Gjest Gjest_Marte_* Skrevet 24. juli 2006 #1 Skrevet 24. juli 2006 Er det mulig å takke ja til studieplassen jeg fikk tilbud om i det ordinære opptaket, og samtidig melde meg på en restplass? Er usikker på om studiet jeg har kommet inn på passer meg, og lurer derfor på å ta emner innen fra et annet fagfelt på en annen høgskole istedenfor. Studiet jeg kom inn på er på UiS, hvor jeg bor. Så lenge jeg ikke søker støtte fra Lånekassen, så har det vel ingen konsekvenser om jeg tar kun enkeltemner fra et studium? Skolen rapporterer ikke til Lånekassen dersom jeg ikke har søkt lån/stipend?
Gjest Gjest Skrevet 24. juli 2006 #2 Skrevet 24. juli 2006 Tror om du velger plass fra restetorget så faller du automatisk bort i fra hovedopptaket. Du kan ikke sitte på to studieplasser.
liv Skrevet 24. juli 2006 #3 Skrevet 24. juli 2006 Hvorfor kan en ikke sitte med to studieplasser? Er mange som tar flere emner enn det som er vanlig for et år, så det skulle vel ikke være helt umulig det.
Gjest gjest1 Skrevet 24. juli 2006 #4 Skrevet 24. juli 2006 Tror om du velger plass fra restetorget så faller du automatisk bort i fra hovedopptaket. Du kan ikke sitte på to studieplasser. ← Mener også at jeg leste det et sted inne på Samordna opptak.
Gjest Marte - trådstarter Skrevet 24. juli 2006 #5 Skrevet 24. juli 2006 Noen som vet dette sikkert? Jeg slenger på et lite tilleggsspørsmål; er det en mulighet for meg å søke høgskolene direkte om å få ta enkeltemner, eller er det for sent? Det er jo mange høgskoler i distriktene som har spennende studier/emner, men lite søkere... (Jeg er akkurat ferdig med en kontorutdanning, og kunne tenkt meg å prøve en relevant jobb nå istedenfor å studere på heltid på UiS, siden jeg er såpass usikker på hva jeg har lyst til. Tenkte derfor enkeltemner kunne være tingen, da jeg er sulten på å lære mer.)
Gjest Gjest Skrevet 24. juli 2006 #6 Skrevet 24. juli 2006 Noen som vet dette sikkert? Jeg slenger på et lite tilleggsspørsmål; er det en mulighet for meg å søke høgskolene direkte om å få ta enkeltemner, eller er det for sent? Det er jo mange høgskoler i distriktene som har spennende studier/emner, men lite søkere... (Jeg er akkurat ferdig med en kontorutdanning, og kunne tenkt meg å prøve en relevant jobb nå istedenfor å studere på heltid på UiS, siden jeg er såpass usikker på hva jeg har lyst til. Tenkte derfor enkeltemner kunne være tingen, da jeg er sulten på å lære mer.) ← Dersom studiet er åpent, og du er tatt opp på et annet studium, har du rett til å ta eksamen på det åpne studiet, med mindre det er noe realfagskrav f.eks. og du ikke tilfredsstiller disse. Om du mangler obl. oppgaver kan det bli vanskelig, siden du som regel må være oppmedlt på studiet for å få tatt disse. Se universitets og høgskoleloven §3-10.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå