Isbiten Skrevet 25. juli 2006 #1 Skrevet 25. juli 2006 Hei! Jeg har sikkert mast om dette før, men er det noen lærere her inne som kan gi meg noen gode, håndfaste tips for hva en kontaktlærer må gjøre i begynnelsen av et skoleår? Er helt ny og tenker på konkrete ting som klasseregler, et skikkelig system på ting, etc. Noe som har funket for dere? All hjelp mottas med stor takk!
Gjest Gjest Skrevet 26. juli 2006 #2 Skrevet 26. juli 2006 (Jeg svarte deg forrige gang du spurte, men kan godt skrive det på nytt. ) Hvilket trinn skal du ha? Uansett trinn er det noen punkter som jeg mener er viktige: - Du er sjefen, ikke la dem tvile på det. (Likevel er du ikke diktator! ) - Vær rettferdig og konsekvent. - La barna føle at du ser dem og tar dem på alvor. - Faste rutiner! Bruk tid på det i begynnelsen, det vil du sette pris på etterpå. - Vær tydelig både med kroppsspråk og beskjeder. - Du er ikke perfekt, og det kan barna vite med en gang. Det hender du tar feil, det gjør alle mennesker. - Jobb for et godt gruppemiljø, og bruk tid til å snakke om hvordan du og barna vil ha det i klassen. - Til slutt en kjempeviktig ting: Det er viktig å ha det gøy! Humor og latter i en gruppe gjør underverker!
Smashing Skrevet 26. juli 2006 #3 Skrevet 26. juli 2006 Dette skal jeg og ta til etteretning. Er nyutdannet og skal være kontaktlærer for 2.klasse til høsten. Gleder meg! Jeg er veldig for et godt og positivt miljø jeg, og bruke drama som metode.
Vannmelon Skrevet 28. juli 2006 #4 Skrevet 28. juli 2006 (Jeg svarte deg forrige gang du spurte, men kan godt skrive det på nytt. ) Hvilket trinn skal du ha? Uansett trinn er det noen punkter som jeg mener er viktige: - Du er sjefen, ikke la dem tvile på det. (Likevel er du ikke diktator! ) - Vær rettferdig og konsekvent. - La barna føle at du ser dem og tar dem på alvor. - Faste rutiner! Bruk tid på det i begynnelsen, det vil du sette pris på etterpå. - Vær tydelig både med kroppsspråk og beskjeder. - Du er ikke perfekt, og det kan barna vite med en gang. Det hender du tar feil, det gjør alle mennesker. - Jobb for et godt gruppemiljø, og bruk tid til å snakke om hvordan du og barna vil ha det i klassen. - Til slutt en kjempeviktig ting: Det er viktig å ha det gøy! Humor og latter i en gruppe gjør underverker! ← Signerer dette, men du bør også på forhånd legge til rette for faste rutiner og gjenkjennelse fra året før ved å henge opp ting elevene har oppnådd i første (dette finnes sikkert), finne faste plasser for utstyr, planer og lignende og stille opp pulter/stoler/hyller slik du vil ha det. Husk også at mange barn trives med å få skrevet på tavla, eller hengt opp bilder av, ting de skal gjøre i løpet av dagen. Det skaper trygghet. På vår skole er det rutineplaner for en del ting, så det kan hende at det er det for oppstart av skoleåret hos dere. Ellers er helt sikkert kollegaene dine villige til å hjelpe deg med råd og tips. Lykke til!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå