Gjest meg - ikke innlogget Skrevet 25. juli 2006 #1 Skrevet 25. juli 2006 Jeg starter i ny jobb til høsten. Er nyutdannet og har fått et årsvikariat (som muligens kan bli forlenget, er lærerjobb) Jeg er kjempespent på dette! Men samtidig ønsker jeg meg desperat å bli gravid. Har vurdert det opp og ned, og ser vel at dette ikke er tiden. Men er det ikke sånn at SÅNT SKJER? Kan arbeidsgiver eksludere meg selv om jeg er inne på ettårsbasis? Vet ikke hva holdningen er til dette. Har hørt litt flåsete sagt at jeg ikke må vurdere det engang de neste tre årene! (I en morsom tone, da. Men dog!) Hva synes dere?
abelille Skrevet 26. juli 2006 #2 Skrevet 26. juli 2006 Kommer litt an på arbeidsgiver. I utgangspunktet kan han ikke diskriminere fordi du er gravid. Men dersom du allerede er gravid når vikariatet skal forlenges tror jeg det er stor sjanse for at rarbeidsgiver vil prøve å finne en annen for å slippe vikar for vikaren. På den andre siden kan du bli veldig godt likt, da vil h*n kanskje foretrekke deg fremfor en ukjent. En annen ting er jo at du etter endt permisjon ikke har en jobb å gå tilbake til. Så vidt jeg skjønner er arbeidsmarkedet for lærere ganske trangt, det er ikke sikkert det er lett å komme tilbake når du har vært borte et år. Men dersom dere har så det går an økonomisk... For meg er trygghet viktig, så for meg er det uaktuelt å ikke ha det avklart. Men dersom du tør ta sjansen, hvorfor ikke? Du er bevisst at det er en sjanse å ta, men i dagens skole kan du også bli gående på vikariater i årevis, men familieforøkning kan/vil man kanskje ikke utsette så lenge. (Forøvrig, graviditet er ikke noe som bare skjer, det skal litt mer til )
Gjest gjest1 Skrevet 26. juli 2006 #3 Skrevet 26. juli 2006 Det er nok veldig stor sjanse for at du ikke får forlenget årsvikariatet hvis du blir gravid nå! Jeg vil instendig oppfordre deg til å vente ett år.
Gjest gjesta Skrevet 26. juli 2006 #4 Skrevet 26. juli 2006 Tror nok det er svært lite sjangse for å forlenge vikariatet til en vikar som går ut i fødselspermisjon. Det er mange lærer på markedet, og ikke lett å få seg jobb.
Gjest Gjest Skrevet 26. juli 2006 #5 Skrevet 26. juli 2006 Tror nok det er svært lite sjangse for å forlenge vikariatet til en vikar som går ut i fødselspermisjon. Det er mange lærer på markedet, og ikke lett å få seg jobb. ← Enig.
Smashing Skrevet 26. juli 2006 #6 Skrevet 26. juli 2006 Har det akkurat som trådstarter. Men, allikevel har vi bestemt oss for å begynne å prøve ved jul. Jeg ble ansatt pga erfaring, og fikk to andre jobb tilbud. Tror derfor at jeg fint skal klare å få meg en jobb etterpå som lærer hvis jeg ikke får fast der jeg er nå. Jeg ble også fortald på en "humoristisk" måte av rektor at han ikke ville ha noe permisjon på meg med det første.. Men, jeg kommer jo til å jobbe et år før det blir aktuelt, så da bryr jeg meg ikke om det Ikke alt kan være planlagt og tilrettelagt til hver minste detalj mener jeg. Jeg er så babysyk og...
Gjest Gjest Skrevet 28. juli 2006 #7 Skrevet 28. juli 2006 I utgangspunktet kan man ikke alltid ta hensyn til alle andre (her:arbeidsgiver) når man planlegger livet sitt, og du vet jo aldri om du blir gravid med en gang eller om det tar tid. Da jeg begynte å jobbe, ville jeg jobbe ei stund før vi begynte å prøve, for ikke å sette arbeidsgiver i en vanskelig situasjon....vel, vi har nå prøvd i to år, og ingenting har skjedd, så ikke alt lar seg planlegge. På den andre siden: Hvis du begynner å prøve nå og blir gravid med en gang, vet du jo ikke hvilken form du vil være i under graviditeten. Kanskje blir du sykemeldt allerede etter et par måneder. Hvor komfortabel vil du være med det? En ting er at man først og fremst må ta hensyn til seg selv, men noen ganger gjør man det best ved også å ta hensynet til andre med i betraktning, nettopp ved at man da unngår å sette seg selv i situasjoner som kanskje er så ubehagelige og ufordelaktige (f.eks ved at man mister muligheten til forlengelse av jobb etc.) at man selv faktisk taper på det. Hadde jeg vært deg, hadde jeg nok satset på å jobbe noen mnd før jeg begynte å prøve. Da får du muligheten til å gjøre et (godt) inntrykk på arbeidsplassen ei stund før du kommer med nyheten og øker kanskje muligheten for å få forlenget vikariatet (istedenfor å kanskje starte skoleåret med morgenkvalme og stort fravær Håper forøvrig at du blir raskt gravid når du begynner å prøve og at det ordner seg med jobb framover!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå