Fantasia Skrevet 29. juli 2006 #1 Skrevet 29. juli 2006 Jeg har 40 GB jeg med bilder og musikk som jeg må brenne ut. Og det er ganske mye... Hvor får jeg kjøpt de største brennbare DVDplatene (jeg har DVDbrenner) , hvor store er disse og hva koster de? På Biltema ol finner jeg bare slike små med stusselige 700 mb. Og da må jeg ha sånn ca 203820932 stk for at det skal holde.
Gjest Gjesta Skrevet 29. juli 2006 #2 Skrevet 29. juli 2006 Det finnes ikke dvd-plater med 700 Mb lagringskapasitet. Det du har sett på er cd-plater. Dvd-plater har plass til 4,7 Gb, og selges bl.a. på Elkjøp, Expert o.l. men jeg har også sett dvd-plater til salgs på Rema og Obs, så det skal ikke være vanskelig å få tak i. Det finnes dual layer dvd-plater med plass til 8,5 Gb, men disse er dyre i forhold til vanlige dvd-plater, så jeg tviler på at det vil lønne seg. Du kan få en pakke med 25 dvd-plater (4,7 Gb pr plate) til rundt hundrelappen, men disse er uten cover, så du må kjøpe plastlommer, cover o.l. hvis du ikke finner en annen måte å oppbevare dem på. Hvis du kjøper dvd-plater med cover koster de ca 100 kroner for 10 stk. (prisene er tatt fra komplett.no)
Dru Skrevet 29. juli 2006 #3 Skrevet 29. juli 2006 Jeg handler mine hos Clas Ohlson. Der kjøper jeg også tynne covere i hardplast, de er mye bedre enn lommer, synes jeg. Ang. dual layer, så må man vel ha en brenner som kan brenne dual layer, regner jeg med.
Gjest Kermit Skrevet 29. juli 2006 #4 Skrevet 29. juli 2006 Ang. dual layer, så må man vel ha en brenner som kan brenne dual layer, regner jeg med. ← Det stemmer. Tolags plater er også vesentlig dyrere i innkjøp. Anbefaler også at du går for et anerkjent merke slik at du ikke ender opp med en drøss feilmeldinger den dagen du skal ha fram noe fra plata igjen. Verbatim er et ok merke, både når det gjelder cd-rom og dvd plater.
BlueEyes Skrevet 30. juli 2006 #5 Skrevet 30. juli 2006 (endret) Anbefaler også at du går for et anerkjent merke←Dette kan bare ikke sies for ofte. Jeg har fått utallige forespørsler om hjelp til å redde viktige dokumenter og andre filer - alt på grunn av plater av dårlig kvalitet. Det som er farlig er at man ikke nødvendigvis får feilmelding i det man brenner platen (eller de første ukene for den saks skyld). Hvis du ikke vet bedre (og har god grunn til å tro at du vet bedre), så gå for Verbatim med Advanced AZO-technology - ja, de er en krone dyrere enn billigmerkene, men har du ikke råd til det så kan du (satt litt på spissen) like gjerne bare slette filene. Om jeg ikke kan lære dere annet her i livet, husk dette: Bruk kvalitetsplater. OK? Endret 30. juli 2006 av BlueEyes
Caboodle Skrevet 30. juli 2006 #6 Skrevet 30. juli 2006 De har visstnok bare 4,7 GB, så da blir det mange CD-er!
Gjest Kermit Skrevet 30. juli 2006 #7 Skrevet 30. juli 2006 Verbatim har også dual layer plater(kan bl.a. kjøpes hos PS Data), men vær obs på at du trenger en dual layer dvd brenner for å kunne utnytte disse.
Fantasia Skrevet 30. juli 2006 Forfatter #8 Skrevet 30. juli 2006 Takk for svar folkens. Da blir det 4,7 gb Verbatim plater.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå