Gå til innhold

Selskap på lørdag


Nokia

Anbefalte innlegg

Jeg har invitert til middag på lørdag, vi blir 8 stykker, og jeg har ikke kluring på hva jeg skal servere! Så er jeg heller ingen racer på kjøkkenet....og ønsker meg derfor en rett (evt også forrett) som er overkommelig å lage, men som også er en smule sofistikert.

Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis det blir like varmt på lørdag som i de siste dagene, hadde jeg laget en god salat. Bruk flere forskjellige sorter salat inkl. ruccola. Gå i en spesialforretning og få tak i gode plommetomater, parma- eller serranoskinke, parmesan reggiano, italienske sorte oliven med stein, noen artisjokker kanskje... Investér i en skikkelig god balsamicoeddik og en olivenolje av god kvalitet og ha det over rett før du serverer. Oppdriv det beste brødet du kan finne der du bor og ha enten olivenolje eller godt smør til.

Jeg hadde satset på en dessert i stedet for forrett. Kjøp noen kurver med jordbær. Rens og skyll dem og ha litt sukker på hvis de er sure. I en kjele tar du 200 ml vanlig balsamico og 200 gr sukker. Lage koke opp og rør rundt sånn at sukkeret løser seg opp. La det småkoke i ca 5 min. Ta kjelen av plata og tilsett 100 gr finhakka 70% kokesjokolade (helst Valrohna) og rør til det løser seg opp (smak til hvis du vil ha mer sjokolade oppi...). Servér bærene med sirupen over i porsjonsskåler. Jeg kan love deg en fantastisk opplevelse!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det blir like varmt på lørdag som i de siste dagene, hadde jeg laget en god salat.  Bruk flere forskjellige sorter salat inkl. ruccola.  Gå i en spesialforretning og få tak i gode plommetomater, parma- eller serranoskinke, parmesan reggiano, italienske sorte oliven med stein, noen artisjokker kanskje...  Investér i en  skikkelig god balsamicoeddik og en olivenolje av god kvalitet og ha det over rett før du serverer.  Oppdriv det beste brødet du kan finne der du bor og ha enten olivenolje eller godt smør til.

Jeg hadde satset på en dessert i stedet for forrett.  Kjøp noen kurver med jordbær.  Rens og skyll dem og ha litt sukker på hvis de er sure.  I en kjele tar du 200 ml vanlig balsamico og 200 gr sukker.  Lage koke opp og rør rundt sånn at sukkeret løser seg opp.  La det småkoke i ca 5 min.  Ta kjelen av plata og tilsett 100 gr finhakka 70% kokesjokolade (helst Valrohna) og rør til det løser seg opp  (smak til hvis du vil ha mer sjokolade oppi...).  Servér bærene med sirupen over i porsjonsskåler.  Jeg kan love deg en fantastisk opplevelse!

Lykke til!

:wow::sikle:

Kan du lage sirupen på forhånd eller bør du lage akkurat når den skal serveres??

Hvor får du tak i Valrohna sjokolade??

:sikle: :sikle: :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går fint ann å lage den på forhånd! :)

Jeg kjøper min på spesialforretninger i Oslo, som Gutta på Haugen eller Pascal. Hvor bor du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går fint ann å lage den på forhånd!  :)

Jeg kjøper min på spesialforretninger i Oslo, som Gutta på Haugen eller Pascal.  Hvor bor du?

Jeg bor i Bergen. Hm... får sjekke på Meny eller noe sånt. Noe tips til alternativ sjokolade hvis jeg ikke får tak i?

Best å bruke teflon eller vanlig panne?

Kjøre på med en helt "vanlig" billig balsamico?

Mmmmm gleder meg :wow::wow::wow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest -eline-
Jeg bor i Bergen. Hm... får sjekke på Meny eller noe sånt. Noe tips til alternativ sjokolade hvis jeg ikke får tak i?

Tviler på at de har Valrohna, har ikke sett det i hvertfall, men de har garantert Lindt-sjokolade på Meny, og skulle de ikke ha det så tar du det de har med minimum 70% kakao.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bor i Bergen. Hm... får sjekke på Meny eller noe sånt. Noe tips til alternativ sjokolade hvis jeg ikke får tak i?

Best å bruke teflon eller vanlig panne?

Kjøre på med en helt "vanlig" billig balsamico?

Mmmmm gleder meg  :wow:  :wow:  :wow:

Hva som helst av 70% er bra. Valrhona er bare best! ;) Lindt er ok også.

Ja, vanlig balsamico som du får kjøpt i dagligvaren.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Det er mulig de har Valrhona på Kjøttbasaren, så jeg ville sjekket der også.

Forøvrig får du kjøpt Valrhona på www.teaandcoffee.no også! :)

Endret av onyx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg prøvd ut oppskriften til Ling med jordbær og balsamico.

:sikle:

Ville kanskje hatt litt mindre balsamico og mer sjokolade, men det kan jeg gjøre neste gang. Vi kuttet opp jordbær og banan i små biter. Hadde vaniljeis til og sausen over der igjen. Det var knall godt.

Ble mye saus igjen. Helte det i frysepose og lagt det i frysen. Vet ikke om det går bra, men kan jo være det funker å varme den igjen!

:sikle::sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man må finne ut av hvor mye sjoko/balsamico man liker selv. Grunnen til at du fikk mye igjen, er nok at hun jeg skrev meldingen til skulle servere 8 pers, derfor dobblet jeg oppskriften.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...