Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 23. juli 2006 #1 Skrevet 23. juli 2006 Har lyst å starte litt for meg selv, vil drive butikk e.l. Bor på relativt lite sted 5-6000 innb. Her finnes et senter som ikke alt ofr mange tørr å drive butikk i, sikkert av redsel av ikke å få det til å gå. De som får ting til å gå har butikker med "alt mulig" eks: klær+ jernvare+ fargehandel, sport+ sko+vesker/smykker/parfymeri ect. Så her mangler jo litt da og det at det blir så mange ben å stå på gjør at butikkene blir litt kjedelige. Er selv glad i interiør, klær, kroppspleie etc men jeg vet ikke. Noen som bor på slike steder som har erfaring med butikker som får det til ?? Eller noen med spennende forslag? Tenker jeg må få konsepetet på gang og iallefall se en foretningsmulighet før jeg prøver å finner leverandører etc. Tips mottas;-)
Gjest gjest1 Skrevet 23. juli 2006 #2 Skrevet 23. juli 2006 Tja, hva med å lage en litt annerledes interiør butikk? Se hva som er in av interiør, hva de fleste liker, og det beste er jo at du liker interiør selv! Tror jommen ikke det er lett å åpne noe på steder som er så små. Har du steder i nærheten som er større, som du kan få kunder fra? Det burde jo være noe å tenke på, hvis du kan komme med noe litt utenom det vanlige, så er det mange kunder som drar et lite stykke Hva med evt. å begynne butikk i nærmeste større tettsted? Hvis det ikke er altfor langt unna?
Gjest Gjest Skrevet 23. juli 2006 #3 Skrevet 23. juli 2006 Jeg bor på et sted med ca 5 000 innbyggere, med en større by (og kjøpesentre) et par mil unna. Butikker som drives her, ved siden av matbutikk selvsagt, er helsekost, blomsterbutikk (med diverse dekoratørjobber og noen interiørartikler), jernvarehandel (liten og dyr!), apotek og klesbutikk med klær til barn og "damer". I tillegg noen frisører, solstudio o.l. Jeg tror ikke det er lett å bli rik av å drive egen butikk på såpass små steder, og sånn som her vi bor er det nokså sterk konkurranse pga by og kjøpesentre såpass nært. Dette vil vel ha noe å si også; at de butikkene som trengs er sånne "impulskjøp"- og småtteributikker. Skal man storhandle drar man til en stor kjede og handler billigere liksom, eller til byen hvor det er mer å velge mellom. Om du bor langt fra andre byer er det kanskje behov for flere typer varer på stedet. Tror det er viktig å velge noe man er interessert i selv. Om du skal drive helt på egen hånd blir det mye arbeid og det er viktig å brenne litt for det du holder på med.
Gjest Gjest Skrevet 24. juli 2006 #4 Skrevet 24. juli 2006 Hovedregelen for å lykkes er å drive med noe man brenner for. Du interesserer deg for klær, kroppspleie og interiør sier du. Er det noen kleesbutikker du synes mangler på ditt sted?? Som du hører folk savner. Er det noe helsekost/kroppspleie butikk du savner?? Dette er kanskje den vanskligste biten. Er det noen andre som har interiør?? Har du noen relatert utdannelse?? Du bør sondere litt, høre om folk savner noe, tenke hva du savner selv, hvilken kundegruppe du vil satse på. er det mange turister innom dere? Hyttefolk? etc.. Nå tenker jeg bare høyt, men f.eks Only klær, er det et manko? Kunne det vært aktuellt å prøvd å få tak i vero moda e.l? Det er vanskelig å få kjeder på et lite sted..men det går an om avstanden til nærmeste er langt unna. Finnes jo mange andre muligheter også innen klær, dette var bare et merkeforslag. Driver du klær kan du jo fint kombinere inne kroppspleie. Interiør: Her er det utrolig mye spennendes, og du kan sette opp en butikk helt etter din egen smak. Folk elsker spesiellle butikker litt utenom det vanlige, men med en fin blanding av nøytralitet, mote, varighet. Jeg driver selv butikk på et lite sted, vi baserer oss mye på turismen og hyttefolk, og lager en butikke ut i fra det.. Ingen kjede, jeg står fritt, og kan dermed bygge opp min egen lille 'koselige og spesielle' butikk. Det er viktig og ta inn varer fra levrandører de andre i nærområdet ikke har! Pris er en viktig del, folk vil ha billig, men samtidig bra! Det er IKKE lett å drive butikk, jeg har det første året hatt det knall tøfft økonomisk. men man ser jo hele tiden resultater.. og man jobber seg fremover, dukker stadig opp nye muligheter.. Og har du først fått et ben innom en kundegruppe så har du den om du klarer og tilfredsstille kravene og ønskene dems.. Har du tenkt å jobbe selv eller ansatte noen? Noe å tenke på med tanke på lønnsutgifter.. Jeg har ikke hatt råd til å ansette noen nå det første året.. dermed blir det mye jobb og liten fritid på en selv.. Men utrolig hva man klarer om man virkelig vil, og synes det er gøy! Butikken vil bli en stor del av livet ditt og privat! Det er greit å ha bakhodet.. det er ingen ni-fire jobb. Blir du del av en kjede har du forpliktelser i forhold til vareutvalg o.l. Står du fritt kan du skaffe deg levrandører og skape din egen særegen butikk.
Gjest Gjest Skrevet 24. juli 2006 #5 Skrevet 24. juli 2006 Hovedregelen for å lykkes er å drive med noe man brenner for. Du interesserer deg for klær, kroppspleie og interiør sier du. Er det noen kleesbutikker du synes mangler på ditt sted?? Som du hører folk savner. Er det noe helsekost/kroppspleie butikk du savner?? Dette er kanskje den vanskligste biten. Er det noen andre som har interiør?? Har du noen relatert utdannelse?? Du bør sondere litt, høre om folk savner noe, tenke hva du savner selv, hvilken kundegruppe du vil satse på. er det mange turister innom dere? Hyttefolk? etc.. Nå tenker jeg bare høyt, men f.eks Only klær, er det et manko? Kunne det vært aktuellt å prøvd å få tak i vero moda e.l? Det er vanskelig å få kjeder på et lite sted..men det går an om avstanden til nærmeste er langt unna. Finnes jo mange andre muligheter også innen klær, dette var bare et merkeforslag. Driver du klær kan du jo fint kombinere inne kroppspleie. Interiør: Her er det utrolig mye spennendes, og du kan sette opp en butikk helt etter din egen smak. Folk elsker spesiellle butikker litt utenom det vanlige, men med en fin blanding av nøytralitet, mote, varighet. Jeg driver selv butikk på et lite sted, vi baserer oss mye på turismen og hyttefolk, og lager en butikke ut i fra det.. Ingen kjede, jeg står fritt, og kan dermed bygge opp min egen lille 'koselige og spesielle' butikk. Det er viktig og ta inn varer fra levrandører de andre i nærområdet ikke har! Pris er en viktig del, folk vil ha billig, men samtidig bra! Det er IKKE lett å drive butikk, jeg har det første året hatt det knall tøfft økonomisk. men man ser jo hele tiden resultater.. og man jobber seg fremover, dukker stadig opp nye muligheter.. Og har du først fått et ben innom en kundegruppe så har du den om du klarer og tilfredsstille kravene og ønskene dems.. Har du tenkt å jobbe selv eller ansatte noen? Noe å tenke på med tanke på lønnsutgifter.. Jeg har ikke hatt råd til å ansette noen nå det første året.. dermed blir det mye jobb og liten fritid på en selv.. Men utrolig hva man klarer om man virkelig vil, og synes det er gøy! Butikken vil bli en stor del av livet ditt og privat! Det er greit å ha bakhodet.. det er ingen ni-fire jobb. Blir du del av en kjede har du forpliktelser i forhold til vareutvalg o.l. Står du fritt kan du skaffe deg levrandører og skape din egen særegen butikk. ← Hei! Takk for innspill fra dere;-) Jeg har drevet butikk tidligere ( helt annen bransje enn det jeg nå tenker på) så litt vet jeg om "slitet". Men samtidig var og er det noe helt eget og tilfredstillende å drive sitt eget. Jeg tenkte jeg ville jobbet ved siden av til jeg ser at det går, har dessuten en mulig partner og hun kan jobbe der. En mulighet er jo å ta litt permisjon fra min nåværende jobb slik at jeg har muligheten åpen. Hvilke type butikk driver du? Hva slags varer har du og kjøper du fra inn eller utland? Her er en god del hyttefolk og stadig flere innflyttere kommer siden industrien her blomstrer. Det er 25 min til neste senter av god størrelse og der har de en god del men ikke alt. Men interiør har de der iallefall. Ser for meg at litt kroppspleie, gode kremer etc kan også være i en krok på en butikk hvor man feks har både interør og noe klær. Kommer jo an på hvordan man legger det opp. Så noen gode merker eller endel kvalitet er jeg avhengig av. Drømmen er der, skulle var vært sikker på at det går før man satser.................
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå