Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest fluesmekker
Skrevet

Vet ikke helt om dette var passende kategori, men prøver jeg.

Skal flytte på hybel på studentbolig gjennom studentskipnaden. Hvordan er det med å få besøk (kjæreste, venner, søsken) når man bor i hybel/kollektiv? Er det vanlig å spør om lov, eller ihvertfall si fra til andre beboere? Eller får man gjøre som man vil i sin egen hybel? Tenker på at besøket også deler fellesarealer med de andre beboere og at noen kan ha "problemer" med dette. Regner med å ha eget bad.

Takk for svar :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Benny
Skrevet

Bor selv på studenthybel/kollektiv og minst tre fire ganger i uka ligger nabojenta og knuller med typen sin når jeg skal sove. Da setter jeg på høy musikk slik at jeg slipper å høre det.

Går helt fint med besøk da, så lenge folk oppfører seg.

Skrevet

Ikke vanlig å be om lov eller si i fra, men hensyn er det jo lov å ta. Bor jo ganske nærme hverandre, særlig dersom du deler med bare en person.

Da jeg bodde på studentbolig og delte bad med en person syntes jeg ikke det var greit at kjæresten til naboen bare flyttet inn. Jeg måtte dele bad med to i stede for bare en, og det merktes ofte om morgenene, men vanlig besøk nå og da er da helt ok.

Gjest fluesmekker
Skrevet

Takk for svar :) Skal huske på å ta hensyn til de som bor vegg i vegg når det gjelder kjærestebesøk, har bodd på internat før, og er klar over at vegger ofte er ganske tynne... Og hvis det evnt blir til å dele bad med noen, skal besøk få beskjed om å ikke legge beslag på badet om morgenene ;)

Det blir jo ikke snakk om at noen "flytter inn", men det er en del om har uttrykt ønske om å komme på besøk, så det er greit å vite litt på forhånd hva slags erfaringer folk har med det å ha gjester på besøk i studentboliger.

StopStop: Oppland, men har det noe å si hvilket samskipnad det er? Jeg tenker sånn generelt hva som er vanlig.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg skal flytte i studenbolig nå til høsten.. Og i reglementet jeg har fått tilsendt så står det at det er ikke lov å ha besøk i mer en 7 dager sammenhengende med mindre annet er avtalt.

Skrevet

Hvilken av studentbyene skal du bo på da? Både på Lhmr og Gjøvik har de fleste egne bad mener jeg å huske. Er uansett ikke noe problem å ha besøk, og det er ingen som går og sjekker. Men man bør som nevnt i innleggene over ta hensyn til medbeboere.

Gjest fluesmekker
Skrevet

Takk for svar. Er i Lillehammer, og tror jeg får eget bad ja.

Men, et til spørsmål. Dere som har bodd på studentbolig og hatt besøk, hvor har der gjort av dem? :P Hvor kan en få tak i billig madrass?

Skrevet

Der jeg bodde fikk jeg lånt i resespsjonen. Eller så har jeg kjøpt en ordentlig luftmadrass på jysk som fungerer helt fint for noen netter. Ikke en så liten puslete en, men en av litt størrelse i solid materiale. Praktisk fordi den tar liten plass når den ikke er i bruk. Og i følge overnattingsjester så har de sovet godt på den.

Skrevet

Der jeg bodde kunne man leie madrass. Jeg kjøpte en sånn campingseng med tynn madrass oppå på Europris til 200 kroner....

Gjest fluesmekker
Skrevet

Nå er luftmadrass innkjøpt ;) Neste stopp Ikea, for mer hybelstæsj!

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har bodd på studentby, delte kjækken og bad med 4 stk. men siden nesten alle hadde kjæreste/annen familie som nesten bodde der fast delte jeg som regel bad med 6-7 stk fast. En ting er at det blir kø om morgenen, men det endte med at jeg sto opp grytidlig så jeg tok badet først, så da løste det seg for min del. Men noe annet er at det blir mer skittent når så mange mennesker oppholder seg på så liten plass. Og disse tilflytterne var ikke med i vaskeordningen, så jeg følte jo at jeg måtte vaske mye mer enn nødvendig i forhold til den skitten jeg produserte selv.

Man lærer mye av å bo i kollektiv. Desverre føler jeg vel at det som regel er de pliktoppfyllende som tar vaskeuka som lærer mest: vi lærer at det finnes utrolig mange unnasluntrere her i verden som ikek evner å ta hensyn til andre. Desverre går ikke læringen like mye i motsatt retning, dvs at folk lærer seg å ta hensyn til andre. :forvirret:

Nå vet jeg jo at det gjerne er sånn i kollektiver, og det var derfor jeg flyttet ut så snart jeg hadde råd til å leie noe for meg selv.

Gjest fluesmekker
Skrevet
Jeg har bodd på studentby, delte kjækken og bad med 4 stk. men siden nesten alle hadde kjæreste/annen familie som nesten bodde der fast delte jeg som regel bad med 6-7 stk fast. En ting er at det blir kø om morgenen, men det endte med at jeg sto opp grytidlig så jeg tok badet først, så da løste det seg for min del. Men noe annet er at det blir mer skittent når så mange mennesker oppholder seg på så liten plass. Og disse tilflytterne var ikke med i vaskeordningen, så jeg følte jo at jeg måtte vaske mye mer enn nødvendig i forhold til den skitten jeg produserte selv.

Skal ha eget bad, heldigvis, men dele kjøkken med 8-10stykker andre. Så håper ikke alle de har tenkt å dra med seg kjæreste/familie, for rundt 20 stykker i et kjøkken kan jeg se for meg blir litt.. trangt.

Delte bad med 9 andre i fjor da jeg bodde på internat, det gikk forsåvidt fint ettersom vi var gode venner og hadde vask på rommene, men skittent var det der inne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...