Gjest Logget ut akkurat nå.. Skrevet 21. juli 2006 #1 Skrevet 21. juli 2006 Far truer med å gå til sak, vi har vært på en mekling. Saken er den at vår sønn på 14 år ikke vil dra annenhver helg til faren slik vi avtalte for noen år siden, dette fordi det kræsjer med andre ting. Gutten er noen ganger usikker i forhold til jul/nyttår og påske også. Faren flyttet 2 timers kjøring herifra da gutten var liten. Gutten driver med diverse idrett og er ofte opptatt i helgene, i tillegg kommer venners fødselsdager osv, og noen helger bruker vi på hytta sammen med familien og han vil gjerne være der. Faren mener at det er vi voksne som skal bestemme - ikke gutten. Han sier det er greit med idretten, men at samværet skal taes igjen - noe gutten finner vanskelig. Jeg har sagt at for min del kan gutten gjerne reise 3 helger på rad til faren - men det er ikke meg det står på. Jeg synes at en avtale med hver 3. helg er mer enn nok slik jeg ser det i forhold til gutten, far kan få terminlister over kamper som skal spilles og ting som vi vet skal skje, men fødselsdager og vennefester kan komme litt brått på så her må vi voksne føye oss litt. Noen samvær må bare sløyfes, noen kan taes igjen, og jeg mener at far kan gi beskjed hvis det skal skje viktige ting der borte som vår sønn bør være med på. Noen som har tanker og innspill, erfaringer med ungdom?? Jeg føler at far ikke ser sønnen i denne situasjonen. Gruer meg til neste mekling.
Gjest Gjest_Marthe_* Skrevet 21. juli 2006 #2 Skrevet 21. juli 2006 Dette er faktisk en seriøs tråd, ikke ment som parodi. Vi er veldig opptatt av å vite hvorfor menn med utenlandsk opprinnelse voldtar, men hva er grunnen til at etnisk norske menn voldtar? Ser de også på norske jenter som horer slik som ofte påståes med de med utenlandsk opprinnelse, eller gjør de det mer for å vise makt slik som Viking-kulturen har oppdratt oss til å gjøre? Tross alt, selv om de med utenlandsk opprinnelse er overrepresentert, skjer en stor del av voldtektene på landsbasis av etnisk norske menn og derfor viktig å finne grunnene og forebygge. Majoriteten av befolkningen ønsker jo tross alt ikke voldtekter. Er det forskjeller på motivene på voldtekter fra utenlandske og norske menn, og må derfor ta andre grep? ← Dette må sønnen få bestemme selv. Hvis en av foreldrene velger å flytte så langt bort så må de rett og slett ta følgene av det .. Vil nesten si at det grenser til mishandling å sende en 14-åring bort annenhver helg mot sin vilje.
Gjest Marthe igjen Skrevet 21. juli 2006 #3 Skrevet 21. juli 2006 Ja, her ble ting litt feil ... se bortifra det som jeg har henvist til her
Gjest gjest1 Skrevet 21. juli 2006 #4 Skrevet 21. juli 2006 Han er 14, og må få bestemme selv. Da jeg var på den alderen kuttet jeg ut faren min helt, og snakket ikke med han på 3-4 år, pga personlige grunner. Når man er 14 har man helt rett til det. Kanskje dette var litt utenfor området her men..... likevel, du ser sikkert hva jeg mener Man kan jo gjerne prøve å få det til å funke litt bedre da, men i bunn og grunn burde sønnen få velge litt selv: kanskje evt at han kan komme litt sjeldnere til faren, det er jo masse som foregår i en 14-årings liv! Og når det er såpass langt... Prøve å komme til en enighet som passer alle parter?
Gjest Gjest_Stemor_* Skrevet 21. juli 2006 #5 Skrevet 21. juli 2006 Det er ikke uvanlig at "barn" i den alderen er mer opptatt av venner og aktiviteter enn samvær med foreldrene. Har også stor forståelse for at gutten ikke synes det er like morsomt å være hos far annenhver helg, da spesiellt etter at far flyttet såpass langt unna, og hvis gutten ikke har fått etablert seg i ny vennekrets hos far. Likevel er det viktig at kontakten med far ikke stopper helt opp. Jeg synes at dere i fellesskap - også med gutten - kan ta et møte å prøve å komme fram til en løsning på samvær som alle kan leve med. F.eks skjeldnere samvær, men langhelger der hvor det passer inn, og at far kan følge opp guttens aktiviteter i hans samværshelger. Gutten er såpass stor nå at han vil forstå viktigheten med at samværet ikke kuttes ut, og far bør fire litt på kravene sine. Tror hverken far eller sønn vil ha noe igjen for påtvunget samvær. Håper det løser seg til det beste for dere alle.
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 21. juli 2006 #6 Skrevet 21. juli 2006 Far sier annenhver helg - de kan byttes - men ikke kuttes ut..
Gjest Pet Skrevet 21. juli 2006 #7 Skrevet 21. juli 2006 Hva skal far gjøre hvis gutten nekter, da? Komme og hente ham og ta ham med seg med makt?
Gjest gjest1 Skrevet 21. juli 2006 #8 Skrevet 21. juli 2006 Far sier annenhver helg - de kan byttes - men ikke kuttes ut.. ← men far kan jo alvorlig talt ikke ha en sak om sønnen ikke har tid eller lyst til å gjøre andre ting enn til å komme annenhver helg. Har du prøvd å sette deg ned med både far og sønn for å komme frem til en enighet?
Gjest Gjest_Stemor_* Skrevet 21. juli 2006 #9 Skrevet 21. juli 2006 Far sier annenhver helg - de kan byttes - men ikke kuttes ut.. ← Å far vil ikke innse at det ikke gagner han med tvungent samvær?
Gjest Helgemamma Skrevet 21. juli 2006 #10 Skrevet 21. juli 2006 Da min sønn var fjorten bestemte han helt selv når tid han skulle komme til meg i helgene. Mener det var i 12-årsalderen at det ble sjeldnere enn annenhver helg. Klart, det er kamerater som har bursdag, turer de skal på, ting som skjer i vennekretsen, som er mer spennende enn å reise til helgemor/far. Syns far burde skjønne dette, og la gutten bestemme mere selv. Men ikke alt, av og til sa jeg til sønnen min at nå syntes jeg han skulle komme en tur, for nå var det så lenge siden han hadde vært her. Og så tok jeg han med på noen ferieturer av og til.
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 21. juli 2006 #11 Skrevet 21. juli 2006 Nei, vi har ikke pratet sammen alle 3, vet ikke om det er så lurt da stemningen er amper mellom oss. Mekleren sa lite eller ingenting, og vi var like uenige etter møtet. Men min eks forlanger alltså annenhver helg og ferier, helgene kan byttes - men ikke kuttes ut. Hvordan lar dette seg gjøre med en masse helger med idrett osv i løpet av året?? Nei, han kan ikke tvinge gutten, men dette skaper dårlig stemning, og det blir ille hvis han går så langt som til sak. Hva kan jeg si, for å få han til å forstå en ungdom??
Gjest Gjest_Stemor_* Skrevet 21. juli 2006 #12 Skrevet 21. juli 2006 Da min sønn var fjorten bestemte han helt selv når tid han skulle komme til meg i helgene. Mener det var i 12-årsalderen at det ble sjeldnere enn annenhver helg. Klart, det er kamerater som har bursdag, turer de skal på, ting som skjer i vennekretsen, som er mer spennende enn å reise til helgemor/far. Syns far burde skjønne dette, og la gutten bestemme mere selv. Men ikke alt, av og til sa jeg til sønnen min at nå syntes jeg han skulle komme en tur, for nå var det så lenge siden han hadde vært her. Og så tok jeg han med på noen ferieturer av og til. ← Høres ut som en grei løsning. Foreldre må innse at i en periode i livet til barna så betyr venner og interesser mye, men barna må også lære at de ikke til enhver tid kan være der det skjer, å at innimellom må de også prioritere bort venner og fritid.
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 21. juli 2006 #13 Skrevet 21. juli 2006 Jeg vil selvfølgelig oppfordre gutten til samvær med far, han trenger sin far og sin familie der - men annenhver helg blir bare for mye.
Gjest Gjest_Stemor_* Skrevet 21. juli 2006 #14 Skrevet 21. juli 2006 Å far er klar over at forholdet til han og gutten kan bli rimelig anspent om han tvinger gutten til samvær annenhver helg, å at gutten kan få ganske negativt forhold til far om han stadig må nedprioritere ting som skjer i helgene?
