Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her kan dere som bryr dere om miljø og økologi slenge dere på. Fortell hvordan du legger opp din økonomi for å handle økologisk og miljøbevist. Kom med erfaringer, ideer og forslag. Eller bli inspirert og gjør noe nyttig for samfunnet du også.

Husk:

Økologiske produkter smaker bedre, er sunnere og miljøvennlige. Ønsker du å skape en bedre verden er dette et skritt i riktig retning.

Jeg håper folk kan ha nytte av denne tråden. Lykkke til :)

Meg:

Jeg har nylig begynt å jobbe og tjener nå selv til livets opphold. Med denne selvstendigheten har jeg nå muligheten til å velge meg en livsstil som kan fungere i praksis. På bakgrunn av dette ønsker jeg å bidra til å skape et bedre miljø rundt meg. Derfor velger jeg å bli mer økologisk bevist. Dette innbærer å kjøpe produkter som er økologisk produserte og dermed miljøvennlige.

Jeg kommer til å hadle på øko foretningen Helios og Coop butikker hvor de har et ekstra stort utvalg av denne typen produkter.

Budsjett:

Ansatt i et vikarbyrå og tjener 105kr timen med 8 timers arbeidsdag. Lønn utleveres hver 14 dag.

minus 10% i skatt har jeg dermed 6.720kr å rutte med hver 14 dag.

På 2 veker regner jeg med å bruke 2100kr på mat. Dette blir 150kr på mat hver dag.

Pengene som blir til overs går i sparing.

Da vil jeg i dagene fremover kjøre et forsøk. Om det ikke fungerer må jeg revidere budsjettet. Jeg har lite erfaring på området og tar imot alle forslag og tips med et smil :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg legger ikke opp økonomien så veldig, tror jeg... Jobber oppdragsbasert og har dermed ujevn strøm av penger inn og ut, så det er vanskelig å planlegge... Men jeg har grønnsakshage som kun gjødsles naturlig, kjører ikke bil og handler så mye som mulig økologisk. Dessverre har vi bare to små nærbutikker (må kjøre en mil til andre butikker) hvorav Prix er den eneste med noe særlig utvalg av økologiske varer, i tillegg til helsekosten som er ok, men i grunn har mest utvalg av te og såpe...

Synes ikke det blir så mye dyrere å velge økologisk, jeg, men det vil vel komme an på hvilke varer man bruker mye av, og om man kjøper kjøtt o.l. Vurderer å begynne å abonnere på grønnsaker, i hvert fall fra høsten av.

Gjest Gjest
Skrevet
minus 10% i skatt har jeg dermed 6.720kr å rutte med hver 14 dag.

Litt på siden dette her, men 10% skatt kan da umulig være nok!? Det tjener du altfor mye til!

Skrevet
Litt på siden dette her, men 10% skatt kan da umulig være nok!? Det tjener du altfor mye til!

Vel, når du sier det så er det sikkert litt mer i skatt. Den forige lønnen min som gikk over tre veker ble jeg trukket ca 2000kr i skatt.

He he, jeg viste at noen ville komme til å reagere på dette. Men jeg er litt usikker på skatten enda. Så jeg rundet litt av.

La oss holde oss til tråden nå.

Gjest Gjesta
Skrevet

Vi legger ikke opp økonomien for å handle økologisk - vi handler stort sett økologisk åkkesom. Økologiske matvarer koster litt mer, men ikke SÅ mye mer at vi har måtte planlegge og legge om økonomien for å få råd til øko-varer. Det er et valg vi gjør, og det er vi villig til å betale noen kroner ekstra for.

Skrevet
Vi legger ikke opp økonomien for å handle økologisk - vi handler stort sett økologisk åkkesom. Økologiske matvarer koster litt mer, men ikke SÅ mye mer at vi har måtte planlegge og legge om økonomien for å få råd til øko-varer. Det er et valg vi gjør, og det er vi villig til å betale noen kroner ekstra for.

Vel, jeg må nok legge om økonomien for å få råd regner jeg med. Jeg synest det koster betraktelig mer enn hva jeg er vant med.

Nå er jeg i startfasen og har ikke så mye erfaring da annet enn fra Tines produkter. Så det blir spennende å se hvordan jeg klarer meg i lengden.

I dag var jeg innom en Helios butikk for første gang. Jeg sto lenge å så meg om i hyllene og viste egentlig ikke hva jeg skulle gå etter. Syntest også det var et dårlig utvalg av frukt og grønt. Fant liksom ikke annet enn løk og noen merkelig store skrukkete paprika. Butikken var også iferd med å stenge. Dette var vel i 5 tiden tror jeg. Er litt synd at den stenger så tidlig. Jeg måtte bare raske med meg det ene brødet som var der og en boks bønner i tomatsaus.

He he, så i dag ble det bønner og ris til middag.

Etterpå var jeg ned på coop Mega for å finne noen øko produkter. Fant ingen jeg. Mega er flike til legge frem ulike brosjyrer av slag, men det var ingen som omhandlet økologisk mat, dette savnet jeg. Så det endte med at jeg valgte noe enkelt pålegg, yoghurt og frukt som ikke var økologisk.

Imorgen må jeg vite litt bedre hva jeg ser etter. Bla noe som heter coop natur.

Budsjettet mitt for mat om dagen er på 150kr. Tror jeg må øke til 200 eller mer for å få dette til å rulle. I dag brukte jeg over 200 på mat. Og det eneste økologiske var brød, melk og bønner. Det kostet meg opp mot 70kr

Jeg er heller ingen god kokk. Jeg har ikke peiling på hvordan man gjør ting fra bunnen av. Jeg er vant med å kjøpe poser fra toro og lignedes.

Nå må jeg kjøpe enkelt ingredienser og mikse alt fra bunnen av. Det blir vanskelig spesielt når jeg ikke aner hva jeg skal bruke eller hvordan det lages.

Kan noen gi meg en enkel oppskrift til i morgen samt hvilke produkter jeg skal se etter? Slik at jeg kan øve meg litt ;)

Gjest Tweek
Skrevet

på sørlandet kan man værtfall abonnere på økologiske grønnsaker, er ikke sikker på om man kan det andre steder i landet.

man får en mengde litt av hvert hver uke på døren, så kan man selv gå inn på internett og avbestille eller bestille mer av det som trengs.

www.gronnmat.no

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg skulle tro du burde greie deg på 150 kr dagen... Men av og til får man jo større utgifter pga brød, pålegg (som kjøpes inn men holder mye lenger enn en dag).

Hvis du er utrent på middagslaging har jeg en middag som er veldig enkel å lage. Du kan bruke nesten alt slags kjøtt til den. Det er heller ikke så viktig å veie alle ingredienser.

Du tar en pk kjøtt (jeg bruker ofte strimlet oksekjøtt eller kyllingfilet) og skjærer i strimler, ca 1 cm tykke. Kjøtt skal holdes for seg selv på egen tallerken. Skjær opp broccoli i små biter. Stenglene blir 1 cm tjukke ca. Skjær et par gulrøtter i tynne skiver 1/2 cm ca. Hakk 1 eller mange båter hvitløk, skjær skallet av litt fersk ingefærrot og hakk resten i småbiter slik at du har ca 1 teskje med hakket ingefær. Og finn frem soyasaus.

Stek kjøttet i stekepanne først. Når det begynner å få litt "farge" hell oppi grønnsaker, hvitløk og ingefær, og la det surre videre til grønnsakene er passe myke. Kanskje du må sette ned varmen fra middels temperatur til litt lavere. Hell oppi 2-4 ss med soyasaus (eks. Kikkoman), og serveres med ris.

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg handler endel på Helios, men frukt og grønnsaker der er heller stusselige. Som nevnt over her, kan det lønne seg å abonnere på økologiske grønnsaker og frukt. Noen av disse leverandørene tilbyr ogå brød, egg og kjøtt. Du får en eske levert med forskjellige varer; veldig inspirerende. På Helios kjøper jeg tofu, tørrvarer som pulver til vegetarkaker, pålegg (Tartex, peanøttsmør, syltetøy), frosne vegetarretter, snacks og melvarer. Du kan jo prøve å bake brød selv. Hirse og risflak kjøper jeg også. Hirse er godt som tilbehør til middag, brukes på samme måte som ris. Risflak gir god grøt. Jeg kjøper også fullstendig nedbrytbare oppvaskmidler og håndsåper på Helios.

Når det gjelder vanlige butikker, så synes jeg Ultra har bra utvalg av økologiske varer. Ultra har også bra utvalg av rettferdig handel-varer.

Skrevet
På 2 veker regner jeg med å bruke 2100kr på mat. Dette blir 150kr på mat hver dag.

:overrasket: Oi, det var mye penger!!!

Det er dette jeg bruker på en hel måned til Lilleeple og meg!

Men nå handler jeg bare økologisk en gang i mellom, da... :sjenert:

Men for å holde meg til saken... Du får kjøpt litt økologiske produkter på supermarkeder som Ica Maxi, Ultra, Obs! og Meny, men det er vanskelig å kjøpe bare økologisk :roll:

Anbefaler å sjekke www.gronnhverdag.no for tips, og på debio sine sider, www.debio.no, har de en søkefunksjon hvor du kan finne supermarkeder i nærheten av deg som fører økologiske produkter. Sikkert også en del andre tips å ta med seg der.

Det kan også være en idé å investere i en brødbakemaskin. Den sparer du fort inn igjen! Økologiske mel- og kornprodukter er lette å finne og din del av bakingen består bare i å måle opp, helle i og trykke på knapper :)

Gjest *Snart medlem*
Skrevet

Jeg legger ikke opp økonomien i forhold til det, men kjøper alltid økologiske produkter når det er tilgjengelig. Foretrekker også å handle der jeg vet de har flere økologiske produkter.

Gjest Gjest
Skrevet

Vi bruker stort sett bare Coop Mega og Meny når vi handler, samt litt på helsekost, men det er fordi vi er vegetarianere og ikke finner gode vegetar-produkter andre steder. Som noen har nevnt, er det vanskelig å kjøpe ALT økologisk, men du får ganske mye.

Vi kjøper økologisk spaghetti, olivenolje, havregryn, mel, sukker, hakket tomater på boks, noe krydder, kaffe, melk, syltetøy, egg, ost, peanøttsmør, noen ganger vin, gulrøtter, poteter -og kanskje mer som jeg ikke husker nå. (Vi kjøper noe økologisk frukt og grønt innimellom, men utvalget er dårlig her vi bor.)

Et budsjett på 150 kroner dagen virker kanskje lite når du ser det på én dag, men det blir 4500 kroner måneden. Det er minst 1500,- mer enn det mannen min og jeg bruker per måned.

Når du har bygd deg opp et godt kjøkkenskap med de nødvendige basis-varene og litt annet, blir det mye lettere å lage middag og variere til en billig penge. Du vil oppdage at du kan lage middager til en tier eller to - og kanskje ha dem over flere dager også hvis du bare lager mat for én. Kjøp deg en god kokebok (markedet renner over av kokebøker, og du får dem fra 49,- kroner og oppover!), og begynn med enkle retter og bygg opp kunnskap om mat og matlaging. Det er både godt, moro, sunt og billig. :)

Skrevet (endret)
Det kan også være en idé å investere i en brødbakemaskin. Den sparer du fort inn igjen! Økologiske mel- og kornprodukter er lette å finne og din del av bakingen består bare i å måle opp, helle i og trykke på knapper :)

Smart, dette har jeg ikke tenkt på. Jeg skal vurdere det :)

Noen som har en god økologisk kokebok å annbefale?

Endret av Månemann
Skrevet

Ja, kjøpbrød blir dyrt i lengden. Jeg bruker å bake 12 brød av gangen, altså 6 brød i to omganger. Bakebaljen min tar 4 kg mel + vann.

For 8 kg mel (totalt) koster det meg max 90,- (+ 3 pk tørrgjær og en dæsj salt) og delt på 12 brød blir det 7,50 og du skal lete lenge etter gode, og næringsrike kjøpbrød til en slik pris. Så investèr i en bakemaskin, eller bak for hånd (er like enkelt)

Gjest Spire
Skrevet

Jeg begynte mens jeg studerte å handle mer og mer økologisk. Selv om alt er dyrere så frankly, I don't give a damn...Jeg prioriterer heller å handle slike varer, så da får det bare bli mindre penger til andre ting. Og det har gått fint sålangt. Nå jobber jeg 50 % og studerer 50%, så da blir jeg iallefall ikke til å slutte. Dessuten er vi to i husholdningen her, så da blir jo alt litt billigere.

Er blitt ganske fornøyd med min hverdag der jeg prøver å kjøpe mest mulig økologisk og naturlig (og parabenfritt). Det jeg har oppnådd så langt er:

- Bruker kun økologiske/naturlige make-up-produkter (Dr. Hauscka, Lavera), kremer og bodylotion (earthboundorganics.co.uk, Urtekram), dusjsåper (fra Helios/helsekost), barberskum (helios), sjampo (diverse), bind og tamponger med økologisk bomull (natracare - helios).

- Bruker også kun biologisk nedbrytbare vaskemidler til vaskemaskin/oppvaskmaskin (helios, Maxi, Ultra), samt til vask av gulv, bad og speil (helios, Ultra).

- Abonnerer også på økologisk frukt og grønt som jeg får levert på døra en gang i uka av Økomat Innherred (bor i Trondheim), og kjøper ellers det meste av basis/tørrvarer/hermetikk som mel, mais, pastafrokostblandinger,te osv. på Helios, Ultra, Maxi eller utvalgte helsekostforretninger.

-Kjøper også kun økologisk brød, melk, ost, olje, krydder og egg, og også kjøttdeig når de har (Ultra).

Skulle indelig ønske at det var mulig å få absolutt alt økologisk, men er ikke lett i et land som ikke akkurat er et foregangsland...Tenk at de i Tyskland og Frankrike (og andre steder) har egne økologiske matvarekjeder....*sukk* *drømme*

Prøvde en dag å KUN spise økologisk, og det gikk på et vis, men blir fort ensidig:

Frokost: Øko frokostblanding med øko melk + øko te

Mellom: Øko eple/tørket mango/banan

Lunsj: Øko brød med øko blåbærsyltetøy

Mellom: en av de nevnt over.

Middag: Øko taco med øko kjøttdeig, øko tacokrydder, øko tortillas, øko salat, øko mais, øko paprika, øko agurk, øko ost.

Kvelds/snacks: Øko gulrøtter, øko tomat, øko nøtter, øko te og øko sjokolade. :)

Flott å se at vi blir flere og flere som er opptatt av både egen velferd, dyrevelferd og jordens velferd! :klappe:

Skrevet
Prøvde en dag å KUN spise økologisk, og det gikk på et vis, men blir fort ensidig:

Ja har merket det samme. Men jeg har kjøpt nærmest alt av husholdnings og matvarer økologisk hittil. Men det blir fort ensidig ja. Nå skal jeg kjøpe inn en kokebok om økologosk matlaging, så da får jeg kanskje utnyttet alle de mer ukjente produktene som henger omkring i hyllene. Det blir spennende :)

For tiden hadler jeg på naturligvis og Mega samt brød på Helios. Naturligvis ligger like ved meg så det er veldig praktisk. De har også en mengde med Helios produkter.

Jeg er særdeles imponert over de utrolig gode juice produktene de har på naturligvis (mange av dem fra helios) Smaken er noe helt annet fra de produktene du får på vanlige matvarekjeder.

Frokost: Øko frokostblanding med øko melk + øko te

Mellom: Øko eple/tørket mango/banan

Lunsj: Øko brød med øko blåbærsyltetøy

Mellom: en av de nevnt over.

Middag: Øko taco med øko kjøttdeig, øko tacokrydder, øko tortillas, øko salat, øko mais, øko paprika, øko agurk, øko ost.

Kvelds/snacks: Øko gulrøtter, øko tomat, øko nøtter, øko te og øko sjokolade. :)

He he, mye øko der :)

Flott å se at vi blir flere og flere som er opptatt av både egen velferd, dyrevelferd og jordens velferd!  :klappe:

Enig :)

PS:

Hva er parabenfritt?

Skrevet

Hehe...ja d ble endel øko over, gitt...Sånn er det når man er engasjert! ;)

Parabener er noe som for meg virker som skumle greier, og du kan lese mer om det her: http://www.gronnhverdag.no/artikkel.php?id=2096

Grønn Hverdag har uansett mange gode tips som jeg tror vil passe for deg og måten du vil leve livet ditt på, så les og lær. :)

Lykke til med økomatalagingen!

Bare post gode oppskrifter her hvis du finner noen. :)

Gjest Gjesta
Skrevet
Noen som har en god økologisk kokebok å annbefale?

Du trenger ikke en egen kokebok for økologisk mat. Det er ikke annerledes å lage mat med økovarer enn andre varer.

Skrevet (endret)
Du trenger ikke en egen kokebok for økologisk mat. Det er ikke annerledes å lage mat med økovarer enn andre varer.

Vel jeg må uansett ha en kokebok :) Og den skal basere seg på økologisk matlaging.

For når det kommer til å lage mat fra bunnen av så kan jeg ingenting :sjenert:

Endret av Månemann
Skrevet
Hehe...ja d ble endel øko over, gitt...Sånn er det når man er engasjert!  ;)

Parabener er noe som for meg virker som skumle greier, og du kan lese mer om det her: http://www.gronnhverdag.no/artikkel.php?id=2096

Grønn Hverdag har uansett mange gode tips som jeg tror vil passe for deg og måten du vil leve livet ditt på, så les og lær. :)

Lykke til med økomatalagingen!

Bare post gode oppskrifter her hvis du finner noen. :)

Parbener så ikke helt bra ut nei. For å være på den sikre siden så holder jeg meg unna så langt det er mulig.

Tar også en titt på Grønn Hverdag sine sider. Virket som en god side. Har lagt den til i favoritter.

Takker så mye :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...