Gå til innhold

Samvær for 14 åring

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet

Takker far til 2.

Jeg håper det slipper å ende med rettsak - tror det vil ødelegge så uendelig mye for gutten vår uansett, tror det er en vond opplevelse:tristbla:

Og du har rett, mannen har ikke gjort så mye for guttens trivsel og han tørr ikke prate med faren om samvær en gang. Gutten har ikke venner der faren bor.

Huff, det er vanskelig

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg regner med at gutten blir hørt av en psykolog på meklingskontoret, og at dere får en psykolog som mekler (og IKKE sosionom).

Denne psykologen, som senere blir deres mekler/3.part kan da velge å ta dere inn sammen til mekling og/eller velge å ta dere inn hver for seg.

Gutten vil sansynligvis bli hørt uten at noen av dere er tilstede ettersom han er såpass gammel.

Gutten er tydligvis redd for at faren skal misforstå hans ønske om mindre samvær og er redd for å såre faren. Dette vil en psykolog kunne håndtere på en brukbar måte i de fleste tilfellene.

Det er imidlertid viktig at du forteller om problemstillingen så tidlig at meklerkontoret får tid til å sette opp en psykoplog istedenfor en sosionom.

Skrevet

Mekleren sa lite eller ingenting under første møte, det ble en amper stemning - men kanskje vi fikk rense lufta litt før neste runde. Skal lage et forslag til samværsavtale til neste gang.

Har aldri hørt om å ta barna med på mekling, fordi de skal slippe å stå midt i mellom.. Dessuten skal jo mekleren være upartisk, tror dette kan bli vanskelig, eller er det noen som har prøvd dette?

Gutten blir hørt av andre instanser, men jeg er usikker på om dette bringes videre i tilfelle rettsak eller om det bare er for at han skal få prate med noen upartiske, jeg tenkte bare at gutten hadde godt av det, må finne ut av det etter helgen.

Nei, jeg nekter ikke samvær, jeg nekter å fortsette med en samværsavtale som ble tilpasset en liten gutt, og som en nå 14 år gammel gutt ikke er lykkelig med.

Tro om det er mulig å få noen profesjonelle til å snakke med han om ungdomers vilje??

Skrevet

Far til 2: Jeg er ikke sikker på utdannelsen til mekleren, skal undersøke det.

Gjest mzluze i.i
Skrevet

Har aldri hørt om å ta barna med på mekling, fordi de skal slippe å stå midt i mellom.. Dessuten skal jo mekleren være upartisk, tror dette kan bli vanskelig, eller er det noen som har prøvd dette?

Når min mann var til mekling ang hvor hans sønn fra tidligere skulle bo var gutten 14. Og gutten fikk ene-time hos meklingsmannen, hvorpå mor og far hadde fellestimer de to senere. Så meklingsmannen hadde snakket med gutten og hørt hans mening uten at gutten trengte å ta side mellom mor og far mens de så på...ok, knølete forklart, men du skjønte kanskje...?

De 3 var aldri på time sammen, men meklingsmannen tok seg tid til gutten, i ro og fred alene, noe jeg synes var veldig bra.

Skrevet

Takker mzluze i.i

Joda, skjønner, det hørtes bra ut, skal foreslå dette hvis det er slik at mekleren da taler barnets sak?

Gjest Gjest
Skrevet

Har en datter på 14 som ikke ville møte faren sin i det hele tatt en stund. Det eneste stedet de snakker sammen er på familievernkontoret, etter hennes ønske.

De er der for å få i gang kontakt. De har hatt noen møter, og kommer til å ha fler(håper jeg)

Hennes ønsker blir tatt hensyn til, det er jo barna som har rettigheter til samvær med foreldrene sine og ikke omvendt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...