Gjest Pet Skrevet 21. juli 2006 #15 Skrevet 21. juli 2006 Nei, vi har ikke pratet sammen alle 3, vet ikke om det er så lurt da stemningen er amper mellom oss. Mekleren sa lite eller ingenting, og vi var like uenige etter møtet. Men min eks forlanger alltså annenhver helg og ferier, helgene kan byttes - men ikke kuttes ut. Hvordan lar dette seg gjøre med en masse helger med idrett osv i løpet av året?? Nei, han kan ikke tvinge gutten, men dette skaper dårlig stemning, og det blir ille hvis han går så langt som til sak. Hva kan jeg si, for å få han til å forstå en ungdom?? ← Hvis han skal gå til sak, må det vel være fordi du hindrer samvær, men det gjør du jo ikke? Tror dere bør ta dere en tur på familiekontoret alle tre så sønnen deres kan få sagt sin mening i en setting hvor det ikke blir bråk og usakligheter. Der vil han jo bli hørt.
Far til 2 Skrevet 21. juli 2006 #16 Skrevet 21. juli 2006 Barn kan høres fra de er 7 år. Deres mening skal gradvis tillegges mer vekt frem til de blir 12. Det skal da legges VESENTLIG vekt på deres ønsker iflg den nye loven om samvær/omsorg. Far har kansje ikke gjort nok for at gutten skal trives med samværet tidligere. Å flytte så langt som 2 timers kjøring unna tyder på det, og er ikke til fordel for faren. Jeg har kun hørt om et eneste tilfelle der barn på 12 år har blitt tvangsflyttet mot sin vilje (og det var snakk om flytting og ikke samvær). Den gang var det ei jente som ble flyttet fra mor til far fordi moren manipulerte jentas meninger og mor var imot besøk (Høyesterettsdom). Gutten er nå i en alder hvor venner betyr svært mye. Det må far også innse. Jeg tror guttens ønsker vil bli ivaretatt av en eventuell rettsinstans.
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 21. juli 2006 #17 Skrevet 21. juli 2006 Jeg tror ikke at det nytter å fortelle min eks hvilke konsekvenser det kan få hvis han prøver å tvinge gutten, jeg tvinger ikke gutten, og dette kan ende med rettsak.
Gjest Gjest_Stemor_* Skrevet 21. juli 2006 #18 Skrevet 21. juli 2006 Hvis han skal gå til sak, må det vel være fordi du hindrer samvær, men det gjør du jo ikke? Tror dere bør ta dere en tur på familiekontoret alle tre så sønnen deres kan få sagt sin mening i en setting hvor det ikke blir bråk og usakligheter. Der vil han jo bli hørt. ← Gutten er jo såpass stor nå at på et familievernkontor vil hans meninger også tas hensyn til. Det vil også være en 3. person til stede, så den/ de som lager dårlig stemning vil vel kanskje skjerpe seg med andre personer tilstede?
Gjest Pet Skrevet 21. juli 2006 #19 Skrevet 21. juli 2006 Jeg tror ikke at det nytter å fortelle min eks hvilke konsekvenser det kan få hvis han prøver å tvinge gutten, jeg tvinger ikke gutten, og dette kan ende med rettsak. ← Du har ingen ting å frykte mht rettssak så lenge han ikke kan bevise at du har hindret samvær. Ingen rett vi dømme sønnen deres til å være hos faren annen hver helg når han ikke vil selv. Du kan be familiekontoret om hjelp til å sette opp en ny samværsavtale som sønnen også kan leve med.
Gjest gjest1 Skrevet 21. juli 2006 #20 Skrevet 21. juli 2006 (endret) Jeg tror ikke at det nytter å fortelle min eks hvilke konsekvenser det kan få hvis han prøver å tvinge gutten, jeg tvinger ikke gutten, og dette kan ende med rettsak. ← Prøv først å gå til denne familiekontoret alle tre, så gutten får blitt hørt også. Forferdelig synd om man skal gå til rettsak, noe som for mine ører høres helt uhørt ut når gutten er 14 år, trives med livet, det eneste problemet er at far SKAL ha han annenhver helg. Det vil jo bare gjøre alt ti ganger værre for gutten sin del... Er det ellers ingen måte å få far til å få litt forståelse for hvordan ting ligger an??? Endret 21. juli 2006 av Chic
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå