Gå til innhold

VIN: pris og %


Gjest badlih

Anbefalte innlegg

Gjest badlih

Hvis man ser bort fra farge, kvalitet og smak på vin:

Det er jo forskjeller på alkoholinnholdet og mengden i de forskjellige. Hva gir billigst rus? Noen som har funnet et sort som virkelig lønner seg hvis man bare tenker på "alkoholeffekten" sammenlignet med mengde og pris? Jeg tenker nå på polvarer, ikke hjemmelaget.

Er det visse typer vin som er "kjent for" å være "billig"?

:perebrus: :perebrus: :perebrus: :perebrus: :perebrus: :perebrus: :perebrus:

:sprettoy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

:overrasket: Hvis dette er holdninga du har til alkoholholdige drikkevarer så foreslår jeg at du holder deg til hjemmebrent!!

Går det an..... :roll:

Endret av Nellie Cortado
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja humm.....er det sånn "bli-full-fullere-fullest-for-en-billig-penge" du prøver på??

I mine veeeldig yngre år var det pop å drikke polets egen rødvin og øl med sugerør.....urghh.... (får bare unnskylde meg med at vi var UNG og rimelig kort mellom øra)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ser bort fra farge, kvalitet og smak på vin:

Kjøper man billig vodka?

(For litt over 200 kroner får man en 0,7 liter vodka som holder omkring 40%).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta
Hvis man ser bort fra farge, kvalitet og smak på vin:

Det er jo forskjeller på alkoholinnholdet og mengden i de forskjellige.

Det er sjelden forskjell på mengde, da vin selges i standard flasker på 37.5 eller 75 cl eller i kartonger. Som regel lønner det seg prismessig å kjøpe større utgaver, bortsett fra ved champagne.

Alkoholinnholdet varierer noe, men slettes ikke så mye at det gir de helt store utslagene på hvor full du blir. Det ligger gjerne mellom 11-13%, noen er litt mindre, noen litt sterkere, men uansett ikke mer enn 15%. Jeg tror, uten å vite det sikkert, at rødviner generelt er litt sterkere enn hvitviner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:overrasket: Hvis dette er holdninga du har til alkoholholdige drikkevarer så foreslår jeg at du holder deg til hjemmebrent!!

Går det an..... :roll:

Nåvel. Det er mange som starter med å tenke på den måten. Selv vil jeg forslå en lang løpetur først. Da skal det ikke mye til etterpå (snakker av erfaring).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest badlih
Seriøst? :overrasket:

:overrasket: Hvis dette er holdninga du har til alkoholholdige drikkevarer så foreslår jeg at du holder deg til hjemmebrent!!

Går det an..... :roll:

Opps!

jeg glemte visst at det bare var

voksne og seriøse mennesker her.

Endret av badlih
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Rødvin inneholder som regel mer alkohol enn hvitvin. Du kan få en flaske rødvin med 12 % alkohol til 60 kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hvis du skal ha en hvitvin med høy alkoholprosent får du en tørr hvitvin. Søte hvitviner har lavere alkoholprosent. Grei huskeregel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest badlih
Meg bekjent varierer ikke alkoholinnholdet i vanlig vin med så mange prosentene, hvis du ser bort fra grønn vin, da.

hva er grønn vin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest badlih
Det ligger gjerne mellom 11-13%, noen er litt mindre, noen litt sterkere, men uansett ikke mer enn 15%

Hvem har 15??? Jeg kjøpte forresten en med 10% i dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest badlih
. Det viste seg å være Opera Sec :legrine:  Som jeg aldri ville finne på å drikke nå, men den gang gikk det ned det også...

Og hva løpeturer angår, så er det like effektivt å ta løpeturen etter inntaket.

Det er dog ikke sikkert at det blir så veldig behagelig, men full blir man definitivt.

Hva er det med Opera Sec som gjør at du skriver :legrine:

PS! løping er jeg ikke intr i...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest badlih
:overrasket: Hvis dette er holdninga du har til alkoholholdige drikkevarer så foreslår jeg at du holder deg til hjemmebrent!!

HB = hjemmebrent.

1) Det er ikke like godt.

2) Ikke lett å få tak i

3) Er ikke ok å ta med seg hvis man skal bort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rødvin inneholder som regel mer alkohol enn hvitvin. Du kan få en flaske rødvin med 12 % alkohol til 60 kroner.

Hvitvin er jo best da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal ha en hvitvin med høy alkoholprosent får du en tørr hvitvin. Søte hvitviner har lavere alkoholprosent. Grei huskeregel.

Greitt å vite...

Takk

Hvordan vet du det forretsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvordan vet du det forretsen?

Det er vel slik at gjær forbruker sukkeret i druesaften (evt ekstra tilsatt sukker) når cellene produserer alkohol. Stanser man gjæringen før den avslutter av seg selv (gjærcellene dør når alkoholstyrken når et vist nivå) så vil det være sukker igjen som vi kjenner som søt smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta
Hvem har 15??

Vet du, det gidder jeg ikke lete opp til deg. Skaffe deg ei pol-liste så kan du sjekke selv.

Poenget mitt var at vin ikke er sterkere enn maks 14-15%, og at det derfor ikke utgjør de helt store forskjellene på styrken, siden det bare varierer med et par prosenter. Blir det sterkere enn det, er det ikke lenger vin, men sterkvin, og det er ikke ren vin, men vin tilsatt brennevin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest badlih
Vet du, det gidder jeg ikke lete opp til deg. Skaffe deg ei pol-liste så kan du sjekke selv.

%-andelen i vin står ikke i pol-lista så vidt jeg vet... :sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gå på vinmonopolet.no, vin under 80.-

og klikk deg inn på hver enkelt vin, der står %, du kan også sammenlikne med andre viner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...