Gjest Gjest Skrevet 21. juli 2006 #21 Skrevet 21. juli 2006 (endret) Her er du faktisk inne på noe meget viktig i retorikkens kunst, som selv politikere ofte glemmer. Dersom man diskuterer for å finne den beste løsningen på et eller annet, og mener at man selv har det rette svaret*, eller i det minste at motstanderen(e) tar feil, argumenterer man jo for å få gjennomslag for sitt syn. Skal man lykkes med dette er det viktig å argumentere på en måte som gjør det greit for motparten å skifte mening, uten at han/hun mister ansikt. Om man går direkte til angrep, og sier hvor dust den andre er, vil man jo ikke være særlig fristet til å skifte syn. Ihvertfall ikke innrømme det. Det som da skjer er at begge partene ender opp med en skyttergravskrig, hvor begge holder bastant på sine egne meninger og vil ikke rikke en tomme. Man er rett og slett ikke interessert i å høre motpartens argumenter. I Hagakure, som er en samling av sitater av en pensjonert samurai ved navn Yamamoto Tsunetomo, kan man finne følgende: Dette er noe jeg streber etter, men jeg lykkes slett ikke alltid. Det er faktisk veldig, veldig vanskelig til tider, spesielt når følelser kommer i veien. *Meninger er som små barn: man synes best om sine egne ← Jeg er helt enig med deg. Det minner meg om Søren Kirkegaard Til ettertanke…. Om jeg vil lykkes med å føre et menneske mot et bestemt mål må jeg først finne henne der hun er og begynne akkurat der. Den som ikke kan det lurer seg selv når hun tror hun kan hjelpe andre. For å hjelpe noen Må jeg visseligen forstå mer enn hva han gjør Men først og fremst Forstå det han forstår. Hvis jeg ikke kan det Så hjelper det ikke at jeg kan og vet mer. Vil jeg fortsatt vise hvor mye jeg kan Så beror det på at jeg er forfengelig og hovmodig Og egentlig vil bli beundret av den andre I stedet for å hjelpe ham. (Søren Kirkegaard) Sitatet er noe forkortet grunnet kopirett. Regler. Pheps -mod Ikke slett dette da moderatorer. Det er ikke ordrett og er fra en laaaaang bok Endret 22. juli 2006 av Pheps
K.A. Skrevet 21. juli 2006 #22 Skrevet 21. juli 2006 Jeg er helt enig med deg.← Det er jo klart du er det.
K.A. Skrevet 22. juli 2006 #23 Skrevet 22. juli 2006 Sitatet er forkortet grunnet kopirett. Regler. Pheps -mod Her lurer jeg bare på om det er noe med hvor mye av en kopibeskyttet tekst man har lov å poste? Forøvrig var dette min egen oversettelse -- vil da de samme reglene for kopirett gjelde?
Gjest Gjesta Skrevet 22. juli 2006 #24 Skrevet 22. juli 2006 Her lurer jeg bare på om det er noe med hvor mye av en kopibeskyttet tekst man har lov å poste? Forøvrig var dette min egen oversettelse -- vil da de samme reglene for kopirett gjelde? ← Jeg var ikke klar over at det var din egen oversettelse, beklager. Jeg må høre med admin hvordan reglene er der, men jeg vil tro at det da er ok? Våre instrukser er at ca. et avsnitt får stå igjen av kopibeskyttede tekster. Pheps -mod
Gjest Chrizzy Skrevet 22. juli 2006 #25 Skrevet 22. juli 2006 Hva er vitsen Uansett hva jeg sier med dette nicket så er piggene ute blant folk ← Jeg skjønner ikke helt hvorfor du bruker dette nicket. Du skrev i en annen tråd at du er både mor og stemor. Er det å være stemor som opptar deg mest? Hva betyr det for deg, siden du bruker det? Kunne du ikke like gjerne og heller sagt mor? Mamma?
K.A. Skrevet 22. juli 2006 #26 Skrevet 22. juli 2006 (endret) Jeg var ikke klar over at det var din egen oversettelse, beklager. Jeg må høre med admin hvordan reglene er der, men jeg vil tro at det da er ok? Våre instrukser er at ca. et avsnitt får stå igjen av kopibeskyttede tekster. Pheps -mod ← Jeg avventer da admins dom Det var jo dessuten min egen feil at jeg ikke presiserte at dette var min egen oversettelse. Endret 22. juli 2006 av K.A.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå