Gå til innhold

Lag dine egne wraps!


Susannah

Anbefalte innlegg

Kanskje vi skulle funnet et norsk navn paa det, vet ikke hva det skulle vaert? Uansett, jeg har eksperimentert litt og laget noen kjempegode wraps i det siste, passer til baade frokost, lunsj og kvelds.

Bruker helt vanlige tortillas, legger den flat og stryker et tynt lag med pesto utover den. Saa hiver jeg paa litt revet ost hvis jeg har, salat, tomat - og ikke minst noen oppskaarede soltorkede tomater. Har ogsaa brukt kalkunpaalegg skaaret i strimler, eller rester fra gaarsdagens kyllingmiddag. Brettingen krever litt ovelse, men har funnet ut at begge sidene maa brettes inn, for jeg ruller den saa stramt som mulig og skjaerer den i to. Herlig!

Noen som har forslag til annet fyll jeg kan proeve ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjesta
Kanskje vi skulle funnet et norsk navn paa det, vet ikke hva det skulle vaert?

Tja, wraps er jo egentlig bare fylte lefser, så hvorfor ikke bare kalle det fylte lefser?

Andre ting som er godt i fylte lefser er smøreost, bønnepaté, avokado, feta - ikke nødvendigvis sammen, men i lag med salat, oliven, soltørkede tomater etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det med brettingen forsto jeg ikke, men har pleid å lage wraps selv, smurt med kremost og fylt med det jeg ellers har.

Skulle gjerne hatt noen tips for brettingen, noen som kan forsklare det idiotsikkert for meg? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med brettingen forsto jeg ikke, men har pleid å lage wraps selv, smurt med kremost og fylt med det jeg ellers har.

Skulle gjerne hatt noen tips for brettingen, noen som kan forsklare det idiotsikkert for meg? ;)

Her finner du en liten hvordan-brette-wraps-innføring fra Toro :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida

Øh, hva er egentlig greia med å dele den i to? Er det bare presentasjon, eller blir det bare 1/2 wrap på hver?

Endret av Elfrida
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen som har forslag til annet fyll jeg kan proeve ut?

Fisk og skalldyr av alle slag, som f.eks. reker (gjerne marinerte i hvitløk, karri e.l), tunfisk, peppermakrell, osv. Egg, feks. eggesalat, eller bare hakket egg, er godt til fisk. Forøvrig synes nå jeg at så og si alt man kan slenge oppå et smørbrød også egner seg i wraps, om man nå bruker lefser, lomper ellerhvadetmåttevære :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har laget wraps til middag i dag (for varmt til å orke tung mat). Jeg lager med litt smøreost med krydder eller urter, finstrimlet salat, litt pesto, kalkunpåleg i strimler, litt revet ost, mais og tomater. Sambo vil helst ha skinke, ost, salat, paprika og hvitløksdressing.

Perfekt sommermat i alle fall. Og det meste kan brukes egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har planer om å lage noe jeg så på tv.

Det tok de en stor takolefte og la kjøttdeig, saus og diverse grønnsaker i midten.. OBS ikkje for mye! (kunne også bruke gryterett) så tar du revet ost rundt kanten og slenger over en ny lefse og enten steiker eller bare varmer de til osten smelter..

Mmmm :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sambo lager verdens beste wraps! Han pleier å fylle de med:

Sprøstekt bacon/Kalkunpålegg/Spekepølse etc.

Smøreost krydder/pesto

Ruccolasalat

Soltørket tomat

Pinjekjerner

Mais

Rødløk

Oliven

Feta

Dæsj med olivenolje, salt & pepper ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry for den daarlige forklaringen paa brettingen, men ser du har faatt gode raad naa! Det med aa skjaere dem over er bare presentasjon og ikke nodvendig i det hele tatt. Takk for mange gode tips, skal proeve noen av dem snart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest allium
Åh! Nå ble jeg sulten :) Kanskje en idè til lunsjmat på jobben dette

Ja, og fint på tur. Når man skal ha dem med seg, er det lurt å pakke dem inn i et matpapir som man surrer hardt i begge ender, ala smellbonbon. Da behøver man ikke å brette heller, fyllet holder seg på plass likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og fint på tur.  Når man skal ha dem med seg, er det lurt å pakke dem inn i et matpapir som man surrer hardt i begge ender, ala smellbonbon.  Da behøver man ikke å brette heller, fyllet holder seg på plass likevel.

En god idÈ til neste gang vi skal på stranden kanskje. Bruker dere vanlig tacowraps da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest allium
En god idÈ til neste gang vi skal på stranden kanskje. Bruker dere vanlig tacowraps da?

Ja, den største typen. Når man skal spise, er det lurt å skjære dem i to på skrå, tvers gjennom papiret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ok. Dette må prøves. Kanskje til og med jobblunsj dette, i stedet for den kjedelige brødskiva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har planer om å lage noe jeg så på tv.

Det tok de en stor takolefte og la kjøttdeig, saus og diverse grønnsaker i midten.. OBS ikkje for mye! (kunne også bruke gryterett) så tar du revet ost rundt kanten og slenger over en ny lefse og enten steiker eller bare varmer de til osten smelter..

Mmmm :)

Det er vel det som kalles Quesadilas... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...