Gå til innhold

Samfunnsfag og personalledelse

Gjest Sjarm

Anbefalte innlegg

Gjest Sjarm

Jeg har kommet inn på bachelorstudiet i Samfunnsfag og personalledelse.

http://www.uis.no/COMMON/WEBCENTER/webcent...ct=0&Lang=Norsk

Er dette studiet skivebom for meg dersom jeg har kremmerånd, og egentlig finner stillingsannonser som omhandler salg og markedsføring mest tiltrekkende? Det ser ikke ut til at det er noen valgfag i studiet.

Er det mulig å jobbe med kunderelasjoner etter å ha gått et slik studie? Hvilke typer stillinger er aktuelle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest LilSweetie

Jeg synes studiet så veldig spennende ut, men det er ikke rettet mot salg og markedsføring, nei....

Når det er sagt, kan man jobbe med veldig mye forskjellig etter å ha tatt forskjellige studier. Mange får jobb med salg og markedsføring uten å ha noen utdannelse, eller med utdannelse fra lite anerkjente steder, og du vil sikkert stille sterkere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sjarm - trådstarter

..Og ikke minst; må jeg jobbe som leder (og ta til dels upopulære beslutninger)?

Folk som kjenner meg sier jeg er en lederskikkelse, og det stemmer gjerne. Men jeg er ikke typen som ønsker å bruke 12-14 timer hver dag på jobben, og synes det høres ut som stress hvis jeg får ansvar for mange andre enn meg selv.

Har jeg søkt feil studium da? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LilSweetie

Niks, du må ikke bli leder. Uansett sjelden man blir leder med en gang etter man er ferdig utdannet, må vanligvis har arbeidserfaring først. Så da er det bare å ikke søke på lederjobbene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hvis du ikke har høyere ambisjoner enn beskrevet her, anbefaler jeg BI og Næringsakademiet. De har mye lettvinte løsninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_trådstarter_*

Jeg har igrunn ikke så mye høyere ambisjoner for øyeblikket enn å få meg en jobb der jeg får treffe mye folk, og der dagene ikke er helt like. Har kremmerånd og liker å yte god service, og har lyst å bruke det i en jobb.

Vil gjerne ha ansvar etterhvert og da må jeg vel ha noe utdanning innen ledelse mm.? Tror ikke nødvendigvis at en lang utdannelse trenger å være nøkkelen til den jobben man trives best i.

gjest: BI og Næringsakademiet har mange lettvinte løsninger? Hvilke studier/emner tenker du på? Jeg har vært inne på tanken selv.

Noen som har forslag til stillinger der jeg får innfridd ønskene jobbønskene øverst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan visste forresten dere når tiden var inne for å starte på høgskole eller universitet? Falt det seg naturlig? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LilSweetie

Er enig at BI er et greit valg hvis du vil jobbe med salg...

Ellers er Handelshøyskolen i Bergen en veldig mye bedre skole. Men de er ikke primært rettet inn mot salg, men næringsliv og økonomi generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har formening om/eksempler på hva jeg kan jobbe med senere dersom jeg tar bachelorgraden i Samfunnsfag og personalledelse?

Synes det som står om jobbmuligheter i studiekatalogen er ganske diffust.

Og det var jo en her som poengterte at man ikke kommer rett ut i en lederjobb. Hvilke titler kan de jobbene som er 'under lederjobber' på det feltet ha? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Med den utdanningen du foreskriver der, får du jobber i næringslivet, og ja da hvis du vil bli leder, go ahead. Alle vet jo at en god leder er en som har det på papiret at h*n er leder. Da er alt bra! :klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LilSweetie
Er det noen som har formening om/eksempler på hva jeg kan jobbe med senere dersom jeg tar bachelorgraden i Samfunnsfag og personalledelse?

Synes det som står om jobbmuligheter i studiekatalogen er ganske diffust.

Dette sto på nettsiden du linket til:

"Studiet skal kvalifisere for et bredt spekter av "inngangsjobber" og til utrednings- og rådgivingsarbeid både i privat og offentlig sektor. "

Så da kvalifiserer vel utdannelsen til nettopp dette. Typiske stillinger jeg ser for meg da er ulike stillinger i kommuneadministrasjonen. Selv om det står her at jobber i privat sektor også er aktuelt, så utdannelsen veldig offentlig rettet ut på meg.

Men husk samtidig at mange ikke jobber konkret med det de utdannet seg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Ser nå at jeg sendte feil link, her er den korrekte som viser studiet slik det er fra i år. Litt mindre rettet mot offentlig sektor nå vil jeg tro?

http://www5.uis.no/studiebok06/Studieprogr...&term=H%c3%98ST

Jeg har sett på stillingsannonser på nettet som har med personal å gjøre. Synes ikke de ser så interessante ut. Men så vet jeg heller ikke hva de består i konkret...

Den beskrivelsen på nettsidene til universitetet sier meg ikke stort. Ønsker meg eksempler på hva disse jobbene kan bestå av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LilSweetie

Nja, jeg synes fremdeles det ser ut til at det er mest rettet mot offentlig sektor. Og synes det er litt rart at du har valgt dette studiet hvis du vil jobbe med salg...?

Jobber i kommunal sektor, evt organisasjoner virker mest aktuelt.

Du kunne prøve å ringe studieveilederen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Nå lble jeg nysgjerrig. :) Hva gir deg inntrykk av at studiet i samfunnsfag og personalledelse er offentlig rettet? Jeg er ganske så bestemt på at jeg ikke vil jobbe i det offentlige...

Dette året gikk jeg administrasjonssekretær, og markedsføring var favoritten min, kjempeinspirerende! I tillegg driver jeg med salg på fritiden (selger egne produkter, og er kanskje litt gründer), men har ikke arbeidserfaring innen kontor enda.

Jeg vil nødig hoppe på et studium som jeg er så usikker på om passer meg. (Om jeg begynner på det studiet jeg har søkt, så er det nok innerst inne fordi jeg føler folk forventer at jeg skal få meg en høyere utdanning...)

Dersom jeg ikke begynner på bachelorstudiet på UiS, så vil jeg prøve meg mer i arbeidslivet, og samtidig studere personal- og organisasjonsfag på deltid ved siden av. (Har sendt restetorgsøknad, og fikk klarsignal til å plukke emner etter egen interesse.)

Det føles vanskelig å evaluere seg selv, er absolutt litt ambivalent når det gjelder studievalg... Hva mener dere jeg gjør lurest i? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hei!

Ser nå at jeg sendte feil link, her er den korrekte som viser studiet slik det er fra i år. Litt mindre rettet mot offentlig sektor nå vil jeg tro?

http://www5.uis.no/studiebok06/Studieprogr...&term=H%c3%98ST

Jeg har sett på stillingsannonser på nettet som har med personal å gjøre. Synes ikke de ser så interessante ut. Men så vet jeg heller ikke hva de består i konkret...

Den beskrivelsen på nettsidene til universitetet sier meg ikke stort. Ønsker meg eksempler på hva disse jobbene kan bestå av.

Med denne utdannelsen kan du søke jobber innen personalledelse og HMS i både privat og offentlige sektor: kriteriet er at det er en arbeidsplass. Og alle arbeidsplasser kan klassifiserer som en av flere typer organisasjon.

Der hvor det finnes mennesker, og der hvor menneskene jobber i en organisasjon (Orkla, Aker Kværner, Norsk Hydro, Norske Skog, McKinsey & Company, Trondheim kommune, Akershus fylkeskommune, Olje-og energidepartementet, Røde Kors, ICA din nærbutikk hovedkontoret, eller hva det enn måtte være, avhengig av ditt interessefelt: du kan jobbe med personalledelse og HMS.

Det er et lite "men" her: for at man skal kunen få respekt for den jobben man gjør, holder det ikke å vifte med et vitnemål i hånden. Du må ha mennesklig innsikt, erfaring, dybde, forståelse og handlekraft for å fungere og gjøre en god jobb. Men alle må starte et sted!

Alle fortjener en sjanse...inntil det motsatte er bevist, at de ikke duger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest:

Er enig i det du skriver. Det skrev jeg også lenger opp her, at jeg ikke tror man kan utdanne seg til leder. Det finnes mange nærmest selvlærte som gjør en god jobb, og mange høyt utdannede som ikke duger til å jobbe som leder.

