Gjest Gjest Skrevet 22. juli 2006 #1 Skrevet 22. juli 2006 Min mann var nylig hos optiker fordi han mente noe måtte være galt med synet siden han ofte sliter med hodepine/stive skuldre. Han har tidligere fått påvist mye indre sjeling men de mente det ikke var så ille at han måtte opereres. Denne gang gikk han til en annen optiker som mente at dette var det værste tilfellet han hadde sett. Han hadde kun vært borte i ett liknende tilfelle og da hadde vedkommende blitt påført skaden pga. slåsskamp. Denne optikeren skal henvise ham til øyelege og utredning for en evt. operasjon. Får innkallelse i løpet av høsten. Det er visst sånn at det ene øyet hans ser en heeelt annen vei enn det skal og derfor blir han sliten i hodet fordi øynene hans fokuserer så mye for å få synsbildet til å stemme. Muskelen bak dette øyet er visst helt slapp. Sjelingen synes derimot ikke. Mannen min spurte ikke noe om det utrolig nok - men vet noen her kanskje hva en slik operasjon går ut på? Om noen har vært igjennom noe liknende hører vi gjerne fra dere.
Gjest Gjest Skrevet 23. juli 2006 #2 Skrevet 23. juli 2006 Hei! Jeg har blitt operert for noe som ble kalt for "skjult skjeling" for ca. 10 år siden, og jeg regner med at dette er øyediagnosen du snakker om. Som du skriver er det slapphet i musklene som øyet bruker til å fokusere, og operasjonen går ut på å korte ned muskelen i det ene øyet (operasjon på ett øye korrigerer synet på begge pga samsynet), for deretter å sy muskelfestet på plass igjen. Inngrepet skal være relativt lite og ikke forbundet med stor risiko. Skjult skjeling kan korrigeres i briller ved såkalt "prismekorreksjon", men denne har en begrensing, og det er vanlig å operere hvis skjelingen når en viss grense. Siden jeg var 15 år da dette ble gjort, ble jeg lagt i narkose under inngrepet. Dette var imidlertid ikke vanlig på voksne pasienter, da ble det brukt lokalbedøvelse. Man må likevel påregne å være over natten til observasjon. Jeg følte relativt lite ubehag. Selvsagt var øyet sårt og ekkelt, og rant pga stingene, men dette gikk seg fort til. Det største problemet var at synet måtte få stabilisere seg i 1-3 mnd. før nye briller kunne skrives ut, og siden jeg har ganske dårlig syn var dette noe upraktisk! Man blir også fortalt at det hvite i øyeeplet på det aktuelle øyet neppe kommer til å bli 100% hvitt igjen, men det er ingen som ser dette på meg i dag - muskelfestene sitter for det meste i øyekroken. Selvsagt var øyet rødt i ganske lang tid, men dette er vel en liten pris å betale. Man kan få tilbakefall, men dette har ikke skjedd meg. Jeg bruker kontaktlinser i dag, og har ingen korreksjon for sjeling. Håper dette var til hjelp! :-)
Gjest TS Skrevet 29. juli 2006 #3 Skrevet 29. juli 2006 Takk for langt og utdypende svar det var interessant å lese. Optikeren sa man kunne bruke briller mot dette ja, men det var mulig det ikke gikk an å lage glassene slik at det ville hjelpe i hans tilfelle siden det var så mye. Det er jo noen år siden operasjonen din så det kan hende ting gjøres annerledes, men uansett hørtes det ikke så ille ut. Vi får avvente og se hva det blir til når han skal til legen for utredning.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå