Gjest Gjest Skrevet 28. juli 2006 #1 Skrevet 28. juli 2006 Hvordan foregår utredning av revmatiske sykdommer? Noen som vet?
Gjest Gjest Skrevet 28. juli 2006 #2 Skrevet 28. juli 2006 Diagnosen blir hovedsaklig stilt på bakgrunn av en undersøkelse som kan vise betennelser i ledd osv, og funnene blir ofte bekreftet ved hjelp av blodprøver for å undersøke reumatoid faktor, senkning, blodprosent. Det blir vanligvis også tatt røntgen for å registrere evt forandringer i leddene.
Gjest gjest1 Skrevet 28. juli 2006 #3 Skrevet 28. juli 2006 Husker ikke, for jeg var to. Men har du andre spørsmål kan jeg spørres
Gjest Gjest Skrevet 28. juli 2006 #4 Skrevet 28. juli 2006 Diagnosen blir hovedsaklig stilt på bakgrunn av en undersøkelse som kan vise betennelser i ledd osv, og funnene blir ofte bekreftet ved hjelp av blodprøver for å undersøke reumatoid faktor, senkning, blodprosent. Det blir vanligvis også tatt røntgen for å registrere evt forandringer i leddene. ← Hva slags undersøkelse er det som viser betennelse i ledd osv?
Gjest Gjest Skrevet 28. juli 2006 #5 Skrevet 28. juli 2006 Av og til kan betennelsen føles utenpå, da kjennes det som om du tar på en pose potetmel når du beveger det... men om leddet er rødt, varmt og smertefullt så er det en klarere indikasjon på en betennelse. Dette bekreftes ofte ved hjelp av crp, eller senkning. Legen kan også kjenne om leddet "knepper" på en spesiell måte, om det finnes indikasjoner på slitasje, deformasjon, bevegelighet osv.
Gjest Gjest Skrevet 28. juli 2006 #6 Skrevet 28. juli 2006 Av og til kan betennelsen føles utenpå, da kjennes det som om du tar på en pose potetmel når du beveger det... men om leddet er rødt, varmt og smertefullt så er det en klarere indikasjon på en betennelse. Dette bekreftes ofte ved hjelp av crp, eller senkning. Legen kan også kjenne om leddet "knepper" på en spesiell måte, om det finnes indikasjoner på slitasje, deformasjon, bevegelighet osv. ← Jeg glemte ett ord... begrenset bevegelighet skal det være.
momo Skrevet 29. juli 2006 #7 Skrevet 29. juli 2006 Jeg ble sjekket for revmatisme for noen år siden. Jeg får posetivt utslag på blodprøve for revmatisme, svakt utslag, men jeg har det ikke. Ble sendt til undersøkelse på sykehuset, der stilte de masse spørsmål og klemte og kjente på kroppen, også måtte jeg bøye og tøye mye på meg. Sånn kom vi fram til at jeg ikke har revmatisme nå, for jeg er veldig myk i kroppen, eneste tegn jeg har er at hendene mine stivner litt på vinteren, men det er ikke mye. Så pr dags dato har jeg ikke revmatisme, men skulle jeg bli verre må jeg til flere undersøkelser.
Gjest Gjest Skrevet 29. juli 2006 #8 Skrevet 29. juli 2006 Jeg ble sjekket for revmatisme for noen år siden. Jeg får posetivt utslag på blodprøve for revmatisme, svakt utslag, men jeg har det ikke. Ble sendt til undersøkelse på sykehuset, der stilte de masse spørsmål og klemte og kjente på kroppen, også måtte jeg bøye og tøye mye på meg. Sånn kom vi fram til at jeg ikke har revmatisme nå, for jeg er veldig myk i kroppen, eneste tegn jeg har er at hendene mine stivner litt på vinteren, men det er ikke mye. Så pr dags dato har jeg ikke revmatisme, men skulle jeg bli verre må jeg til flere undersøkelser. ← Hos meg er det motsatt... jeg har redusert bevegelighet i flere ledd, har røde/hovne/varme ledd som tyder på betennelse, og stivner veldig fort om jeg sitter, men tester negativt på reumatoid faktor. Likevel kom de fram til at jeg har revmatisme. Jeg har nå diagnose "leddgikt", og får behandling ut i fra det.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå