Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har fått tilbud om studieplass på drømmestudiet, men arbeidsmarkedet er veldig dårlig for tiden. Nå er jeg i tvil om jeg heller burde utdanne meg til noe med gode framtidsutsikter og sikker jobb etter endt utdanning.

Hva mener dere? Bør jeg velge det jeg har mest lyst til eller det som vil sikre meg jobb? Er så usikker...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Arbeidsmarkedet forandrer seg hele tiden, jeg ville gått for det jeg har lyst til å bli. Et yrke er noe en skal ha i mange år!

Gjest Gjest
Skrevet
Arbeidsmarkedet forandrer seg hele tiden, jeg ville gått for det jeg har lyst til å bli. Et yrke er noe en skal ha i mange år!

Takk for oppmuntrende svar, liv. :)

Skrevet

Ja, arbeidsmarkedet forandrer seg hele tiden.

Men jeg har gitt "avkall" må mitt drømmeyrke, fordi jeg ikke vil risikere å stå uten jobb.

Skrevet (endret)

ja, da jeg startet å studere stod det i avisen at det var stor manko på barnevernspedagoger. Jeg var ferdig i fjor og jeg tror ca halvparten har fått jobb som barnevernspedagog! Så det er stor forandring på kort tid i arbeidsmarkedet!

Endret av liv
Gjest Kermit
Skrevet

Hva mener dere? Bør jeg velge det jeg har mest lyst til eller det som vil sikre meg jobb? Er så usikker...

Gå for det du har lyst til. Du har kanskje over 40 yrkesaktive år framfor deg, avhengig av hvor gammel du er, og da er det greit å ha en jobb man trives sånn høvelig med.

Arbeidsmarkedet kan forandre seg mye innen du er ferdig med å studere.

Skrevet

Jeg utdannet meg til lærer den gang det bare var idioter eller idealister som ville bli det (Sa rektor i sin velkomsttale til de nye studentene!)

Da jeg var ferdig etter 4 år, måtte vi langt ut på landet for å få jobb. Et par år senere kunne vi velge og vrake, og søkte oss til de atraktive skolene. Siden har det svingt litt opp og ned. I dag vet jeg at det hadde stått mange i kø for å få jobben min om jeg sa den opp. Her i området har vi også petroliumsingeniørene som eksempel. En periode ble de headhuntet på skolen når de hadde ett års utdanning igjen. En stund senere hadde vi flere av dem som assistenter på sfo og i skolen mens de venta på å få jobb med det de var utdanna til. En var hos oss over to år. I dag er det stor mangel på dem.

Slik er det i de fleste yrker. Gå for drømmeyrket, men ver ikke redd for å jobbe med noe annet som nyutdannet om det trengs. Lykke til

Skrevet

da jeg begynte å studere var det lyse usikter. Etter 3 av 5 år så endret dette seg, og det var ikke lett å få jobb som nyutdannet. Nå har det gått et par år, tidene er bedre og jeg har vært villig til å ta mer eller mindre "gode" jobber i mellomtiden. o dag har ting ordnet seg, og jeg andrer ikke på at jeg valgte utdannelsen min.

Gjest gjest8
Skrevet

Jobbmarkedet forandrer seg ja, det er et faktum.

Men det blir ikke plutselig manko på yrkesfolk med mindre færre tar utdannelsen. Et godt eksempel er Sosiologer. Det er kjempevanskelig å få jobb som sosiolog idag, men det er ikke nevneverdig færre som tar utdannelsen nå, så jobbmarkedet vil neppe forandre seg på en god stund. Jobbmuligheter for jurister vil neppe forbedre seg heller, ikke med det første.

Hva slags utdanning er det snakk om?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...