupert. Har du hørt om det militære begrepet strategisk dybde? Israel i sin geografisk form før 1967 hadde lite rom å bytte for tid. Noe som Gaza og Vestbredde skaffet dem, det samme gjorde Sinai halvøyen. Etter at Egypt og Israel sluttet fred så har da Sinai halvøyen blitt returnert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden Hamaz bare kidnappet en soldat så er det nok Hizbolla vi snakker om. Og hele okkupasjonen utav Gaza og Vestbredden må sees i sammenheng med krigen der de ble okkupert.

...

...

Hamaz består i stor grad av Palestinske flyktninger som ble jaget nordover av den Israelske hæren da Israel utvidet sine landområder. En annen del av de Palestinske flyktningene ble jaget sør-vestover og trengt sammen i et lite hjørne, - kallt "Gaza stripen".

"Kidnappingen" av de 2 Israelske soldatene var en handling som ble utløst av Palestinerenes "kidnapping" av 1 soldat på Gaza stripen. Disse 3 kidnappingene var sansynligvis påtenkt som byttehandel for noen av de mange tusen politiske Palestinske fangene som Israel har tatt. Handlingen med å "kidnappe" disse 3 soldatene er med andre ingenting iforhold til de kidnappingene Israelske hæren har gjennomført.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hezbollah benytter seg av typisk geriljakrig. Dette er en måte å drive krigføring for den part som blir angrepet, og som gjør det vanskeligere for de som invanderer landet.

Gerilja krig har vært ført i århundrer (inkl deler av den norske hjemmestyrken under 2.verdenskrig), og vil fortsatt eksistere selv om Israel synes det er vanskelig å overvinne fiender som benytter dette.

Det er mange måter å drive geriljakrig og det er mange måter å bekjempe den på. Slik jeg ser det, bryter både hezbollah og israel folkeretten.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...