Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

jeg så nettopp into the blue og fikk mer trang til og dykke i tropiske og varme farvann i verden. feks. bahamas eller plasser i "syden".

noen som har erfaring fra og ta dykkerlisens i utlandet?

hva koster det? (hvis noen kan prisene på forskjellige plasser i verden, eller vet om en nettside som det står på, hadde det vert flott!! :) )

jeg vet at hvis du tar dykkerlisens noen plasser i utlandet så gjelder ikke den i norge pga. forskjellige krav til opplæring eller noe slik som ikke strekker til den norske lisensen...)

noen som vet hvor dette gjelder?

går det ann og leie en båt og bare dra av gårde og bare finne seg en plass og dykke på i det åpne hav, eller er det ofte strenge krav om hvor, når og hvordan i de fleste land?

hvilke land er best og billigst og dykke på?

noen med erfaringer, tips og svar om dette?

håper på svar fra alle som har noe og nevne her!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ingen erfaring, men veit bare at veldig mange synes det er veldig fint og veldig billig på Bay Islands i Honduras ;)

Skrevet

Mange som tar dykkerlappen i Egypt. Veldig fint i Nha Trang i Vietnam også. Ellers har man jo alltids Great Barrier Reef! :-D

Finnes mye snusk der ute, men Rainbow Divers finnes vel stort sett over hele verden, og de er trygge og annerkjente!

Lykke til! Husk å ikke drikke før du skal dykke, og at du ikke kan fly et døgn før og etter du har dykket!

:klem:

Gjest allium
Skrevet

Jeg tok dykkersertifikat på Maldivene, men det begynner å bli noen år siden nå... hjelp, det er vel 18 år siden!

Men det var veldig fint. Jeg fikser ikke klorvann i øynene, så jeg hadde aldri klart bassengøvelsene her hjemme. På Maldivene gjorde vi dem i lagunen.

Skrevet

Hei

Jeg så også Into the blue for en stund siden. Det var ikke rare filmen med du verden så deilig det så ut på Bahamas eller hvor de var igjen. Mange tar vel dykkersertifikat i Thailand, Australia, Maldivene etc. Jeg er ikke sikker på hvor mye det koster men på tropiske plasser blir også jeg fristet. Men til nå har jeg holdt meg til snorklingen og det er ganske kjekt det også :ler:

Skrevet

"we are renowned as being one of the least expensive and most beautiful places in the world for a scuba diving vacation."

Utila, Bay Islands.

http://www.aboututila.com/

Skrevet

Jeg tok dykkersertifikatet i Thailand i 99. Helt fantastisk fint der. Husker ikke prisen nå men det er bare å sjekke på Padis hjemmesider

Gjest ^me^ ikke innlogget
Skrevet

hvor lang tid tar et nybegynderkurs?

må du ta et intensivkurs på 3-7 dager eller går det ann og fåes på en dag?

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har hatt dykkelappen, PADI, i drøyt 10 år og dykker aktivt. Å dykke er ikke farlig hvis du vet hva du gjør. Vet du det ikke kan du drukne eller avlide på annen måte.

Jeg liker å reiser og er en god del rundt omkring i verden. Men det er ikke alle steder jeg dykker. Flere utleiesteder ser såpass lite tillitvekkende ut at jeg ikke stoler hverken på utstyret deres eller luften, heller ikke på guidene.

Det absolutt beste er å ta dykkelappen i Norge. Da lærer du også å dykke med tørrdrakt hvilke du ikke lærer i varmere strøk. Og du får skikkelig opplæring! Kjenner flere som har gått kurs i utlandet, men ikke har følt de har lært nok og derfor gått kurs på nytt her hjemme.

Hurtigkurs på en dag eller to er ikke noe kurs - du rekker rett og slett ikke lære det du trenger på en dag. Så gå kurs her hjemme! I tillegg til skikkelig opplæring blir du også kjent med andre i miljøet, kan få tips og råd om bra dykkesteder både her hjemme og i utlandet. Flere norske klubber arrangerer også turer til utlandet. :)

Skrevet

Jeg tok dykkerlappen på Kos for 11 år siden. Vi brukte en uke på kurset som var et Padi Open Diver-kurs.

Pass på at du bruker et ordentlig senter som driver seriøst. Gjerne et 5 stjerners senter som viser at de også driver med høyere utdanning av dykkere (instruktører ol) slik at kunnskapen og interessen er høy hos senteret.

Det tar såpass lang tid å få den teori og praksiskunnskapen inn, og helt ideelt sett, kanskje lenger.

Du får ikke opplæring i tørrdraktdykking, men det har heller aldri interessert meg, jeg orker ikke å dykke i kaldt vann... :sjenert: Ikke er jeg veldig interessert i torsk heller. Så å dykke i tropisk vann er det eneste som gjelder for meg.

Og siden det fort kan gå noen år i mellom dykkene passer jeg på å alltid dykke med en gruppe hvor instruktøren er med, og jeg ber gjerne om en oppfriskning før vi går ned.

Det går selvfølgelig an å leie båt og dykke helt på egenhånd, men for det første er det veldig risikabelt, og for det andre er det greit at noen med lokalkunnskaper viser deg de fine dykkersitesene.

Jeg har hittil dykket i Middelhavet (klart vann, men lite å se), Thailand (fantastisk, utrolig opplevelse), Mexico (utrolig ferskvannsgrottedykk) og Maldivene (fantastisk, her tok jeg et eget haidykkekurs og så masse hai).

Dykking er herlig. For meg er det ikke action (jeg passer på å være godt innenfor de sikkerhetsbestemmelsene som finnes), men mer meditasjon og naturopplevelse.

Det er fantastisk å være vektløs under vann og kikke på det spennende dyre- og plantelivet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...