Gå til innhold

middagsselskap med indisk mat?


Gjest gjest1

Anbefalte innlegg

Gjest gjest1

Skal ha et middagsselskap i helgen med både vegetarianer og ikke-vegetarianere, så har lyst til å lage indisk mat så jeg kan ha både kjøttretter og vegetariske retter. Noen som har forslag til retter som kan passe, og tilbehør? Det bør vel ikke være for hot, er usikker på om gjestene er vant med sterk mat...

jeg tenkte:

1 kjøttrett

1-2 varm vegetar

1 salat

ris

indisk brød, noe som er lett å bake?

pickles

mango chutny

yoghurt med agurk/mynte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg laget denne linsesuppen forleden og tenkte da at den måtte passe i en indiskinspirert meny, men vet ikke om det er noe sånn du ser for deg?

Ellers finnes det gode indiske vegetarretter med blomkål og poteter - begge deler er jo råvarer som er gode nå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en del indiske oppskrifter i dagboken min, f.eks.:

Kylling i karri, pilaffris, raita, naan og kulfi (indisk iskrem).

Kylling jalfrezi og tandoorikylling

Kikerter i karri

Kyllling tikka, lammecurry, tandoorikylling og grønnsaker i karri

Bombaypoteter

Ellers synes jeg Jamie Olivers karrisaus er god og et fint utgangspunkt for karriretter, ha i ønsket kjøtt eller forskjellige grønnsaker om du vil ha en vegetargryte.

2 ts sennepsfrø

1 ts fenugreek frø

1 håndfull karriblader

2 tommelstore biter revet ingefær

3 finhakkede løk

1 ts chilipulver

1 ts gurkemeie

6 tomater, finhakkede

4 kyllingfileter i biter eller 800 g blandede grønnsaker (poteter, løk, spinat, blomkål osv)

Varm oljen, tilsett sennepsfrø og la dem poppe. Tilsett fenugreek, karriblader og ingefær. La surre noen minutter. Finhakk løk i foodprocessor og stek 5 minutter. Tilsett gurkemeie og chili. Finhakk tomatene og tilsett. Kok noen minutter og tilsett et par dl vann. Kok videre 5 minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Takk for oppskrifter og tips.

Piaf, linsesuppen så nydelig ut. Skal lagre oppskriften til en sen og regnfull høstkveld. Denne gangen har jeg nemlig tenkt å gå for en mer uformell type middag med masse retter på bordet, slik at man bare kan forsyne seg med det man har lyst på. :)

Så samt jeg ikke finner på noe heeeelt annet... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest -eline-

Noen oppskrifter jeg bruker, synes ekstrastæsjet er det som gjør måltidet, og man må jo ha både poppadums og naanbrød til :)

Vindaloo av svinekjøtt (4-6 pers)

Vindaloopasta

2 ss revet, frisk ingefær

4 fedd hviteløk

3 hakkede røde chili

2 ts malt gurkemeie

4 hele nellik

6 pepperkorn

1 ts malt kanel

1 ss malt koriander

1 ss spisskummenfrø

1 1/2 dl sitronsaft

Kjør alle ingrediensene i en foodprocessor til alt er en glatt pasta.

1 kg svinekjøtt

1/2 dl olje

2 ts brune sennepsfrø

6 dl vann

Varm opp oljen i en kjele og brun kjøttet raskt. Tilsett vindaloopastaen og sennepsfrøene og stek under omrøring i 2 minutter. Hell i vannet og kok opp, skru ned varmen og småkok i 1 1/2 time.

Tilbehør:

Agurkraita

Bland to skrelte, finhakkede agurker med 250g yoghurt naturelle. Stek 1ts malt spisskummen og 1 ts sennepsfrø i en tørr panne i 1 min til det dufter. Tilsettes i youghurtblandingen sammen med 1/2 ts revet, frisk ingefær, krydre med salt og pepper, pynt med paprikapulver.

Korianderchutney

Skyll, tørk og grovhakk en bunt koriander, inkl røtter. Finhakkes i foodprocessor sammen med 25g kokosmasse, 1 ss fint brunt sukker, 1 ts salt, 1 ss revet frisk ingefær, 1 liten hakket løk, 2 ss sitronsaft og 1-2 små grønne chili uten frø.

Frisk mynterelish

Finhakk 50g frisk mynte, 2 vårløk og 1 grønn chili. Bland dette med 1 presset hvitløksfedd, 1 ts sukker, 1/2 ts salt og 2 ss sitronsaft, dekkes til og settes kaldt i minst 1 time før servering.

Koriander- og mynteraita

Bland 2 dl yoghurt naturelle, 1 fedd hvitløk, 2 ss hakket, frisk koriander og 2 ss hakket, frisk mynte.

Frisk tomatrelish

Bland 2 tomater i terninger, 3 finhakkede vårløk, 2 ss finhakkede, friske korianderblader, 1 finsnittet grønn chili, 2 ss sitronsaft og 1 ts fint brunt sukker. Krydre med salt og pepper.

Safranris

1 stor løk

1-2 ss smør

1/2 g safran

2 1/2 dl risottoris

5 dl grønnsaksbuljong

2 hvitløksfedd

3 paprika i forskjellige farger

200 g tørkede aprikoser

1 1/2 ts kardemomme

Skrell løken og finhakk, smelt smør i en kjele og stek løken sammen med safran. Rør inn ris og hell buljong over. La koke under lokk i 20 min.

Skrell og finhakk hvitløken, rens paprika, skjær i terninger. Skjær aprikosene i biter. Fres hvitløk og paprika i smør og rør inn aprikosene og risen, og tilsett kardemommen.

Og en liten dessert;

Safrandessert (6 pers)

2 gelatinplater

5 dl kremfløte

1/2 g safran

1/2 dl sukker

1 ts vaniljesukker

6 pasjonsfrukt

Bløtlegg gelatinen i kaldt vann i 5 min. Kok opp fløte, safran og sukker. Ta opp gelatinen, klem ut vann. Ha den i fløteblandingen så den smelter. La avkjøle og tilsett vaniljesukker. Helles i glass, la stå i kjøleskapet i minst 3 timer (helst over natten), pyntes med 1/2 pasjonsfrukt hver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest1

Takker igjen for gode forslag! Dette skal definitivt prøves, bare ikke denne helgen...sukk... :sjenert:

Har nemlig ombestemt meg angående middagen siden det hovedsaklig folk jeg ikke kjenner, og ble bare usikker på om indisk ble riktig. Går for en safere, men djevelsk god, vegetarlasagne.. :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta
Takker igjen for gode forslag! Dette skal definitivt prøves, bare ikke denne helgen...sukk... :sjenert:

Har nemlig ombestemt meg angående middagen siden det hovedsaklig folk jeg ikke kjenner, og ble bare usikker på om indisk ble riktig. Går for en safere, men djevelsk god, vegetarlasagne.. :sjarmor:

Kan jeg få oppskriften? Spiste en gang en vegetarlasagne som var så utrolig god... og drømmer om å finne en oppskrift på en som ligner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
Kan jeg få oppskriften? Spiste en gang en vegetarlasagne som var så utrolig god... og drømmer om å finne en oppskrift på en som ligner :)

Tja, lettere sagt enn gjort siden jeg egentlig ikke har noen oppskrift, men går for sånn ca og det jeg har. ;) Jeg kan prøve så godt jeg kan dog...

250 g tørre barlottibønner, bløtlegges og kokes

1 stor aubergine

1-2 løk

1-2 gulrot

stangselleri

hvitløk

chili

paprikapulver

urter, det jeg har tørr eller friske

1 terning grønnsaksbuljong, eller steinsoppbuljong

litt rødvin (valgfritt)

2 bokser hakket tomat

litt tomatpure

salt

pepper

ostesaus med masse gruyere og parmesan

lasagneplater

Når bønnene er kokt, stekes aubergin i olje i en stor gryte til den blir gyllen, tilsett finhakkede grønnsaker, hvitløk og chile og surr et par minutter. Tilsett rødvin, tomat, buljong og krydderurter. Kok opp og tilsett bønner. La sausen småkoke minimum 30 min, gjerne lengre. Smak til med salt og pepper, og andre krydder. Jeg liker min litt hot. Tilslutt kjører jeg deler av sausen glat med stavmikser. Dette blir mye saus!

Lager vanlg ostesaus, men bruker sterk gruyere og parmesan! Sterke oster gir best saus!

Lag som vanlig lasagne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...