Gå til innhold

gynekologisk undersøkelse

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hello!

Jeg tenkte å spør legen min om å få skrevet ut resept på Diane, mot kvisene mine. Men jeg flytter fra landet om en uke.

Må jeg gjennom tester av ulike slag for å få skrevet ut Diane?

Har ikke tatt hormonell prevensjon før.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjesta
Skrevet

Man skal vel det, men det er jo litt opptil legen også da

Skrevet

Man skal ikke måtte ta gyn undersøkelse for å få p-piller lenger. Men det kommer nok litt an på legen. Jeg har aldri fått spørsmål om jeg ville ta gyn undersøkelse på de årene jeg har tatt p-piller, men plutselig "måtte" jeg (ny lege...).

Gjest Gjest
Skrevet

nei! man skal ikke ta gyn. u.s. for å få p-piller. Det er en gammeldags ulogisk latterlig greie som det er helt slutt på. Tenk logisk: hva i himmelens navn er det legen tror h*n skal finne i vagina som skal legge grunnlag for "ja eller nei" til p-piller? man utfører gyn.u.s. for å undersøke blødningsforstyrrelser, sår, smerter, kjønnsykdommer, graviditeter. Avgjørelsen om p-piller baseres på om man røyker, (har migrene, hatt blodpropp, blodsykdommer, osv, fordi p-piller øker risiko for blodpropp og slag og hjerteinfarkt (og kreft).

Gjest gjest1
Skrevet

De som insisterer på GU er de legene som faktisk synes det er litt viktig å ta celleprøver fra livmorhalsen, slik at de kan se om det er celleforandring etc. Ellers tar de bare blodtrykk og spør litt om sykdomshistorie i familien etc.

Gjest Gjesta
Skrevet

Stemmer at du ikke må det. Du må bare svare på en del spørsmål. Om du røker, er frisk osv.. Men det kan vel være en fin mulighet til å sjekke at alt er i orden. Det er jo ikke så mange som gleder seg til en GU.

Gjest Gjest
Skrevet

Vil bare for ordens skyld presisere at p-pille forskrivning ikke har noenting å gjøre med celleforandringer i livmortappen å gjøre. Er så lei av å høre det som argument for å ta GU på alle jenter som ønsker p-piller. Sykehistorie er hundretusen ganger viktigere enn å titte inn i vagina! Finnes mange kvinner som ønsker p-piller som ikke har utsatt seg for kjønnsykdomsmitte, mange som aldri har hatt samleie, eller hatt kun èn partner som var jomfru før, eller somhar testet seg først osv. Og finnes mange kvinner som ikke tilfredstiller de krav som anbefales før første celleprøve, som f.eks at man har vært seksuelt aktiv i minst 5 år...

Å gå til legen for p-piller og bli tilbudt GU er for meg det samme som å gå til legen med halsbetennelse og bli tilbudt rektal eksplorasjon: det henger ikke sammen. :sur:

Skrevet
(...) de krav som anbefales før første celleprøve, som f.eks at man har vært seksuelt aktiv i minst 5 år...

Eh...?

Gjest Gjest
Skrevet

Ja, du skjønner, for å få celleforandringer må man blant annet være smittet seksuelt av HPV virus. Det tar gjennomsnittlig ca i overkant av 10 år fra smitte til celleforandringer kan oppdages. Unge seksuelt aktive kvinner som bytter partner ofte, etc, får ofte en slags celleforandring pga uspesifisert betennelse i forb. med seksuell aktivitet - det anses derfor ikke hensiktsmessig å teste denne gruppen fordi så mange vil få "falskt positivt utslag" - denne variasjnen av celleforandringer går tilbake av seg selv. I Norge har man derfor et nasjonalt screeningprogram somanbefaler kvinner å teste seg hvert 3. år fra man er 25 år gammel. Denne alderen er basert på gjennomsnittlig seksuell debut for norske kvinner, og tanken er at 25 åringene har "rast fra seg" den verste partnerbyttingen og har et roligere mer stabilt seksualliv, samt nærmer seg 10 års grensen etter HPV smitte, der celleforandringene debuterer....

Skrevet
Ja, du skjønner, for å få celleforandringer må man blant annet være smittet seksuelt av HPV virus. Det tar gjennomsnittlig ca i overkant av 10 år fra smitte til celleforandringer kan oppdages. Unge seksuelt aktive kvinner som bytter partner ofte, etc, får ofte en slags celleforandring pga uspesifisert betennelse i forb. med seksuell aktivitet - det anses derfor ikke hensiktsmessig å teste denne gruppen fordi så mange vil få "falskt positivt utslag" - denne variasjnen av celleforandringer går tilbake av seg selv. I Norge har man derfor et nasjonalt screeningprogram somanbefaler kvinner å teste seg hvert 3. år fra man er 25 år gammel. Denne alderen er basert på gjennomsnittlig seksuell debut for norske kvinner, og tanken er at 25 åringene har "rast fra seg" den verste partnerbyttingen og har et roligere mer stabilt seksualliv, samt nærmer seg 10 års grensen etter HPV smitte, der celleforandringene debuterer....

Og kilden din for dette er?

Gjest gjesta
Skrevet

Legen min brydde seg ikke i det hele tatt da jeg bad om Diane. Han spurte hvorfor jeg ville begynne på dem, og jeg sa at det var på grunn av uren hud, hvorpå han myste mot ansiktet mitt, sa at han ikke så noe, og skrev ut resept. Ingen spørsmål, ingen blodtrykksmåling, ingenting. Diane har hjulpet mye og jeg er sjeleglad for at jeg begynte på dem, men likevel er jeg ikke helt fornøyd med å ha en så slepphendt lege.

Gjest Gjest_C_*
Skrevet

Jeg må spørre uregistrert gjest om det samme som Gustavia; Hva er kilden for svaret ditt..?

Er du lege eller sykepleier? :forvirret:

Jeg hadde kraftig celleforandring i en alder av 20 år, og foretok en konisering av livmorHALSEN (ikke tappen som du skriver). Konisering betyr å fjerne en kjegleformet del fra livmorhalsen.

Jeg hadde hatt fast følge med samme gutt i tre år på dette tidspunktet, og falt utenfor kategorien hyppig partnerskifte. Kirurgen som opererte meg kunne da fortelle meg at mannens sædkvalitet kunne gjøre at vi kvinner utviklet celleforandring som i verste fall kan ende med kreft.

Jeg følges opp med gynekologisk undersøkelse og celleprøve hvert år. Jeg er nå 36 år, og fikk først vite for to år siden at jeg nå er så frisk som om jeg aldri har vært syk. :ler:

Jeg er derfor helt uenig med deg i forhold til gynekologisk undersøkelse. Det er viktig at unge kvinner gjør dette - det er tross alt en "billig" livsforsikring. I tillegg til celleprøve tar de fleste gynekologer i dag clamydiatest - noe som er veldig viktig siden symtomene hos kvinner som regel uteblir og man faktisk kan bli steril hvis man går for lenge med dette viruset i seg.

Så et råd til alle jenter; ta en gynekologisk undersøkelse hvert 3. år!

Better safe than sorry :)

Gjest Gjest
Skrevet

Hei igjen :) Jeg er altså den uregistrerte gjesten ;)

Og ja, jeg er turnuslege, kildene mine er forelesninger og praksis ved Ullevål sykehus, samt diverse norsk litteratur som f. eks "Obstetrikk og gynekologi" skrevet av bla. Nesheim.

Vil presisere at jeg overhodet ikke er imot gyn. u.s. eller celleprøver (!). Poenget mitt var bare at det ikke har noe å gjøre med hormon prevensjon. Vil også presisere at jeg ikke mener det er slik at kvinner med celleforandringer nødvendigvis har hatt mange seksualpartnere. Bakgrunnen for de nasjonale retningslinjene for screening på livmorhalskreft i Norge er basert på statistikk. Det vil selvsagt derfor være kvinner som faller utenfor statistikken og som får celleforandringer når de er 18 eller 70, etter f.eks kun en eneste partner. Det er klart at celleprøver redder liv og er et flott tiltak - men - det er et helt annet tema enn hormon prevensjon.

Men denne tråden handlet jo altså om p-piller, og hva som skal foregå hos legen for å få p-piller. og med all den kunnskap vi har i dag om hvor sårbart det er for mange (unge) kvinner å ta en GU, synes jeg, personlig, at det er ille å lese her på KG at det finnes leger som gir inntrykk av at det må utføres en GU for at pas. skal få p-pillene hun ønsker seg. Særlig når man ønsker pillene mot uren hud i ansiktet.

Det er jo faktisk ikke slik at man tilbyr alle menn en rektal eksplorasjon for å sjekke prostataen, når de kommer for å få resept på en medisin.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...