Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har nå slitt med angst en mnd. har brukt angst medisiner som jeg har blitt fryktelig dårlig av. var hos legen i dag og fikk enda mere angstpiller og antidepressive og beroligende.. legen var lite villig til å høre at jeg faktisk ble syk av disse pillene. har en tråd her om angsten min.

Derfor dro jeg på legevakten i håp om å snakke med en lege som ville høre på meg!

Han var ekstrem flink,etter bare å lytte på meg fant han ut at jeg hadde en gammel lungesykdom,bihulebetennelse og kronisk bronkitt.. Jeg har nå fått antibiotika,så om tre uker er jeg helt frisk. friskere enn jeg har vært på flere år! Angsten hadde kommet pga at jeg var syk..

Og jeg som har vært så mye hos legen,men neida jeg var bare psykisk sliten og hadde angst.. Tenk at jeg har brukt "lykkepiller" i flere uker når jeg ikke er psykisk syk men fysisk syk. Makan!!!

Så nå har jeg massevis av angstpiller, antidepressive og valium og sobril liggende. Legetabbe! hadde jeg bodd i usa skulle jeg saksøkt.

Men er utrolig lettet over å ikke være "psykisk syk" lenger.. det var jo helt forferdelig,fikk jo selvmordstanker av de pillene også...

Takk og lov at det finnes dyktige leger :klappe: så utrolig glad jeg kom til han i dag...

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjesta
Skrevet

Hvordan kan legen være så skråsikker på at det er de fysiske plagene som forårsaker angsten?

Gjest gjest1
Skrevet (endret)

Tenker det samme som Pheps!

Ikke slutt brått med sobril, valium etc uansett da! Snakk med fastlegen din!

Endret av Rosin
Gjest Gjest
Skrevet

Ikke noe nytt at leger er kjappe med reseptblokken på psykofarmaka, selv om valium og lignende pleier de være litt mer restriktive på. Men unntak finnes det alltid.

Håper du er klar over at du ikke bør slutte brått på beroligende midler om du har gått på dette en tid? Uansett om du har hatt bruk for de eller ei i utgangspunktet, du er nærmest garantert at du får abstinenssymptomer. Trapp ned, helst i samarbeid med lege, men ikke gå fra daglig dose med valium og lignende til ingenting.

Få en uavhengig tredje lege til å se på deg, og sier han seg enig i legevaktlegen, så vil jeg faktisk anbefale deg å kontakte fylkeslegen for å legge inn klage på fastlegen din (som jeg håper du bytter ut litt fort).

Skrevet

Legen mente angsten hadde kommet pga at kroppen hadde vært syk så lenge uten behandling,det var kroppens måte å reagere på. Det er kun Fluanxol jeg har brukt,den har jeg kuttet ned fra 2mg til 0,5 de siste dagene pga at jeg reagerte så volsomt av den. Den er ute av kroppen etter 24 timer og nå er det 36 timer siden jeg tok siste. Jo lenger tid det tar jo bedre blir jeg,merker ingen angst lenger..

De beroligende er noe jeg ikke har brukt pga at jeg var redd for hvordan jeg ville reagere siden jeg reagerte så volsomt av fluanxol.

Legen sa jeg ikke skulle bruke mere av den. Han var veldig sikker i sin sak og jeg stoler 100% på han,veldig proff og en veldig populær lege her.

Skal å ta masse prøver i dag og begynner på antibiotika for kronisk bronkitt etter det..

Hadde legen jeg har vært hos tidligere undersøkt meg nøye hadde jeg sikkert vært frisk for to år siden, har har gått sliten og dårlig form i ca to år. Pga at det har gått så lenge har kroppen reagerte med angst.

Det første jeg gjorde da jeg kom hjem i går var å skifte fastlege. litt vondt å vite at det er så lett å kalle det for psykisk lidelse og dele ut masse medisiner for det uten å undersøke pasienten godt nok..

Tror ikke jeg vil legge inn klage,men burde kanskje gjøre det så legen blir klar over feilen sin og kanskje undersøker neste pasient litt bedre..

Gjest Gjest
Skrevet

Det høres ut som om du har noe så inni helvetes flaks med legen på legevakten.

Jeg har ingen erfaring med Fluanxol, så jeg slo opp i felleskatalogen. Ser heldigvis ikke ut som om den er av de verste å kutte ut, og når bivirkningene er såpass jævlige så kan det neppe bli verre ;)

Men hvorfor nøler du med å legge inn rapport på han? Jeg forstår at det virker slitsomt, men du har muligheten til å dokumentere denne saken ganske enkelt. Er det at du vil være snill mot legen? Du er ikke første, og du blir heller ikke siste. Hva med neste som oppsøker han og ikke tar kontakt med en annen lege? Slurv med psykofarmaka fører faktisk til svært mange dødsfall hvert år, og slike leger er skyld i en stor % andel.

Fant en artikkel her: http://www.lommelegen.no/art/art2400.asp

“Rett til å klage

Du har rett til å klage hvis du mener at du ikke har fått den helsehjelp du har krav på eller mener at du ikke er blitt informert tilstrekkelig. Du kan klage direkte til det helsepersonellet det gjelder, til avdelingen, til sykehuset, til pasientombudet eller til fylkeslegen. Klage til fylkeslegen må være skriftlig (og for ordens skyld bør de andre klagene også være det), og du må saklig beskrive forholdet du vil klage på. Du må selv undertegne eller den må undertegnes av en som representerer deg.”

Og her: http://www.psykiskhelse.no/artikkel.asp?id=585

“2.Fylkeslegen

Du kan også rette klagen direkte til Fylkeslegen i ditt fylke. Det beste er å ringe først og så skrive en skriftlig klage. Fylkeslegen vil så blant annet innhente tilsvar hos den som er påklaget. Etter en behandling av saken får du enten avslag på klagen, eller saken din blir videresendt til Helsetilsynet.”

Skriv et brev, og send det i det minste til fylkeslegen, eventuelt til resten av listen nevnt i første artikkel, men jeg kanskje hadde tenkt meg om før jeg sendte til legen det gjaldt. Du får vurdere selv om du føler han har vært real nok ovenfor deg til at han fortjener at han får forberedt seg på en henvendelse fra fylkeslegen. Med det inntrykket jeg har av situasjonen tviler jeg på at jeg hadde sendt det til han.

Punkter du bør ha med er hvilken diagnose din forhenværende fastlege ga deg, hvilke medisiner han skrev ut, hvilken diagnose legen på legevakten ga, og hvilke undersøkelser du har fått tatt for å dobbeltskjekke at siste lege har rett. Jeg har ikke klart å finne en mal, men det er ikke så avansert som det kan virke som ;)

Uansett, lykke til, og god bedring :)

Gjest Gjest
Skrevet

Ja det er jo helt naturlig aa forveksle bronkitt med angst. :ironi:

Etter aa ha lest litt i de andre traadene dine India, synes jeg det er merkelig at du bare avfoeyer hele greia som bronkitt. For det foerste, du maa da ha merket denne bronkitten selv? Det er jo en ganske "fysisk" tilstand med mye hoste. Hvorfor har du ikke tatt opp dette med legen din foer? For det andre, du skriver jo tidligere om dine tvangstanker osv. Hvordan kan du vaere saa skraasikker paa at du ikke dermed har en psykisk lidelse som angst?

Gjest Gjest
Skrevet
Ja det er jo helt naturlig aa forveksle bronkitt med angst.  :ironi:

Etter aa ha lest litt i de andre traadene dine India, synes jeg det er merkelig at du bare avfoeyer hele greia som bronkitt. For det foerste, du maa da ha merket denne bronkitten selv? Det er jo en ganske "fysisk" tilstand med mye hoste. Hvorfor har du ikke tatt opp dette med legen din foer? For det andre, du skriver jo tidligere om dine tvangstanker osv. Hvordan kan du vaere saa skraasikker paa at du ikke dermed har en psykisk lidelse som angst?

Hun skriver jo ikke om tvangstanker i den forstand; bare om "angst for angsten", noe som er et veldig vanlig fenomen uansett hva angsten skyldes. Angstanfall kan også utløses av fysiske årsaker, og mange psykiske plager kan godt skyldes utelukkende eller nesten utelukkende fysiske forhold (vitaminmangel, søvnmangel, stoffskifteendringer, langvarig sykdom som sliter på kreftene o.l), jeg kjenner selv folk som har fått angst/panikkanfall etter fysisk sykdom. Angst er en måte å reagere på visse sider av verden (også kroppen) på, hvor "skrudd" det enn kan være i noen tilfelle - mer logisk i andre.

Når det er sagt er jeg selvsagt enig i at hun bør sjekke hos en tredje lege også, og gi dette litt tid. Ettersom det virker som det også er konkrete ting i livet hun har slitt med tror jeg også det er viktig å ta disse på alvor og jobbe seg gjennom det.

Skrevet

Jeg har bestemt meg for å sende inn klage på legen,men skal vente til jeg har blitt frisk.

Jeg har vært hos legen flere ganger for at jeg har vært i dårlig form,han har alltid undersøkt meg og sagt det ikke er noe galt med meg,bare psykisk sliten som gjør at jeg var i dårlig form..

Hostinga og at jeg er tett i bringa trodde jeg derfor var pga at jeg røyker..

Angsten hadde kommet pga at det var kroppens måte å reagere på sykdom..

og den ble jo forsterket av angstmedisinen jeg har brukt.

Nå har jeg begynt med antibiotika og da vil angsten bli verre de første 6 dager sammen med at jeg blir fysisk dårligere. Etter disse 6 dager vil jeg gradvis bli bedre,og i siste periode av kuren vil angsten bli mer og mer borte..

Etter dag 10 ville jeg kjenne at livslysten kom tilbake..

Er i dag på dag 3.

Kommer til å klage på legen,så jeg skal skrive inn her seinere å fortelle hvordan det går..

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg stoler ikke på leger, har vært borti så mye rart.

Jeg stoler på EN lege, that's it!!

Opplevd at leger sjanser på liv og gir ut medisiner uten at de er sikre på hva ting er, men gir såpass at de garderer seg mot det meste, så en av medisinene antageligvis tar knekken på sykdommen.. Men en dag kan de ha meget uflaks.. og jeg ville ikke vært den legen da!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...