Gå til innhold

Bananfrø?


Gjest Chrizzy

Anbefalte innlegg

Gjest Chrizzy

Hva er det man bruker på bananen for å så en ny plante? De svarte små prikkene? Noen som vet? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

De svarte små prikkene er uutviklede frø. Såvidt jeg husker blir den banantypen vi spiser formert ved nye rotskudd, den kan ikke frøformeres (og banan er en ettårig plante som dør etter å ha satt frukt, men sideskuddene overlever til neste år...) Kort fortalt.

Det finnes en bananpalme som ikke blir ti meter høy, og den kan man kjøpe frø av og dyrke. Men du kan i hvert fall spare deg for å grave ned banankliss og håpe det spirer!

Tips hvis du er virkelysten: Plant appelsin/lime/grapefrukt eller sitronsteiner! Greie å få til å spire, og blir helt utrolig fine planter/trær. Jeg har ett tre i stua som er snart 40 år... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chrizzy

Flott! Tusen takk for svar og tips :) Det skal jeg gjøre. Tror faktisk jeg har en sitron her. Jeg har en bananplante som jeg kjøpte, den vokser kjempefort og jeg er ganske spent på hvor stor den kan bli. Jeg ser at den har vokst fra morran til kvelden, er gøy :) Jeg plantet en avocadosten i fjor, det ble et fint lite tre, men jeg måtte gi den bort når jeg flyttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Jeg prøvde å plante appelsin, sitron og eple. Husker ikke hvem som er hvem, men den ene spirer og gror ihvertfall :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chrizzy
Jeg prøvde å plante appelsin, sitron og eple. Husker ikke hvem som er hvem, men den ene spirer og gror ihvertfall :hoppe:

Ja, det er kjempegøy med det man har plantet selv. :) Jeg har også tomatplanter, paprika og noen urter som jeg har plantet. De blir jo som babyene mine :ler: MEN det her helsikkas været her oppe er helt umulig. Så jeg tror ikke jeg får noen tomater. Paprikaplanten er en stor busk, som jeg ikke kan ha i vinduet (det er sikkert ikke bra!). Den har masse knopper på seg, men det ser ut som de bare detter av etterhvert :forvirret:

Men gøy, det er det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...