Gå til innhold

Vannmelon og tvillingene

Fremhevede innlegg

Skrevet

man må da få gave når man har bursdag?

overrasket over hvor mange som ikke gir gave til mannen sin her...

lykke til på tvillingkurs i dag! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ønsker deg også en fin tirsdag. Bedre sent enn aldri :)

Gleder meg til å høre om hvordan det gikk på tvillingkurset :)

:klem:

Skrevet
man må da få gave når man har bursdag?

overrasket over hvor mange som ikke gir gave til mannen sin her...

lykke til på tvillingkurs i dag!  :)

:Nikke:

Jeg lurer riktignok på om mannen må være med på å kjøpe deler av gaven sin selv, men får i såfall et "gavekort" sammen med noe annet på dagen sin. Gave har han alltid fått, så lurer på hvorfor han påpekte det denne gangen. Kanskje fordi jeg glemmer alt mulig for tiden?

Skrevet

Var fint på tvillingkurs. En dame som fortalte om hvordan det var å komme hjem med tvillinger, snakket litt om utstyr og permisjon og sånne ting. Neste gang er det en jordmor som skal snakke om hva vi kan regne med på sykehuset, og gangen etter der kommer en fysioterapeut for å snakke om rutiner og sånne ting. Etter at alle har født er det et slags barseltreff.

Morsomt å se flere mager som er omtrent like langt og like store som min mage! Er visst ganske gjennomsnitlig. Hørtes ut som om alle hadde termin en eller annen gang mellom slutten av mai og midten av juni. Kanskje man klarer å få/holde kontakt med noen av dem? Hadde vært morsomt.

En del av det hun kom med, var i forhold til besøkende. At folk måtte godta hvis man ikke orket besøk, at man kunne ønske seg tjenester framfor gaver, at de besøkende måtte ta seg av storesøsken hvis det var noen av dem, etc. Og at vi burde forholde oss til termin, ikke at "de kan komme for tidlig" for å unngå for mange telefoner de siste ukene. Jeg satt en stund med en følelse av at man burde sende hele omgangskretsen sin på kurs for at de skulle få vite hvordan de skal vise interesse, men samtidig ta hensyn.

Venter på at svigermor skal ringe. Vi skal ut og se på stoff til noen greier hun har planer om å sy. Vognteppe eller noe sånt.

Skrevet

Hei hei :)

Det hadde jo vært morsomt å fått kontakt med andre nybakte tvillingforeldre :)

Du får hinte frampå ;)

Hvordan går det med deg?? Begynner magen å bli stor??

Ha en strålende dag

stor :klem:

Skrevet

Tror du kommer til å være veldig godt forberet når tvillingene finner veien ut :)

Og alle med fornuften i behold burde da skjønne at det er slitsomt å gå høygravid med 2 og ikke minst etter fødselen... Håper familie og venner tar hensyn til deg også :klem: Hvis ikke får du bare kaste dem ut :ler:

Skrevet

genialt med sånne tvillingkurs, da :) flott å få meg seg litt tips. føler nesten at kunne trenge et kurs jeg også - det blir vel stor nok utfordring for meg å komme hjem med et stk person jeg ikke kjenner :ler:

Skrevet

Flott! Nå har NAV begynt å mase om at jeg må avtale tilrettelegging på arbeidsplassen for å ha krav på sykepenger videre, ellers blir de stoppet etter at jeg har vært sykemeldt i åtte uker. Lette litt i rundskrivene deres og fant

Dersom kvinnen venter mer enn ett barn (tvillinger, trillinger osv.), er risikoen for for tidlig fødsel så stor at man etter 20-22. svangerskapsuke kan legge til grunn at en eventuell arbeidsuførhet skyldes sykdom

Da er det bare å ringe til dem og klage i morgen, og får jeg ikke igjennom noe, skal jeg klage til legen på sykehuset. Ny kontroll i morgen. Det har stått "svangerskapsrelaterte plager", "trapper ned pga tvillinger, må være sykemeldt store deler av svangerskapet" og "tvillinger" på alle sykemeldingene, men det holder visst ikke. Skal bli spennende å høre hva de har å si i morgen, men hadde ikke gjort noe om ting faktisk kunne gått greit uten å måtte krangle...

Skrevet

Jeg fikk også sånn og mine penger ble stoppet. Legen min skrev også begrunnelse på sykemld. og mente det skulle holde. Kanskje jeg må ringe NAV igjen da? Det stod jo i brevet at de krevde legeerklæring men det er vel erklæring nok når de skriver det spesifisert på sykemld.?

Skrevet

Stå på kravene jenter!!!

Det er tross alt kvinnedagen! :ler:

Når det står i deres egne skriv, så kan de jo ikke akkurat protestere...

Skrevet

Nå har jeg ringt NAV. Sykemeldingsdama var skikkelig morgengretten, tror jeg :ler: Lurte fælt på om svangerskapet mitt medførte plager/tvillingsvangerskap medførte ekstra plager for hun kunne ikke skjønne at jeg ikke kunne tilrettelegge litt på jobb. Ikke i min jobb... Men - da jeg leste fra deres eget rundskriv fant hun det for godt å gå inn i saken min, og der hadde de alle opplysninger de trengte, så det infobrevet jeg hadde fått (jeg måtte for øvrig vite at det var noe som gikk til alle som var sykemeldte) kunne jeg da se bort fra.

Snakket med ei anna ei om permisjon, så nå har jeg fått svar på de spørsmålene vi hadde da vi satt og fylte ut søknad i går, så nå begynner ting å rulle. Høres ut som om ting er lettere enn de ser ut til. Alt kunne endres underveis, bortsett fra sykemeldingsprosenten. Det er bra, for om et år og mer enn det er ikke ting nødvendigvis sånn vi ser de for oss i dag.

Skulle skrevet ned navnet på de to jeg snakket med. Hun ene for å ha mulighet til å ringe henne igjen (dvs alle der kan jo være like hyggelige) og hun andre for å klage på hvis de begynner å surre igjen...

Vurderer om jeg skal dra opp på jobb med permisjonssøknad nå eller på mandag. Pappa kommer etterpå for å jobbe videre med barnerommet. Tror han koser seg veldig der han går rundt og planlegger alt han skal gjøre samtidig som han får snakket litt alene med datteren sin :)

Ny kontroll på sykehuset er det i dag også. Enda en snikkikk inn til de to små. Det er alltid spennende/litt skummelt, for "er alt fortsatt bra?". Men - så mye som de har turna i det siste får jeg vel tro at alt er fint.

Skrevet

Da har vi vært på ny kontroll på sykehuset. Neste er om fire uker, og etter det blir det hver uke.

Var en annen jordmor og en annen lege der i dag enn sist. Jordmora var hyggelig, og vi fikk snakket litt. Legen var en snodig skrue. Hilste på meg, men ikke på mannen min som kom rett bak. Da jeg påpekte at det var mannen min, sa han "å ja", og så var ikke han noe interessant utover at legen svarte på spørsmål mannen min hadde, da.

Tvillingene hadde det bra. Førstemann lå fortsatt med hodet ned, og kom antakelig til å bli liggende sånn. Andremann lå også med hodet ned nå, men det var større sannsynlighet for at h*n kom til å snu seg igjen - har visst litt mer tumleplass, for har ikke noe hardt bekken som holder igjen. Trodde ikke de festet seg så tidlig, men kan jo ha noe med at en annen ligger oppå og holder igjen å gjøre. I hvertfall ser det lyst ut for normal fødsel.

Begge veide litt over en kg hver. Ganske mye. Lengden gikk ikke å måle lenger, påsto han, men som en tommelfingerregel kunne man regne at de fullt utstrakt var like lange som antall uker jeg er på vei. Det er visst et mål man kan forholde seg til en stund til, selv om det endres litt underveis. Ellers kom de antakelig til å legge på seg 20 gram i uka, eller hva han nå sa...

Han spurte også om jeg har hatt kynnere. Tror ikke det, men er ikke sikker. Kanskje noen av de ryggvondtene jeg har hatt har hatt sammenheng med noe sånt? Aner ikke. Har liksom aldri vært plaget med menssmerter, så det jeg kan forholde meg til er de murringene jeg hadde i begynnelsen av svangerskapet. Kjenner det sikkert etterhvert. Ellers var ikke det så farlig, for vi skulle ikke ha ut noen barn enda likevel.

Og ellers skulle vi bare ta kontakt hvis NAV begynte å mase igjen, for da skulle de krangle med dem for oss, ja. Han hadde kranglet med dem før, han :ler:

Skrevet

Tror jeg har glemt å :hoppe: for 28 uker.

Skrevet

:hoppe: for 28 uker og 3.trimester!!!!! :hoppe:

Så gøy å lese om barna dine ;) Og så utrolig fint at de veier såpass!!! :)

Ang. kynnere så skal ikke det gjøre vondt. Det er bare at livmora strammer seg og blir knallhard i en kort periode. Under ett minutt altså! Så blir alt helt fint igjen ;) Jeg har merket at det kan være ømt/vondt å ta på magen/livmora når jeg har kynnere.

Ha en god lørdag!!! :klem:

Skrevet

Vet sannelig ikke om jeg har hatt kynnere. Magen har jo vært veldig hard innimellom, men det har da vart mer enn et minutt. Tror det har vært mer avhengig av hvordan de har ligget inni der.

Nå har jeg for øvrig to hoder som ligger på blæra og gir meg noen "springskaller" (legens ord) innimellom. Flyr på do? Hvem jeg?

Pappa pusser opp barnerom for harde livet, og legger veldig mye jobb i det. Han spurte om han skulle male vinduet, og vi sa at hvis det ikke var så mye jobb, kunne han gjøre det. Mannen ville bare ha "rubbet litt" for å få malingen til å sitte, pappa har pusset ned hele vinduet. Men han koser seg med det, og kjempehyggelig å få det gjort. Bare trodde ikke han skulle få så mye jobb med det.

Mannen har bursdag idag, så vi får gjester i kveld. Under halvparten av de inviterte, tror jeg, men blir nok koselig likevel. Så da har jeg satt mannen igang med støvsuging og gulvvask. Jeg tar meg av badet (bortsett fra gulvet) og kakebaking.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...