Er det noen her som kjenner til personal som arbeidsfelt, evnt. jobber med det selv?

Hvordan er arbeidshverdagen, og hvilke oppgaver hører inn under slike jobber. (Er interessert i å høre om/fra både personalkonsulenter og -ledere.)

Jeg ser ikke helt hvordan en personaljobb kan dekke behovene jeg har for å få være litt kreativ/nyskapende og å ha jobb med noen momenter av spenning.

Blir personal fort rutine?

Er det stress å ha ansvar for mange andre mennesker i jobben?

Er dette studiet feil i forhold til mine jobbønsker?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Gjest
Gjest:

Er enig i det du skriver. Det skrev jeg også lenger opp her, at jeg ikke tror man kan utdanne seg til leder. Det finnes mange nærmest selvlærte som gjør en god jobb, og mange høyt utdannede som ikke duger til å jobbe som leder.

Er det noen her som kjenner til personal som arbeidsfelt, evnt. jobber med det selv?

Hvordan er arbeidshverdagen, og hvilke oppgaver hører inn under slike jobber. (Er interessert i å høre om/fra både personalkonsulenter og -ledere.)

Jeg ser ikke helt hvordan en personaljobb kan dekke behovene jeg har for å få være litt kreativ/nyskapende og å ha jobb med noen momenter av spenning.

Blir personal fort rutine?

Er det stress å ha ansvar for mange andre mennesker i jobben?

Er dette studiet feil i forhold til mine jobbønsker?

Personalledelse er hva du gjør det til. Hvis vi ser på standardoppgavene er de rutinepregede og såkalt kjedelige, dvs. de bare er der, og det er lite du kan gjøre for å late som om de består av noe annet: papirmølle i elektronisk saksbehandlingsprogram, der du skriver og sender ut ansettelsesbrev, oppsigelser, permisjoner, beregner ansienniteten til folk, fastsetter lønn, følger opp rutiner innen hms, osv. Det er mye standard rutine arbeid her.

Slik jeg ser det kan man bruke det eventuelt kreative ved seg selv på området mennesker og mellommenneskelige relasjoner på arbeidsplassen. Da kan man ta seg frihet til å tenke kortsiktig og langsiktig, hvilke tiltak man ønsker å sette i gang på arbeidsplassen. For å vite det, må man kjenne til menneskeen som jobber der, hva som motiverer dem, og hva du har av midler og ressurser til å bedre kvaliteten på de ansattes og bedriftens interne forhold (bedre løsninger og fleksibilitet for de med familier, bonussystem for de som ønsker mer resultatlønn, psykisk helse og glede i fokus, leie inn profesjonelle foredragsholdere til motivasjonsseminar m.m.)

Hvis du ønsker å jobbe i næringslivet med noe annet enn mennesker og fokus på de andres trivsel, bør du kanskje finne deg noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen flere synspunkter?

Det betyr mye for meg, fordi jeg må velge ganske så snart om jeg skal begynne på den bacheloren eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Noen flere synspunkter?

Det betyr mye for meg, fordi jeg må velge ganske så snart om jeg skal begynne på den bacheloren eller ikke.

Har ingen andre kommentarer enn at dette ser ut til å være er flott og generelt studium. Det kan sammenliknes med flere av fagene på BI, bl.a.

Mitt råd er at du velger dette studiumet, forutsatt at du virkelig er brennende motivert for det. I tillegg, at du har tanker og ideèr om hva du ønsker å bruke dette studiet til etterpå! Det er viktig, for noe av det dummeste man kan gjøre er å studere noe "bare for å studere".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest:

Saken er at jeg ikke brenner for dette studiet, fordi jeg ikke skjønner hva jeg kan/skal bruke det til i forhold til jobbønskene mine.

(Ha en jobb der det er visse elementer av uforutsigbarhet/spenning, der jeg får være litt kreativ, liker markedsføring og nyskapning.)

Jeg lagde denne tråden for få input, for å bli mer sikker på om studiet er noe for meg eller ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...