Jane How Skrevet 29. juli 2006 #1 Skrevet 29. juli 2006 Noen som har erfaringer med å sende hjem ting fra feks Asia? Når man er der og shopper men ikke har plass til å bære med seg alt (backpacking). Er den beste måten å sende til familie eller venner, som "gave", for å omgås tollen? Må alle kvitteringer legges ved, hva er kostnader (ca) ved å sende fra asiatiske land til Norge + andre praktiske detaljer?
gard Skrevet 30. juli 2006 #2 Skrevet 30. juli 2006 Hei Husk at grensen for gaver er 1000 kroner så hvis du sender noe som har en større verdi så tar du en sjanse hvis det forsvinner på veien. Da kan du vel ikke kreve å få tilbake mer enn verdien som var skrevet på toll lappen. Men du kan lese mer om dette på www.toll.no . Dersom du ønsker å være rimelig sikker på at dette kommer frem sender du det som rekommendert eller verdipost slik at du får en skikkelig kvittering og muligheter til å følge pakken via internet.
afr0dite Skrevet 30. juli 2006 #3 Skrevet 30. juli 2006 Da jeg bodde i Vietnam hadde jeg sinnsykt mye overvekt da jeg skulle reise til Norge igjen. Dro på posten, pakket alt i pappesker og sendte det hjem med båt. Det tok fire måneder og var den billigste løsningen! Men hvis du velger denne løsningen, så husk å pakk ALT inn i plast. Det som ikke er innpakket i plast, eller som er skikkelig teipet igjen, kommer hjem muggent. Jeg sendte også en colli med fly, det var dyrere, men det var alle julegavene, så det måtte jeg ha fort! Husker ikke lenger hva det kostet, men det var ikke avskrekkende, og VELDIG mye rimeligere enn å bli tatt med overvekt på flyplassen. Da ryker det gjerne mange tusen kroner! Lykke til! :rosasmil:
afr0dite Skrevet 30. juli 2006 #4 Skrevet 30. juli 2006 Ang toll, tror jeg vi betalte det på postkontoret i Vietnam. Vi betalte ingenting da vi hentet pakkene i Norge. Vi merket ikke pakken som gaver heller. Husker ikke helt hvordan vi gjorde det, men vi tenkte ikke så mye på det heller, for uansett var det uten tvil den billligste måten å få ting til Norge på!
Gjest soleilnoir i.i. Skrevet 30. juli 2006 #5 Skrevet 30. juli 2006 Jeg er paa ferie naa, og sendte nettopp hjem to store pakker fra england. Var saa lei av aa drasse paa all bagasjen min... Jeg sendte det ikke som gave, bare uten aa merke av noe (krysset vel av paa "other" i stedet for "gift"). Saa passet jeg paa aa legge nedi noen skitne klaer som jeg ikke trenger mer, for at tollerne skal skjoenne (hvis de aapner pakken) at dette ikke er en handel eller bestilling, men ting jeg sender hjem fra ferien... haaper det gaar bra!
Gjest elze ii Skrevet 30. juli 2006 #6 Skrevet 30. juli 2006 Jeg har gjort dette flere ganger fra ulike land, ikke ting jeg har shoppet, men ting jeg ikke trenger mer på den turen, fjellstøvler, bøker ol. som jeg ikke har giddet å drasse på lenger. Har aldri betalt toll. Skriver min egen adresse eventuelt mine foreldres avhengig av hvor lenge jeg blir borte. På tolldeklarasjonen har jeg skrevet at det er personlige eiendeler og satt en lav verdi, 100 kroner eller noe. Har funket fint hver gang.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå