Tante T Skrevet 29. juli 2006 #1 Skrevet 29. juli 2006 Jeg er vist sånn passe allergisk.. Fikk et vepsestikk i går (ganske tidlig) men merka ikke noe til det for sent på kvelden.. I dag er stikket stort, rødt og hovent.. Det klør og er nokså ubehagelig! Noen som har noe bra tips om hva jeg kan ha på så det blir bedre? Har prøvd med Xylocain, men det hadde liten virkning :icon_neutral:
Gjest Bare innom Skrevet 29. juli 2006 #2 Skrevet 29. juli 2006 Ja min sønn er allergisk mot stikk (ikke bare veps), men dette høres ikke ut som allergi, dette høres ut som en normal reaksjon på et vepsestikk (slik som jeg opplever det)... dessverre! Det er veldig lite du kan gjøre nå så mange timer etterpå, men du kan kjøle stikket ned med en isbit, det lindrer i det minste kløen. (pakk isen inn i et håndkle eller lignende). Du KAN også prøve med en allergitablett, men sjansen for at den skal hjelpe nå er minimal. Du har min fulle sympati, insektsstikk skulle ha vært forbudt ved lov!!
Tante T Skrevet 29. juli 2006 Forfatter #3 Skrevet 29. juli 2006 Jeg har astma og allergi så jeg tar allergitabletter hver dag nå på vår / sommeren. Har prøvd med is nå og det hjalp litt, men merker at det begynner å komme tilbake igjen
Gjest Bare innom Skrevet 29. juli 2006 #4 Skrevet 29. juli 2006 Da er det dessverre lite jeg kan si for å hjelpe deg, annet enn at du kan prøve å ta en tablett ekstra... Hvis hevelsen ikke går ned, eller det blir verre, så får du ta en tur på legevakten, kanskje du har behov for en antibiotikakur? Det er ofte ikke stikket som er ille, men at en får infeksjon i tillegg. Vi har opplevd dette flere ganger med min sønn (som er allergisk). Han trenger vanligvis en antibiotikakur i løpet av sommeren p.g.a infeksjon i stikk.
Tante T Skrevet 29. juli 2006 Forfatter #5 Skrevet 29. juli 2006 Jeg har funnet noe smart i medisinskapet nå som jeg skal prøve Noen "homopat-piller" som jeg har brukt før.. Hadde helt glemt dem!
Gjest gjest1 Skrevet 29. juli 2006 #6 Skrevet 29. juli 2006 Mamma er allergisk og kan dø av vepsestikk. Det vil si at hele kroppen hovner opp, inkludert luftveier og ansikt og hele pakka, og høyt puls +++. Hun tar allergitabletter hver dag, i tillegg til at hun alltid har med seg sprøyter som skal tas om hun får stikk. (Jeg har fått innføring i hvordan jeg skal sette de sprøytene.. ekle greier..) Det du beskriver vil jeg si de fleste som får et vepsestikk vil oppleve. At det hovner opp og gjør vondt. Det er jo gift. Har ingen gode tips dessverre. Aloe Vera kanskje? Skal ikke eddik på stikket hjelpe? Og hvis brodden sitter i, må du selvsagt fjerne den.
Tante T Skrevet 29. juli 2006 Forfatter #7 Skrevet 29. juli 2006 Huff, jeg kjenner noen som også er så allergisk at de kan dø.. Det må være fælt atlså! Aloe Vera og eddik skal prøves ut med det samme!
Gjest fluesmekker Skrevet 29. juli 2006 #8 Skrevet 29. juli 2006 Jeg er litt allergisk, hovner veldig opp og hevelsen går ikke ned på flere dager. Det gjør også vondt. Jeg smører på med mase aloe vera. Moren min er ganske allergisk, kan i teorien dø av det. Hun tar tabletter hvis hun blir stukket.
Gjest gjesta Skrevet 29. juli 2006 #9 Skrevet 29. juli 2006 (Katten min kasta opp da han ble stukket. )
Adonia Skrevet 30. juli 2006 #10 Skrevet 30. juli 2006 jeg er allergisk, men ikke så ille som andre beskriver her. men får jeg f.eks ett stikk på en tå hovner hele foten opp så den ligner en ballong lenge siden jeg har fått stikk nå, men jeg har vært nødt til å gå til legen for å få piller for at hevelsen skal gå over.
Gjest Gjest Skrevet 30. juli 2006 #11 Skrevet 30. juli 2006 Det finnes mange måter å reagere på. Du har den mest vanlige, som trådstarter beskriver, den mest ekstreme som Hope beskriver, og de i mellom som Adonia beskriver. Gutten min går i sjokk når han får stikk. Han hovner kraftig opp i løpet av veldig kort tid, får høy puls, begynner å skjelve og kaste opp. Han må alltid behandles medisinelt for å komme seg, men slipper heldigvis adrenalinsprøytene.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå