Gjest Gjest Skrevet 27. juli 2006 #1 Skrevet 27. juli 2006 Jeg leste en gang at det var svært lav forekomst av livmorhalskreft blant kvinner som kun hadde hatt sex med andre kvinner, og da begynte jeg å lure på noe. Er det noen her som vet om HPV (det viruset som kan forårsake celleendringer og livmorhalskreft) kan smitte utenom sex? Tenker på at noen bruker samme håndklede, tar feil truse, sitter på samme badstuebenk uten noe mellom osv. Hadde vært fint om noen vet om noen informasjon om dette, annet enn det jeg har klart å se på mer eller mindre seriøse “spør legen” sider
Gjest razmatazz i.i. Skrevet 27. juli 2006 #2 Skrevet 27. juli 2006 Hei du. Jeg jobber faktisk på et forskningsprosjekt om nettopp HPV. Det er svært liten sannsynlighet for at viruset kan smitte utenom seksuell kontakt, da viruset vanligvis ikke overlever utenfor kroppen spesielt lenge. Håper dette beroliger deg.
Gjest Gjesta Skrevet 27. juli 2006 #3 Skrevet 27. juli 2006 Mener også å ha hørt at HPV ikke finnes blant nonner, som jo lever i sølibat.
razmatazz Skrevet 27. juli 2006 #4 Skrevet 27. juli 2006 (endret) Mener også å ha hørt at HPV ikke finnes blant nonner, som jo lever i sølibat. ← Det kan jo godt stemme det, iom at det smitter ved seksuell kontakt (spørsmålet er vel om alle nonner faktisk har holdt seg til kyskhetsløftet da, hehe). Det er derfor den nye vaksinen som snart kommer på markedet er beregnet på de som ikke enda har hatt seksuell omgang. Av oss som har hatt sex er noe sånt som 70% allerede smittet, så da er jo en vaksine fånyttes. Men det skal sies at det kun er en veldig liten andel som faktisk ender opp med livmorhalskreft da. Det beste man kan gjøre for å forhindre livmorhalskreft er å gå til gynekologisk undersøkelse med jevne mellomrom for å sjekke cellevevet (ca hvert 3.år) Endret 27. juli 2006 av razmatazz
ninuska_ Skrevet 22. april 2011 #5 Skrevet 22. april 2011 Tråden er ryddet for identifisering gjennom fullt navn, ninuska_, moderator
Gjest Reproductivist Skrevet 22. april 2011 #6 Skrevet 22. april 2011 Det kan jo godt stemme det, iom at det smitter ved seksuell kontakt (spørsmålet er vel om alle nonner faktisk har holdt seg til kyskhetsløftet da, hehe). Det er derfor den nye vaksinen som snart kommer på markedet er beregnet på de som ikke enda har hatt seksuell omgang. Av oss som har hatt sex er noe sånt som 70% allerede smittet, så da er jo en vaksine fånyttes. Men det skal sies at det kun er en veldig liten andel som faktisk ender opp med livmorhalskreft da. Det beste man kan gjøre for å forhindre livmorhalskreft er å gå til gynekologisk undersøkelse med jevne mellomrom for å sjekke cellevevet (ca hvert 3.år) Feil. Det er mange varianter av HPV. Vaksinen fungerer kun mot en eller noen få som er forbundet med livmorhalskreft. Man kan bli smittet flere ganger og vanligvis blir man kvitt den av seg selv. Det jeg har hørt er at til enhver tid er 20% smittet. Hvor mange som har hatt den noen gang blir gjetting og kan godt være 90 prosent eller mer for en eller fler varianter og mange hundre prosent hvis man teller infeksjoner istedet. Den holder seg også stort sett der man blir smittet, og det blir svært vanskelig å bli smittet ved lesbisk sex på livmorhalsen fordi man ikke kan få de infiserte områdene inn der direkte. De får det rundt munnen ved kyssing osv istedet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå