Gå til innhold

Formattere minnekortet i digitalkameraet?


MiniMjau

Anbefalte innlegg

Har akkurat snappet opp at noen snakket om digitalkamera og minnebrikker og at minnebrikken må formatteres. Dette har jeg aldri hørt om, er det noe jeg bør gjøre? Ofte? Gir kameraet beskjed når formattering er nødvendig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Egentlig ingen. Ved en formattering skrives alt innhold over med null. Når filer slettes blir ikke harddisken/minnekortet endret, men kun filtabellen som holder oversikt over hvor filene ligger "tømmes".

I begge tilfeller vil skriving av en ny fil skje ved at man fyller inn data på et område av disken som filtabellen mener er tomt. Fordelen og ulempen med formatering er at det er vanskeligere å finne tilbake slettede filer, men for en som virkelig vil ha tak i data må en disk dypformatteres gjentatte ganger for at dataene ikke skal kunne hentes frem.

Endret av enden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri formatert mitt på de fem årene jeg har hatt det og kameraet og ser ingen grunn til å gjøre det heller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er fordelen med å formatere minnebrikken?

Egentlig ingen.

I teorien stemmer det du skriver, enden. I praksis kan det imidlertid være nødvendig med en formatering iblant:

En vanlig, menneskelig feil er å trekke kortet ut av kortlesere (eller kamera) mens kortet er i bruk. Dette kan fort føre til feil i filtabellen.

Noen kameramodeller (særlig eldre) har problemer med rutinene som skriver til kortet og forårsaker til dels ofte problemer med kortets filtabell. Noe som altså rettes når kortet formateres.

Et minnekort kan bare overskrives et visst antall ganger. Teknologien i dagens minnekort tillater et ganske stort antall overskrivninger slik at det ikke er noe praktisk problem, men eldre minnekort kan lett brukes så mye at de utvikler "slitasjeskader". Slike skader er som regel permanente, men ved formatering blir kameraet (oftest) klar over feilen og kan "skrive rundt" problemområdet.

Det er også et problem at billigkortene oftest er billige fordi de blir produsert av materialer som ikke nødvendigvis passerer de høyeste kvalitetskravene. Noe som gjør at slike kort er mer utsatt for "slitasjeskader" som nevnt ovenfor.

Konklusjonen blir vel noe i retning av at du bør ta deg tid til å formatere en gang iblant. Det er bedre at eventuelle feil blir oppdaget/rettet med en formatering enn at de først viser seg når du ikke får lest bildene ut av kortet etter at du har kommet hjem fra drømmeferien.

Endret av BlueEyes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...