Gå til innhold

bønner og kokevannet


Gjest gjest1

Anbefalte innlegg

Gjest gjest1

Bruker dere kokevannet etter å ha kokt bønner? koker nemlig barlottibønner når, og begynte å lute litt på dette. Tidligere har jeg alltid kastet kokevannet, men er det egentlig noen grunn til å ikke bruke det? Det inneholder kanskje mye næringsstoffer? :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjesta

Hvis det er tørkede bønner skal du alltid tømme ut kokevannet, da det inneholder giftstoffer eller noe slikt. Hvordan det er med friske bønner vet jeg dessverre ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Det er tørkede bønner jeg koker altså. Har ikke hørt at det er giftig, men har aldri brukt vannet før så jeg vet jo ikke. Og når man lager brun bønnestuing bruker man jo kokevannet?

Himmel, jeg må få meg et liv... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida

Jeg har hørt at man ved å kaste kokevannet slipper plager med luft i magen. Eller kanskje det var vannet de ligger i bløt i? Hmm. Vet ikke om det stemmer altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å ha hørt at det viktigste er å kaste bløtevannet. Tror da jeg har sett oppskrifter der man bruker kokevannet, eller husker jeg helt feil? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Nå er ikke wikipedia den mest sikre kilden, men det står litt her om luft, bønner og giftstoff: en.wikipedia.org/wiki/Kidney_bean

Edit: Det var visst om kidney bønner, ikke bønner generelt... :sjenert:

Endret av Spinone
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest1

Ja, bløtevannet kaster jeg og koker de i nytt vann. Men så er det jo dette kokevannet da, er jo redd for at jeg går glipp av noe kanskje? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Standardprosedyre i div. suppeoppskrifter med tørkede bønner fra The River Café: Ha halvparten av bønnene og litt av kokevannet i blender, kjør til puré og tilsett i suppen sammen med resten av bønnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Bønner bør kokes det første kvarteret uten lokk, da forsvinner giftstoffene.

Giften er uansett ikke dødelig, men kan gi kraftig diare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...