Gå til innhold

Hvilket ord rimer på..........

MarianneE

Anbefalte innlegg

.....PØLSE????????

Dette har jeg lurt på leeeenge, veit du det?

Husk at det skal være et ordentlig ord, da........!!!!!! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Driver du og skriver grisedikt igjen nå, MarianneE...  :wink:

Skriver aldri grisedikt!

"Grise"noveller derimot......... :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du legger en pølse ut på trappen klokken 5 om morgenen, og går ut og kikker på den igjen klokken halv åtte, så vil du ikke finne ut hva som rimer på pølse, men du vil finne ut at det er rim på den...

hjelper det?

Milo :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rølse. Det er noe man gjør når man blir for full. Trur eg.

"Et du for mykkji pølse, byrjar du å rølse"

Noen fra Telemark som kan godkjenne denne? *forhåpningsfull*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg e jo ifrå Telemark, men eg er ifrå ein by i nedre del av fylket så eg vet ikkje noko om rølse :ler:

(Er fra nesten samme sted som MarianneE :) )

Dog, kan jo tenkes at det er et ordentlig ord.

Nokon ifrå Rauland eller Seljord eller Kviteseid her ?

Den var vanskeli`gitt....... *tenke, tenke*

Får vel ikke sove inatt jeg da... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rølse hører ikke ut som et ekte ord, Væren. Jeg har iallefall aldri blitt så full at jeg har rølset :ler: Tror jeg støtter Waco's teori, jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kjølse.

Kjølse er den handling som foretas når man skal etterse en kjøl. Jeg kom faktisk på at jeg har sett ordet i bruk i en gammel bok om sjøfart. Jeg vil ikke med full overbevisning stå inne for korrektheten av ordet.....boken ble skrevet på 30-tallet av en skribent som var så forferdelig pompøst og støyende dårlig at det var en fryd å lese, og det kan jo tenkes at han har tatt seg artistiske friheter, hvilket du kan gjøre, all den tid du skriver dikt.

Således åpner det seg uante muligheter.......du konstruerer verb som i all hovedsak tilkjennegjør handlinger som har med å etterse ting, hvis beskrivende ord ender med bokstavene ...øl, som du da enkelt og greit bare tilføyer suffikset "se" til. De mest pedantiske vil kunne bemerke at "se" ikke er et suffiks som står i lærebøkene, men, som jeg har sagt....vi beveger oss i et språklig grenseland her....og landet heter kunstnerisk frihet, og som kjent.......har det ingen grenser.

jeg kommer på to stk. i farten, som skulle kunne illustrere mine tanker:

-fjølse, som kort og godt er å etterse en eller flere fjøler. Jeg overlater det å forklare årsakene til å etterse fjøler til den eller dem som måtte se et behov for å gjøre det

og den noe vel lettvindte:

-ølse, å etterse øl. (Se forøvrig kommentar nederst i forrige avsnitt.)

Din utfording i så måte blir jo å konstruere en lyrisk atmosfære der en pølse kan settes i en plausibel sammenheng med et hvilket som helst oppkonstruert verb som har opprinnelse i et hvilket som helst substantiv som ender på ...øl. Det mest nærliggende er vel å kombinere pølsen med det å "etterse ølet", eller "ølse", fortrinnsvis med konsumering som motiv. Som hobbyskribent synes jeg dog at denne løsningen blir noe vel enkel, og jeg vil i så måte utfordre deg til å ta den smale sti, fordi det da ofte blir større artistisk kvalitet over det.

hjelper dette?

Milo :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
.....PØLSE????????

Dette har jeg lurt på leeeenge, veit du det?

Husk at det skal være et ordentlig ord, da........!!!!!! :lol:

JA, så nå får jeg ikke det ordet ut av hodet...... :murvegg:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg burde kanskje ha nyansert meg litt bedre. Jeg er jo fullkomment klar over at "fjølse" i utgangspunktet ikke er et ord som er ordentlig, men artistiske friheter er jo som regel "ordentlige artistiske friheter", og av dette følger det at ord som oppstår i prosessen er "ordentlige". Ta bare Rune Gerhardsens ord "snillisme". Det oppstod i en prosess av artistisk frihet, og i ettertid har det faktisk blitt et ordentlig ord. At jeg personlig ikke kan fordra det ordet, er en underordnet faktor i min teoretisering her. Således også den faktor at ordet fjølse i intonasjon er noe annerledes enn pølse.

(og han griper desperat etter alle tilgjengelige halmstrå) :ler:

Milo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 19 år senere...
Annonse
TheHairyToothfairy skrev (20 minutter siden):

Hva vi bedrev med for 20 år siden.

Den går unna denne tiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøkenfryden skrev (1 minutt siden):

Den går unna denne tiden. 

Ja, husk å handle på Husfliden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...