Gjest Gjest Skrevet 28. juli 2006 #1 Skrevet 28. juli 2006 Strøk på skriftlig eksamen (VGS) så nå sitter jeg her uten en plan for neste år. Noen som har vært i lignende situasjon eller har tips? Jeg har tenkt å ta opp igjen faget til jul, evt vår. Har litt lyst å reise til utlandet 1 år, men mht. til kjæresten min er ikke det så veldig aktuelt. Finnes det studier eller noe slikt hvor man ikke generell studiekompetanse? Synes det er kjipt at ordningen skal være slik, trenger ikke akkurat 3KJ (kjemi) til alle studier.. Har jo bestått i alle andre "vanlige" fag som de fleste andre har fått vitnemål med! Vil helst ikke bli igjen å jobbe og måtte svare på spm som "Hvorfor jobber du istedenfor å studere, strøk du i noe eller?"
Knurr Skrevet 28. juli 2006 #2 Skrevet 28. juli 2006 Man trenger absolutt ikke å stryke i noe for å jobbe! Hva med folkehøgskole? Eller... jobb, ta opp faget til jul og finn et halvtårsfag, eventuelt en utdanning som begynner etter jul. Ingen krise!
Arkana Skrevet 28. juli 2006 #3 Skrevet 28. juli 2006 (endret) I Norge må man ha generell studiekompetanse for alle studier, så vidt jeg vet. Men mange universiteter i utlandet (f.eks. England) krever ikke nødvendigvis bestått eksamen i allefall. Da jeg søkte på studier i England søkte jeg i andre klasse på videregående (måtte søke så tidlig for å rekke fristen) og fikk en "ubetinget" plass, dvs at de syntes karakterene fra de to første årene var så bra at jeg fikk plass uansett, og jeg trengte ikke vise til noe vitnemål e.l. fra tredje klasse, så jeg kunne godt ha strøket uten problemer. Men denne muligheten er du vel for sent ute til dessverre, så fremt det ikke finnes restplassordninger, men det kjenner jeg ikke til dessverre. Men, det er absolutt ikke uvanlig å jobbe et år etter videregående, mange reiser til utlandet som au pair eller bare tar et arbeidsår i Norge. Jeg skjønner godt at mange er skoleleie eller ikke helt vet hva de vil studere videre. Jeg tror ikke noen vil spørre deg hvorfor du jobber istedet for å studere. Endret 28. juli 2006 av Arkana
Gjest Gjest_landra_* Skrevet 29. juli 2006 #4 Skrevet 29. juli 2006 Hei! Ville bare si fra at hvis du vil ta opp eksamen til jul, må du melde deg opp innen 15. september. Lykke til!
Scorpina Skrevet 29. juli 2006 #5 Skrevet 29. juli 2006 Er enig med gjest_landra - Få vitnemål fra v.g.skole først som sist! Gjør deg ferdig med den utdannelsen før du begynner på noe annet. Surt ja, men det blir surere for deg om noen år hvis du ikke får jobb/studier pga ingen vitnemål fra v.g.skole.
Gjest Lanyah Skrevet 29. juli 2006 #6 Skrevet 29. juli 2006 Jeg var på besøk til universitet for ikke så lenge siden, der sa det at en kan komme inn selv om man har stryk et fag. For å så ta det opp mens du går der eller før du setter deg ut i jobb etter endt utdanning...! Hm..., kan være jeg har missforstått òg..., men jeg har alltid trodd det etter jeg fikk vite det.
brumma* Skrevet 29. juli 2006 #7 Skrevet 29. juli 2006 (endret) Jeg (og de fleste andre jeg kjenner) tok et "friår" etter vgs. Noen jobbet, noen reiste... Det er helt vanlig, enten man har strøket eller ei. Flere som spurte hvorfor jeg skulle jobbe et år, og svarte bare (som sant var) at jeg ikke orket å begynne rett på universitetet. Lanyah: det der har jeg aldri hørt om. Når jeg søkte, måtte man ihvertfall ha fullstendig vitnemål fra vgs. Men kanskje det er noe nytt? Endret 29. juli 2006 av brumma*
Gjest gjest1 Skrevet 29. juli 2006 #8 Skrevet 29. juli 2006 Jeg har strøket i matte (skal ta det opp igjen), men kom inn på grunnlag av realkompetanse (er over 25 år). Etter ett år på høyskole eller universistet med bestått eksamen har man også GENS. Evt. tror jeg også man kan søke seg til små studiesteder med få søkere, da er det lettere å komme inn og man får da også GENS etter et år
Gjest Gjest Skrevet 30. juli 2006 #9 Skrevet 30. juli 2006 Jeg (og de fleste andre jeg kjenner) tok et "friår" etter vgs. Noen jobbet, noen reiste... Det er helt vanlig, enten man har strøket eller ei. Flere som spurte hvorfor jeg skulle jobbe et år, og svarte bare (som sant var) at jeg ikke orket å begynne rett på universitetet. ← Jeg tror det er veldig sunt å ha jobbet litt før man begynner å studere. Jeg merker veldig forskjell på motivasjonen til mine medstudenter i forhold til om de kommer rett fra vdg eller har hatt seg et såkalt "friår". Synes forøvrig det blir litt misvisende å kalle det friår, siden jeg synes man tross alt har mye mer fritid når man er student. Jeg har jobba i flere år, og ble jo helt utslitt av det. Men ved å jobbe har jeg lært viktige ting: har lært litt om hvordan arbeidslivet faktisk fungerer, har lært meg å ta i et tak (har hatt en typisk "drittjobb") og jeg har lagt av penger til studietida. Jeg synes faktisk det er mer skremmende at så mange går rett fra vdg og over på høyere utdanning og deretter inn i en toppjobb uten å ha jobba på gølvet. Har hatt en sånn sjef, og han evna ikke å sette seg inn i oss arbeidernes situasjon. Da tror jeg ikke man kan være en så dyktig sjef når alt kommer til alt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå