Gjest jo'a.. Skrevet 23. juli 2006 #1 Skrevet 23. juli 2006 herregud nå har jeg greid å få til det helt store.. for to år siden begynte jeg på en utdanning som jeg ikke likte og hoppet av etter nesten ett år.. (uten å ta alle eksamener) etter det, ifjor begynte jeg på utdanningen som jeg definitivt vil gå ferdig. desverre har jeg litt problemer med viljestyrken og fikk ikke tatt alle fag jeg skulle dette året.. det jeg da ikke var klar over er at jeg nå ikke får støtte fra lånekassen til høsten fordi jeg er mer enn et år forsinket.. (ja jeg skulle kanskje ha vist hvordan det der fungerer!!!), men d gjorde jeg da ikke.. så nå har jeg ingen anelse om hvordan jeg skal fortsette.. for å få igjen støtten må jeg ta inn 9 studiepoeng tror jeg de sa.. (altsa jeg har 9studiepoeng for lite siste året).. hvordan skal jeg gjøre dette?? noen som har noen råd til meg? jeg aaaner ikke hva jeg skal gjøre nå.. noen som har vært/er i samme situasjon, eller som vet mye om emnet? hvilke alternativ har jeg?
Gjest gjesta Skrevet 23. juli 2006 #2 Skrevet 23. juli 2006 oida.. vet egentlig ikke helt hva du kan gjøre jeg. men heller ta en jobb på deltid og bruke litt lenger tid på fagene for å komme ajour?
Gjest jo'a.. Skrevet 23. juli 2006 #3 Skrevet 23. juli 2006 ja en deltidsjobb må skaffes no matter what..
liv Skrevet 23. juli 2006 #4 Skrevet 23. juli 2006 Du må nok ta en eksamen tilsvarende mer enn 9 vekttall ja. Det kan gjøres mens du f.eks venter et år med å gå på skole og tar en 10 vektalls eksamen som privatist!
Gjest Gjest Skrevet 23. juli 2006 #5 Skrevet 23. juli 2006 Du må nok ta en eksamen tilsvarende mer enn 9 vekttall ja. Det kan gjøres mens du f.eks venter et år med å gå på skole og tar en 10 vektalls eksamen som privatist! ← Det stemmer. Disse vekttallene må også tas uten støtte fra Lånekassen slik at du får arbeidet inn forsinkelsen.
Pauline Skrevet 23. juli 2006 #6 Skrevet 23. juli 2006 Studiepoeng og vekttall er ikke det samme. Tidligere regnet man 20 vektall for et år på fulltid. Nå trodde jeg det var 60 studiepoeng som var et år på fulltid. Dersom det stemmer er 9 studiepoeng ikke særlig mye. Det klarer du fint å ta i tillegg til jobb. Stå på og lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 24. juli 2006 #7 Skrevet 24. juli 2006 Dersom det kun er 9 studiepoeng og du lever veldig forsiktig økonomisk bør du klare deltidsjobb, fulltidsstudium og de fagene du henger etter. Prøv å få jobb på sykehjem eller i hjemmetjeneste e.l., der det er mulighet for å jobb mye i helger og kvelder, da blir det fort penger av det, og det går ikke utover hverdagene og studiene i like stor grad som f.eks en del butikkjobber vil gjøre. Har selv gjort det samme, og klarte fint å både da inn studiepoengene jeg lå etter og følge videre som fulltidsstudent uten å bli forsinket. Men det krever disiplin. Alternativet er å jobbe mye og kun produsere 9 studiepoeng på et år, da vil du ha mye tid til å jobb, og kan legge deg opp litt penger. Men husk at det er lurt å ta inn studiepoeng også, ikke ligge helt på grensen av hva lånekassen syns er greit. det kan jo hende du har uflaks på en eksamen senere, og da er det kjedelig om du fører til at du mister rettighetene igjen. Derfor vil jeg si at det lureste er å være fulltidsstudent og tjene ca 8000 kr. mnd, dersom du har mulighet til det. Det blir knalltøft, men det er jo bare snakk om 1 semester.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå