Gå til innhold

Primolut

Fremhevede innlegg

Gjest prestekrage
Skrevet (endret)

Har fått primolut fra legen. Reiser til Grekenland på torsdag og har de to-tre siste gangene hatt KRAFTIG blødning. Kunne derfor tenke meg en uke ferie uten å måtte lige på stranden å bekymre meg for å blø igjennom til enhver tid.

Men; har litt uregelmessig mens. Varierer ofte 3-7 dager. Derfor litt usikker på når jeg skal starte kuren. Har et glass med 30 tabletter (10 dager).

Men til dere som har brukt dette... Hvor fort kommer mensen etter avsluttet kur? Noen som har opplevd å få mensen tiltross for kur?

Starter jeg i kveld vil siste tablett bli tatt etter at vi har landet hjemme i norge...

takker for innspill

Endret av prestekrage
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har også lurt på det samme hver gang jeg har skullet ta primolut. Det er jo av og til vanskelig å vite nøyaktig når mensen kommer, og skulle den komme før du har begynt å ta pillene er det jo for seint. Hvis du er veldig usikker tror jeg ikke det er noen fare å begynne noen dager for tidlig. (For alt du vet er det jo ingen dager som er for tidlig, siden du ikke vet nøyaktig dag du får mensen)

Med meg har det tatt ca 2-4 dager før jeg får mens igjen. Har aldri opplevd å få mens selv om jeg har tatt pillene. Har til og med glemt å ta en pille av og til, men det er bare å ta den snarest mulig, tror det skal gå ganske lang tid mellom hver tablett før de ikke virker lenger.

Ble litt innviklet dette, men håper du forstod noe :) god tur!

Skrevet

Såvidt jeg husker skal du starte tre dager før forventet mens.

Når du ikke er helt uregelmessig, må du jo nesten bare ta pillen ut ifra slik det pleier å være.

Og ja, jeg vet at noen får mensen uansett....

Siden du drar på torsdag så vil jeg tro at det går greit å starte i kveld (hvis forventet mens er rundt i dag), da går du på pillene gjennom hele turen, og hvis Primolut fungerer på deg, så vil jeg tro mensen holder seg unna på hele turen selv om du ikke er helt regelmessig.

Skrevet (endret)

Jeg har brukt primolut baåde til å forskyve og fremskynde menstruasjon.

Start tre dager før du tror du for menstruasjon, om det er noen dager tidligere spiller liten rolle. Skulle du være så uheldig å få menstruasjon før du begynner med pillene, viol denne avta raskt når du begynner å bruke disse.

Hvis du vil gjøre deg ferdig med menstruasjon mens du er hjemme, tar du tablettene i tre dager, slutter tablettene og menstruasjon kommer (blir fremskyndet).

Såvidt jeg husker har resepten på primolut 3 reiter (3#, og kan brukes tre ganger) så hvis du er redd for å få menstruasjon mens du er på ferie, kan du hente ut ett eller to glass til med primolut (men sjekk hvor lenge det er greit å bruke preparatet, det skal stå i pakningsvedlegget)

Endret av Bobeline
Gjest Gjest
Skrevet
Såvidt jeg husker har resepten på primolut 3 reiter (3#, og kan brukes tre ganger) så hvis du er redd for å få menstruasjon mens du er på ferie, kan du hente ut ett eller to glass til med primolut (men sjekk hvor lenge det er greit å bruke preparatet, det skal stå i pakningsvedlegget)

Det kommer jo helt an på legen som har skrevet det ut, og om han/hun har skrevet ut resept for èn eller flere esker. Står det Reit: 1, kan resepten brukes to ganger. Reit: 3 kan brukes fire ganger totalt. Hvis det ikke står noe, gjelder den èn gang/for èn pakning (i den størrelsen legen har skrevet ut).

"Så vidt jeg husker" er ikke godt nok når det gjelder medisinske spørsmål uansett, så jeg synes TS burde ringe legen eller lese i pakningsvedlegget.

Gjest prestekrage
Skrevet

Takker for svar jeg jenter!! Startet nå i kveld, så da burde det jo gå bra. bare håpe de virker på meg da!

Min resept var bare skrevet ut for ett glass (30 piller).

Skrevet (endret)
Takker for svar jeg jenter!! Startet nå i kveld, så da burde det jo gå bra. bare håpe de virker på meg da!

Min resept var bare skrevet ut for ett glass (30 piller).

Det er alle respetene. Men hvis du ser etter tallet 3, det skal stå "reit 3" så betyr det at resepten kan brukes tre ganger i løpet av et år. Derfor skal apoteket stemple resepten for hver gang du bruker den, og når apoteket som setter det tredje stemplet på resepten, skal inndra denne eller krysse den ut slik at den ikke blir brukt en fjerde gang.

Legen gir respet med reit 3, slik at du kan ta ut tre glass med 30 piller.

Endret av Bobeline
Skrevet (endret)
Det kommer jo helt an på legen som har skrevet det ut, og om han/hun har skrevet ut resept for èn eller flere esker. Står det Reit: 1, kan resepten brukes to ganger. Reit: 3 kan brukes fire ganger totalt. Hvis det ikke står noe, gjelder den èn gang/for èn pakning (i den størrelsen legen har skrevet ut).

"Så vidt jeg husker" er ikke godt nok når det gjelder medisinske spørsmål uansett, så jeg synes TS burde ringe legen eller lese i pakningsvedlegget.

Det står tydelig på resepten. Jeg skrev "såvidt jeg husker" fordi det er seks år siden jeg har brukt preparatet, og da ville jeg ikke være så påståelig i tilfelle ting har forandret seg når det gjelder reseptene. Det står ingenting om reglene for resepten i pakningsvedlegget. Pakningsvedlegget inneholder blant annet informasjon om hvor lenge bruker kan bruke preparetet sammenhengende uten avbrudd/seponering.

Endret av Bobeline
Gjest Gjest
Skrevet
Det er alle respetene. Men hvis du ser etter tallet 3, det skal stå "reit 3" så betyr det at resepten kan brukes tre ganger i løpet av et år. Derfor skal apoteket stemple resepten for hver gang du bruker den, og når apoteket som setter det tredje stemplet på resepten, skal inndra denne eller krysse den ut slik at den ikke blir brukt en fjerde gang.

Legen gir respet med reit 3, slik at du kan ta ut tre glass med 30 piller.

Du tar feil. Den kan brukes 4 ganger hvis det står Reit 3. Man kan altså gå på apoteket 4 ganger og hente medisin, den 4. gangen inndrar apoteket resepten (når den ikke kan brukes mer).

Ettersom det står ”Reit. 3 – ter”, kan du bruke resepten til sammen fire ganger.

Link til quoten

Det er ingen "regel" for om et preparat skal ha reit eller ikke, eller hvor mange.

Skrevet
Du tar feil. Den kan brukes 4 ganger hvis det står Reit 3. Man kan altså gå på apoteket 4 ganger og hente medisin, den 4. gangen inndrar apoteket resepten (når den ikke kan brukes mer).

Link til quoten

Det er ingen "regel" for om et preparat skal ha reit eller ikke, eller hvor mange.

Den er grei. Det stod #3 på min resept med Primolut, og resepten ble krysset ut etter mitt tredje besøk på apoteket.

Husk også at mye som står på doktoronline.no og lommelegen.no ikke har medisinsk støtte i forskning, og at det ikke finnes understøtte for enkelte av deres påstander som er å finne på nettsidene deres.

Det skal stå reit på reseptene. Om et preparat er "reit belagt" er ikke spørsmålet.

Gjest Gjest
Skrevet
Den er grei. Det stod #3 på min resept med Primolut, og resepten ble krysset ut etter mitt tredje besøk på apoteket.

Husk også at mye som står på doktoronline.no og lommelegen.no ikke har medisinsk støtte i forskning, og at det ikke finnes understøtte for enkelte av deres påstander som er å finne på nettsidene deres.

Det skal stå reit på reseptene. Om et preparat er "reit belagt" er ikke spørsmålet.

Jada. Men dette handler ikke om forskning, men allmennkunnskap blant leger og (jeg trodde) andre folk. Hvis det står "Reit (pluss et tall)", kan man ta ut medisiner èn gang pluss dette tallet. Reit 1: 1+1 = 2. Reit 2: 1+2 = 3. Reit 2: 1+3 = 4. Gjør et google-søk og du vil finne ut dette du også. Det skal ikke stå Reit på reseptene hvis man bare kan ta ut medisiner èn gang.

Skrevet
Jada. Men dette handler ikke om forskning, men allmennkunnskap blant leger og (jeg trodde) andre folk. Hvis det står "Reit (pluss et tall)", kan man ta ut medisiner èn gang pluss dette tallet. Reit 1: 1+1 = 2. Reit 2: 1+2 = 3. Reit 2: 1+3 = 4. Gjør et google-søk og du vil finne ut dette du også. Det skal ikke stå Reit på reseptene hvis man bare kan ta ut medisiner èn gang.

Som jeg skrev; da sier vi det. Jeg lærte noe annet av min fastlege som skriver ut et fåtall resepter til meg (har fått tre resepter i løpet av livet), og om han har sagt feil til meg eller jeg har misforstått han, så er ikke det noe jeg kan gjøre noe med nå.

Jeg tror ikke den latinske teksten som er på resepter er allmennkunnskap.

• 2 år senere...
Gjest Gjest_Undrende_*
Skrevet

At det går an å lage en lang diskusjon over hva "reit" betyr. Det var vel helt underordnet temaet Primolut, og hvordan det virker..

At folk gidder...

• 3 år senere...
Skrevet

At det går an å lage en lang diskusjon over hva "reit" betyr. Det var vel helt underordnet temaet Primolut, og hvordan det virker..

At folk gidder...

ENIG!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...