Gjest Gjest Skrevet 22. juli 2006 #1 Skrevet 22. juli 2006 Venninnen min har blitt skrekkelig fet den siste tiden. Jeg lurer på hva jeg kan gjøre for å hjelpe henne til å se det selv? Hun var slank før, nå eser hun ut og har gått opp to eller tre klesstørrelser! Det er så ekkelt å se på når magen hennes buler ut og baken bare vokser og vokser. Noen tips til hva jeg kan gjøre for å hjelpe henne?
Gjest Gus Skrevet 22. juli 2006 #2 Skrevet 22. juli 2006 Venninnen min har blitt skrekkelig fet den siste tiden. Jeg lurer på hva jeg kan gjøre for å hjelpe henne til å se det selv? Hun var slank før, nå eser hun ut og har gått opp to eller tre klesstørrelser! Det er så ekkelt å se på når magen hennes buler ut og baken bare vokser og vokser. Noen tips til hva jeg kan gjøre for å hjelpe henne? ← Pass på deg selv og prøv å se litt lenger enn størrelsen på andre folks mage.
Gjest gjest1 Skrevet 22. juli 2006 #3 Skrevet 22. juli 2006 (endret) Få henne til åpne øynene ved å si: Nå syns jeg du begynner å bli ei feit blubbe. Da innser hun det nok! Ærlig talt, du kan ikke gjøre noe med det, hun må innse det og ville det av seg selv, og uansett så er det ikke din sak... Edit oppdaget at jeg ordla meg litt gæli! Endret 22. juli 2006 av Chic
LilleBille Skrevet 22. juli 2006 #5 Skrevet 22. juli 2006 (endret) Har hun bedt deg om hjelp? Hvis ikke - er det faktisk ikke din sak. Tror du ikke selv hun vet at hun er blitt tykkere - de aller fleste av oss vet faktisk det - men uansett - så er det en privatsak. Hvis hun ønsker din hjelp (eller innblanding) - sier hun helt sikkert fra. At venninner skal synes at det er ekkelt å se på magen baken til en "venninne" synes jeg er trist. For meg er venninner venninner uansett hvordan de ser ut - og jeg ville aldri finne på å beskrive noens utseende som ekkelt. Endret 22. juli 2006 av LilleBille
Gjest Gjest Skrevet 22. juli 2006 #6 Skrevet 22. juli 2006 Det er så ekkelt å se på når magen hennes buler ut og baken bare vokser og vokser. Oi, jeg ser at jeg har ordlagt meg litt feil her. Jeg mener selvsagt: "Det er så ekkelt å se når magen hennes buler ut og baken bare vokser og vokser." Det er ikke fettet som er ekkelt, men ekkelt som i skremmende at hun bare eser ut. Det er en ganske god venninne av meg, jeg ønsker jo hennes beste, jeg har ingen planer om å være slem mot henne. Hvordan kan jeg hjelpe henne å ta tak i problemene???
Gjest gjest1 Skrevet 22. juli 2006 #7 Skrevet 22. juli 2006 Oi, jeg ser at jeg har ordlagt meg litt feil her. Jeg mener selvsagt: "Det er så ekkelt å se når magen hennes buler ut og baken bare vokser og vokser." Det er ikke fettet som er ekkelt, men ekkelt som i skremmende at hun bare eser ut. Det er en ganske god venninne av meg, jeg ønsker jo hennes beste, jeg har ingen planer om å være slem mot henne. Hvordan kan jeg hjelpe henne å ta tak i problemene??? ← Hm, har du lest svarene ovenfor her? Du kan faktisk ikke gjøre noe med det. Og sier du henne at nå har du lagt på deg litt mye, jeg syns ikke det ville vært spesielt hyggelig sagt. Man kan vel ikke si noe som helst på det planet på en grei eller hyggelig måte. Hadde venninnene mine kommet til meg om jeg hadde lagt på meg litt og begynt å gnåle om det hadde i alle fall jeg blitt ganske forbanna. Hun ser det nok selv, om det er et stort problem. Uansett syns jeg du burde la det være, ta henne for den hun er, og ikke blande deg borti slike ting som det der, med mindre hun kommer til deg av seg selv!
Gjest Gjest_Stemor_* Skrevet 22. juli 2006 #8 Skrevet 22. juli 2006 Jeg er rimelig sikker på at venninden din er klar over at hun har lagt på seg. Hvis hun er intressert i å gjøre noe med det, å trenger din hjelp så spør hun nok sikkert når tiden er inne for det. Akkurat nå er det fint lite du kan gjøre med vennindens overvekt, annet enn å vente på at hun ev. ber deg om hjelp eller selv begynner å snakke om vekten sin.
Gjest gjest1 Skrevet 22. juli 2006 #9 Skrevet 22. juli 2006 Jeg har også ei stor tjukk venninne. Jeg liker henne ikke, men det er bare pga det indre - det er helt greit å være tykk.
aline Skrevet 22. juli 2006 #10 Skrevet 22. juli 2006 Venninnen min har blitt skrekkelig fet den siste tiden. Jeg lurer på hva jeg kan gjøre for å hjelpe henne til å se det selv? Hun var slank før, nå eser hun ut og har gått opp to eller tre klesstørrelser! Det er så ekkelt å se på når magen hennes buler ut og baken bare vokser og vokser. Noen tips til hva jeg kan gjøre for å hjelpe henne? ← dersom hun faktisk har gått opp to eller tre klesstørrelser, så må hun faktisk vite om det, for da har hun vel måttet kjøpe nye klær som er to eller tre klesstørrelser større. om hun ikke har kjøpt nye klær men bruker de gamle som nå er for små, så har hun ikke gått opp to til tre klesstørrelser, tro meg, jeg har ikke nubbesjans til å komme inn i og faktisk GÅ I klær som er to til tre størrelser for små for meg. en størrelse; joa, to til tre? aldri. altså, det er rimelig stor sjanse for at hun vet at hun har lagt på seg dersom det faktisk er så ille som du beskriver det som. hun må selv ville gjøre noe med det, at du forteller henne at hun eser ut som en ballong og har fått feit mage og stor rompe vil IKKE motivere henne til å gjøre noe tror jeg. det du KAN gjøre, uten å si noe til henne, er at du begynner å trene ett eller annet og spør om hun ikke kan bli med deg da du ikke har lyst å dra alene. men det er vel stort sett det, slik jeg ser det. og har hun ikke lyst, så ikke mas mer om det.
Gjest Gjest Skrevet 22. juli 2006 #11 Skrevet 22. juli 2006 dersom hun faktisk har gått opp to eller tre klesstørrelser, så må hun faktisk vite om det, for da har hun vel måttet kjøpe nye klær som er to eller tre klesstørrelser større. om hun ikke har kjøpt nye klær men bruker de gamle som nå er for små, så har hun ikke gått opp to til tre klesstørrelser, tro meg, jeg har ikke nubbesjans til å komme inn i og faktisk GÅ I klær som er to til tre størrelser for små for meg. en størrelse; joa, to til tre? aldri. ← Først må jeg si meg enig med alle her som sier at TS ikke har noe med om veninnen har lagt på seg eller ikke. Men bare en liten kommentar til det Aline her sier: det er faktisk de som går med altfor små og trange klær, både blant de som er forholdsvis slanke og blant de som er overvektige. Hvis man går med for små klær er man ikke velkledd. Hvis ptoblemet til TS veninne er at hun ikek kan kle seg og kjøpe klær i riktig str ser jeg ikke noe galt i å si ifra på en pen måte. Men å kommentere veninnens vekt synes jeg IKKE noe om. Jeg må også spørre hvor gammel TS er. For det er veldig vanlig å legge på seg en god del i begynnelsen av tjueåra. Det er da man gjerne går fra jentekropp til kvinnekropp med former. Jeg la på meg 10 kilo i løpet av åra først i tjueåra (jeg var jo veldig undervekltig, gikk opp fra 40-50 kg). Jeg gikk fra str 32 til str 36 og har nå en helt normal kropp. Hvis venninen din er begynt å bli sykelig overvektig og du er bekymret for helsetilstanden hennes, synes jeg heller du skal prøve å motivere henne til trening ved å ta henne med på noen aktiviteter: gå turer i skogen sammen, ta en løpetur, gå på treningssenteret sammen osv. Å være overvektig er så absolutt ikke sunt, og det gir lite overskudd å ha et usunt kosthold. Men å prøve å få veninnen til å slanke seg fordi det er "ekkelt å se på" tyder vel kanskje ikke på at det først og fremst er omsorg for veninnen som er motivasjonen her?
Gjest Kitz Skrevet 22. juli 2006 #12 Skrevet 22. juli 2006 (endret) Hvis hun er en god venninne av deg, hvorfor ikke prate med henne om hvordan hun selv ser på seg selv isteden for å spørre her inne? Mulig hun trives som hun er? Du skriver jo at du vi få henne til å se det selv, skal hun være slank for DIN del? Gode venner prater om slike ting, og sier heller ikke om hverandre at kroppen er ekkel da den buler her og der. Venner liker hverandre akkurat som de er. Endret 22. juli 2006 av Kitz
aline Skrevet 22. juli 2006 #13 Skrevet 22. juli 2006 Men bare en liten kommentar til det Aline her sier: det er faktisk de som går med altfor små og trange klær, både blant de som er forholdsvis slanke og blant de som er overvektige. Hvis man går med for små klær er man ikke velkledd. Hvis ptoblemet til TS veninne er at hun ikek kan kle seg og kjøpe klær i riktig str ser jeg ikke noe galt i å si ifra på en pen måte. Men å kommentere veninnens vekt synes jeg IKKE noe om.← jada, vet at mange går med for små klær, som jeg også sa, så vet jeg at et stemmer. men, jeg er rimelig usikker på om man fysisk klarer å gå med klær som er såpass mye som to til tre størrelser for små. jeg mener, jeg er en str 40 ca, eller L, da har jeg klær som sitter pent på meg. skulle jeg gått i klær som var to eller tre størrelser for små, så måtte jeg helt ned i str 34/36 eller str S-XL... størrelse 34/36 får jeg fysisk ikke på meg, det er jo derfor de er to til tre nummer for små. jeg kan kjøpe klær som er for små i str 38, da SER de kanksje 2-3 str for små ut, fordi de vil være altfor trange og få det lille jeg har som kan tyte, til å tyte, det vil absolutt ikke se bra ut, men jeg kan få det på meg og jeg kan klare å bevege meg med det. str 34/36, som er to til tre str for små, hadde jeg rett og slett ikke fått på meg engang, det er derfor jeg reagerer på at hun kan ha gått opp to til tre klesstørrelser uten å ha lagt merke til det selv.
Gjest Gjest Skrevet 23. juli 2006 #14 Skrevet 23. juli 2006 jada, vet at mange går med for små klær, som jeg også sa, så vet jeg at et stemmer. men, jeg er rimelig usikker på om man fysisk klarer å gå med klær som er såpass mye som to til tre størrelser for små. jeg mener, jeg er en str 40 ca, eller L, da har jeg klær som sitter pent på meg. skulle jeg gått i klær som var to eller tre størrelser for små, så måtte jeg helt ned i str 34/36 eller str S-XL... størrelse 34/36 får jeg fysisk ikke på meg, det er jo derfor de er to til tre nummer for små. jeg kan kjøpe klær som er for små i str 38, da SER de kanksje 2-3 str for små ut, fordi de vil være altfor trange og få det lille jeg har som kan tyte, til å tyte, det vil absolutt ikke se bra ut, men jeg kan få det på meg og jeg kan klare å bevege meg med det. str 34/36, som er to til tre str for små, hadde jeg rett og slett ikke fått på meg engang, det er derfor jeg reagerer på at hun kan ha gått opp to til tre klesstørrelser uten å ha lagt merke til det selv. ← Aline, jeg er i utgangspunktet enig med deg. Jeg bruker str 36, og kan ikke se for meg at jeg skal klare å få på meg str 32 feks. Men etter å ha hørt om jenter som må legge seg ned for å få på seg buksene sine, har jeg skjønt at enkelte gjør nesten hva som helst for å få igjen bukseknappen på den buksa som i utgangspunktet er for liten. Og det ser jo unektelig ikke pent ut når folk går med for små klær. Det synes jeg det er OK å si fra om til veninnen, men ikke at man synes hun har blitt "ekkel" pga overvekten.
aline Skrevet 23. juli 2006 #15 Skrevet 23. juli 2006 Og det ser jo unektelig ikke pent ut når folk går med for små klær. Det synes jeg det er OK å si fra om til veninnen, men ikke at man synes hun har blitt "ekkel" pga overvekten. ← joda, jeg er enig i at mange strekker seg langt for å komme inn i klær som definitivt er for små. og helt klart ser det ikke lekkert ut! og ang akkurat det, så kunne jeg også sagt ifra til venninde dersom det så ut som hun brukte klær som var så for små. muligens. om jeg fant en anledning hvor jeg med litt letthet og humor kunne si at den buksa kanskje så litt liten ut.. heldigvis er jeg så godt som aldri i slike situasjoner, så jeg slipper unna.
liv Skrevet 23. juli 2006 #16 Skrevet 23. juli 2006 Hva med å begynne å trene selv, og høre om hun vil være med å holde deg med selskap?
Azi Skrevet 23. juli 2006 #17 Skrevet 23. juli 2006 Jeg har vokst ut og må si jeg synes pokker ikke det er noe morsomt at folk tror dem kan si og mene hva dem vil bare for jeg har gått opp en str! En str betyr kanskje ikke så mye for mange. Men for meg som er så liten betyr det masse. Ihvertfall når det er magen og lårene som har est ut!
Ciara Skrevet 23. juli 2006 #18 Skrevet 23. juli 2006 Det er ikke din sak hva din venninne gjør med kroppen sin. Hadde blitt rimelig provosert om venninnene mine hadde lagt seg opp i om jeg hadde lagt på meg.
Gjest Eira Skrevet 23. juli 2006 #19 Skrevet 23. juli 2006 Syns heller ikke du skal legge deg opp i hvordan venninnen din ser ut. Spiller det noe rolle for deg? Er hun ikke en like god venn fordet? Jeg kan skjønne det hvis det blir helsefarlig, men det høres ikke ut som det er tilfelle her, eller tar jeg feil? Jeg har gått opp i vekt endel i det siste, og tro meg, jeg kjenner det godt! Hadde blitt utrolig lei meg hvis en venninne hadde kommentert det og ymtet frampå om slanking.
Gjest gjest1 Skrevet 23. juli 2006 #20 Skrevet 23. juli 2006 Hver gang jeg scroller fort nedover denne tråden til bunnen, ser det ut som Liv har skrevet "Hvorfor ikke begynne å blogge om henne?"
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå