Gå til innhold

om respekt for andres meninger

Fremhevede innlegg

Skrevet

har lagt merke til at enkelte brukere her inne har problemer med å respektere andres meninger, og kommer med barnslige kommentarer om/til andre brukere.

er det så vanskelig å respektere folk som har meninger du ikke liker eller som ikke har samme mening som deg.

Videoannonse
Annonse
Gjest Chrizzy
Skrevet

Jeg tror det er litt lett å ta av her inne. Er noen episoder jeg er flau over, senest i dag faktisk. Lønner seg sikkert å tenke seg litt om før man skriver...

Gjest #Spidergirl#
Skrevet

Eg klarer å takle folk sine meingar men har store problem med å respektere folk som kjem med personangrep eller usaklige innlegg. det gjere at eg enten avstår frå debattar eller får lydt å skriva noko surt. Eg og trur det er lettare og ta av her i og med at du ne ikkje har eit personlig forhold til brukarane. Husk det er stor forskjell på humor og drittkasting!

Litt of topic men,men

Skrevet

Jeg tror også det er veldig lett å mistolke kommentarer her inne. Har hendt at jeg har fått svar som jeg kunne ha tolket som sure og ekle, men så har det vist seg at det slett ikke er ment slik.

Gjest Gjesta
Skrevet

Mange som overtolker og mistolker svar, ja - særlig når man ikke gidder å kaste på en haug med meningsløse smileys.

Gjest Gjesta
Skrevet

Virker som om mange vrir og vrenger på det som blir skrevet bare for å kverulere og provosere. Noen ganger skries det så mye usaklig her, at man kan lure på hva folk egentlig tenker.

Gjest Madam Felle
Skrevet
Mange som overtolker og mistolker svar, ja - særlig når man ikke gidder å kaste på en haug med meningsløse smileys.

+ enkelte som ikke leser alt, men bare trekker ut en liten del av innlegget.

Gjest Gjesta
Skrevet

Man kan jo ha respekt for andres meninger selvom noen kunne finne på å mene noe annet enn det en selv gjør. Men jeg må ærlig innrømme at jeg har tendens til å bli engasjert og kanskje ikke veldig respektfull overfor andres meninger når de er totalt uforståelige for meg. Det er jo sånn en god diskusjon oppstår! ;)

Men å kommentere brukeren av den grunn, eller å slenge med leppa, er ikke aktuelt for min del.

Skrevet

Jeg tror også det er lett å tolke og mistolke andres innlegg. Vi mister mye av situasjonen rundt et innlegg, når vi bare har et skriftlig medium å forholde oss til.

Jeg prøver så godt jeg kan å respektere opg godta andres meninger når meningene er ulike fra min egen. Problemet er størst når det gjelder å godta andres syn på en sak, spesielt hvis påstanden ikke blir begrunnet eller understøttet.

Og jeg har også lagt merke til kommentarer som går i retning av personangrep og ligende, og prøver å holde meg for god til å følge trenden.

Skrevet

Det er nok lett for mange å vri og vrenge på ting fordi man kan gjemme seg bak en skjerm ;)

Gjest seroxata
Skrevet

det er litt av sjarmen her inne synes jeg! hehe.... plutselig full krig for bagateller, og det gir jo litt action i hverdagen!

Skrevet

Selvfølgelig respekterer jeg ikke meninger som strider fullstendig mot mine. Det er jo kun puddinger uten ryggrad og ingen meninger (og de som bruker ordet respekt feil) som respekterer alle meninger.

Derimot så tolerer jeg at det finnes andre meninger, men jeg har intet ærbødig forhold til meninger jeg ikke kan gå god for.

Skrevet
Selvfølgelig respekterer jeg ikke meninger som strider fullstendig mot mine. Det er jo kun puddinger uten ryggrad og ingen meninger (og de som bruker ordet respekt feil) som respekterer alle meninger.

Derimot så tolerer jeg at det finnes andre meninger, men jeg har intet ærbødig forhold til meninger jeg ikke kan gå god for.

Av ren nysgjerrighet; hva betyr ordet "respekt"?

Skrevet
Av ren nysgjerrighet; hva betyr ordet "respekt"?

aktelse, ærbødighet, lydighet.

Tett beslektet til anerkjennelse og bifalle.

ordbok.no

Og det er særs vanskelig å bifalle to diametralt motsatte meninger.

Så en kan gjerne respektere at det finnes forskjellige meninger, og tolerere andres meninger, men respekterer du andres meninger har du som regel samme mening som dem. Eller ingen mening i det hele tatt. Eller du bruker ordet respekt der du heller skal bruke ordet tolerere.

Skrevet (endret)

ordbok.no

Så en kan gjerne respektere at det finnes forskjellige meninger, og tolerere andres meninger, men respekterer du andres meninger har du som regel samme mening som dem. Eller ingen mening i det hele tatt. Eller du bruker ordet respekt der du heller skal bruke ordet tolerere.

Jeg definerer respekt etter definisjonen jeg lærte på medisinstudiet. Der blir "respekt" beskrevet som å "se to ganger, å se tilbake". Rett og slett det å se et annet menneske. Da definerer vi begrepet ulikt, og meningen blir ulik. Nå som jeg bedre forstår hva du mener, skjønner jeg også poenget ditt.

Endret av Bobeline
Skrevet

ordbok.no

i såfall mente jeg tolerere.

språknazi :grine:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...