Silverdancer Skrevet 27. juli 2006 #1 Skrevet 27. juli 2006 Jeg er 23år og var hos gynokolog for første gang i går og fikk heldigvis en positiv opplevelse. Jeg har slitt endel med uteblivelse av mens, men trodde alltid at det var stress for oppveksten min har ikke akkurat vært et fantastisk eventyr. Den 17.mai i år begynte jeg å blø og det ga seg ikke. Jeg gikk til legen som ville se det an for jeg sliter med pms til tider også og da måtte jeg kanskje begynne på p-piller. Jeg hadde mensen i ca.4 uker før det gav seg og koste meg i litt over en uke, men så begynte jeg igjen og holdt på i nesten 5 uker før jeg hadde time hos legen igjen. Hun henviste meg til gynokolog som heldigvis kunne ta meg inn dagen etter. Gledet meg ikke akkurat for jeg har ikke hatt sex enda, ganske sjenert og anser underlivet mitt som ganske privat . Gynokologen var kjempekoselig og flink. Jeg fikk se livmor og eggstokkene mine og det var litt artig. Nå er ikke jeg den som er veldig oppdatert på "lidelser" både her og der på kvinner, men hun begynte å prate om pcos, noe som jeg aldri hadde hørt om før. Har ikke helt fått diagnosen, men det er så mye som stemmer. Jeg har økt kroppsbehåring, uteblivelse av mens, litt overvektig særlig rundt magen osv. Kan det ha noen sammenheng med at da jeg kom i puberteten og fikk mensen la jeg på meg? Jeg var tidligere ganske tynn. Det ble tatt blodprøver og kreftprøve, og jeg skal inn igjen om 2 måneder for å få resultatene og snakke videre om det. Jeg fikk et skriv med meg, men det var mest om gravide kvinner og sånt. Ikke har jeg tenkt å bli gravid enda og jeg har heller ingen å bli gravid med så jeg følte det ikke passet helt. Hun sa jeg hadde gode muligheter for å bli gravid i fremtiden, men det kunne hende jeg trengte hjelp. Koser meg fortiden med verdens herligste nevø på 5mnd som jeg elsker kjempemasse, så han er en god trøst. Jeg ønsker igrunnen å høre om andres opplevelser for jeg er ganske grønn på dette og fryktelig nyskjerrig på hva dette innebærer. Har forstått dette med at man kan bli ufrivillig barnløs, men jeg vil vite hva det innebærer for meg akkurat nå. Hva er insulinresistens? Håper på svar.
Silverdancer Skrevet 27. juli 2006 Forfatter #2 Skrevet 27. juli 2006 Forresten så satt hun meg på Provera slik at jeg skulle bli kvitt blødningen, men etter en uke jeg blir ferdig med dem skal jeg få en kraftig mens så da blir det jo noe å se frem til...........også da jeg skal begynne på skolen igjen. Det blir jo morro
Gjest Gjesta Skrevet 27. juli 2006 #3 Skrevet 27. juli 2006 Jeg har ikke PCOS, og kan derfor ikke si noe om egne erfaringer. Men det ligger et par artikler ute på nettet, som kanskje kan svare litt. Det sto blant annet en artikkel om PCOS her på KG for noen måneder siden: http://ez.kvinneguiden.no/article/articleview/1328/1/39/ Og så var det en artikkel i Cosmopolitan for halvannet år siden. Den ligger ute på nettet i forkortet utgave: www.sesselja.com/helse.html
Gjest gjest1 Skrevet 28. juli 2006 #4 Skrevet 28. juli 2006 Jeg har ikke PCOS, og kan derfor ikke si noe om egne erfaringer. Men det ligger et par artikler ute på nettet, som kanskje kan svare litt. Det sto blant annet en artikkel om PCOS her på KG for noen måneder siden: http://ez.kvinneguiden.no/article/articleview/1328/1/39/ Og så var det en artikkel i Cosmopolitan for halvannet år siden. Den ligger ute på nettet i forkortet utgave: www.sesselja.com/helse.html ← Må si det var en bra link du fant frem! Jeg har selv nettopp fått vite at jeg har PCOS og selv med all treningen min, så gikk jeg nesten ikke ned ett gram. Men nå skal det fikses!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå