Gå til innhold

Nå kommer kulden


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Vi har hatt mellom -25 og -30 de siste to dagene, men nå er det bare -14,6. men det er jo alltid kaldt på nyttårsaften så ting er vel som det skal.

bilene våre derimot er ikke så begeistret for kulda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Virvel

Men tenk så heldige vi er! Skal vedde på at vi setter mye større pris på sommeren enn de som har sommer året rundt!

Jadda. Prøver å overbevise meg selv...hehe... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her svinger tempen som bare det. Igår våkna vi til -9 grader og klokka 21 i går kveld var den +2 :forvirra: Da fyrverkeriet ble skutt opp var det -5 og idag har det variert mellom -15 hos oss og -22 til noen som bare bor 6 km unna......været holder på å bli helt sykt. Men jeg klager ikke - koser oss med fyr på peisen vi :tunge1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mildvær i Oslo i dag!

bare -8. Det blåser riktignok rimelig bra da, så de effektive kuldegradene er nok mer enn 8 - men likevel da - det går mot både lysre og varmere tider!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Milla skrev:

Her hos meg nærmer det seg minus -19 nå. For dere som er plaget med at rørene fryser så sett på kranen ørlite før dere legger dere i kveld. Ikke slå av all varme for da våkner dere opp til ett beinkaldt hus i morgen tidlig.

Dagbladet skriver:

Gamle folk har lært seg at vannet må renne når det er sprengkaldt. Det vet jo vi brannfolk også godt, sier han. Men han er ikke sikker på om han vil anbefale folk å la vannet renne generelt.  

Det vil heller ikke rørlegger Urdal. I verste fall kan avløpsrøret fryse. Dersom avløpsrøret fryser og vannet renner vil det føre til store oversvømmelser.

kilde: '>http://www.dagbladet.no/dinside/2003/01/03...642.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale

Jeg sa "ørlite" og jeg sa heller ikke at man skal sette på vannet for så å reise fra huset. Jeg sa over natten mens man er hjemme og sover.

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

schlapp av da jente!

Jeg skrev ikke for å angripe deg.. Ville bare skrive for å opplyse. Er sikkert en eller annen person som gjør akkurat det der, her inne også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*brrrrrr*

22 kalde da jeg dro på jobb i dag kl 8.45. Alt for kaldt for meg. Nå sitter jeg her med en vifteovn på beina og en tykk ulljakke på. Godt å vite at man skal hjem om noen få timer og sette seg foran peisen.....

Var det noen som ropte kaffe?????? *løper av sted*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss har den ene doen, vannkrana på doen, boblebadet (*gråter) og kranene på det ene badet fryst. Heldigvis har vi et bad til... men hver eneste dag har jeg supernoia for at doen er fryst... for hva skal jeg gjøre da? gå ut i kulda?

I dag er det 27 minusgrader.

Kid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt gamle hus er det fremdeles utedo. Koselig om sommeren, men kan ikke si jeg gidder å sitte der og lese avisa nå om dagen.. :o

Vel, jeg sliter ikke med frosset vann der i alle fall, bare frosset bakende.. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du utedo i huset der du bor??? Skikkelig bonderomantikk, altså???

Men vinterfrossen rompe kan jeg ikke si jeg misunner deg.... skjønner at du leser avisen et annet sted, for å si det sånn.

Kid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ble det av drivhuseffekten, da? De varme vintrene i sør har jo blitt forklart med dette.....

nei - spøk til side.

Vi hutrer og fryser, mens kong Vinter virkelig har fått istapper i skjegget der har puster vinterfrost ut over oss - dag etter dag.

Da jeg våknet var det likevekt mellom ute og inne. 18 kalde ute og 18 varme inne. Merkelig - men de varme gradene virket ikke så veldig varme akkurat....

Har hørt at varme hjerter skal hjelpe i en sådan stund.

Men jeg blir litt miljøbetenkt når vi gåt og hutrer - selv om dette egentlig er "normalt", mens våren allerede har kommet litt lenger syd - med snøsmelting og flom som resultat.

Vi får karre Golf-strømmen litt nærmere oss igjen, tror jeg.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da er det vel ikke ekte gammeldags utedo???? Dersom du må tømme den???

På hytta har vi utedo, og den tømmer vi. Men det er en snurredo, elelr hva det heter. Det er jo ikke ekte, god, gammeldags utedo... sånn med to hull (så man kan sitte der sammen med noen) og hjerte i døra.

Kid-a

Jeg vil gjerne lære litt om dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har utedo på hytta. Ekte gammeldags. All dritten (bokstavelig talt) slippes i et hull. Hva tror du skjer med det. Det blir en stor haug etterhvert. Og det må tømmes. Det må spas bort og kjøres vekk. Nå har vi ingen myr å tømme i heller... Nå har vi dessverre ingen gjenlevende slektninger som orker dette - nye kjærester blir vurdert hvorvidt de orker å tømme en utedo eller ikke. Foreløpig har ingen passert en bæsjebleie en gang, så nå er det mor og jeg som står hvert fjerde år og "jevner" haugen med mintkrem under nesen og hysteriske hyl. Æææææssj....

*Må finne en løsning på dette*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en annen hytte vi har, er det ordentlig utedo, og den er aldri blitt tømt... vi er der riktignok ikke så ofte, da. Så den blir kanskje ikke for full. Dritten (beklager ordforrådet, skal skjerpe meg) råtner jo også... Vi har jo alle hørt minneverset "Måtte livet(?) gro, som gresset bak do...". Det er jo ikke uten grunn, jorda blir jo særdeles næringsrik av menneskeavføring. Nuvel, skal ikke gå i detaljer her.

Men jeg visste ikke at det var vanlig å tømme ordentlige utedoer. Kommer det ikke veldig an på jordsmonnet, antall mark pr m3, høyde under taket, høyde under golvet, mengde avføring pr år osv?

Kid-a

... veldig interessert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Skjønner at dette er spennende - kanskje du vil komme og tømme...? Neida, vi tømmer slett ikke hvert år - det er vel minst 20 år siden sist... men det topper seg vet du - blir sånn spiss - og den må jevnes som et minimum. Ellers så joda, det råtner - men har mange vært der lenge og over lang periode etc - så blir det endel. Men det nræmer seg nå altså - det er fire år siden mor og jeg sto med hver vår kjepp og rørte...

Kan vi snakke om noe mer delikat nå?

Strålende vær i Oslo - en million minusgrader og jeg skal ikke ut i dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var det jo ikke meningen å vri tråden vekk fra kulda og over på utedoer, men en siste kommentar.

Bruk sanitærbark, (malt furubark) mellom hvert dobesøk. Sørger for lufting nedi smørja, fjerner lukt og sørger for god kompostering. Etter et år er det fine greier, lett å jobbe med. Bare å grave ned, eller gjødsle med.

Det er alltid gøy når gjester må på ramma nå i kulda :ler:

I dag er det minus 18 her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tips til Kid-a: Slå sjøvann eller annet salt vann ned i frosne vasker og toaletter. Kloakken frøs nemlig hos mine foreldre (og alle naboene) i fjor vinter. Foreldrene mine var så lure at de kjørte noen bøtter saltvann ned gjennom kloakken. Det hjalp ikke - trodde de! Men da kloakken deres tinte to måneder før kloakken hos naboene tinte var de ganske fornøyde. Saltvannet hadde vel jobba seg nedover da tenker jeg... Men kanskje det er vanninntaket som er froset hos deg? Isåfall er det ikke annen råd enn å sette på MASSE varme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter hos kjæresten min og her er det akkurat nå -15,7. Han har bare en panelovn og en oljeovn (?) så jeg er glad for det superusexy ullundertøy-settet jeg fikk til jul :) Dessuten har jeg gode dunsokker og et pledd jeg fikk av søster til jul en gang :)

Uff, det trekker fælt fra verandadøren..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...