Gjest Gjest Skrevet 21. juli 2006 #1 Skrevet 21. juli 2006 Har sett noen Fresh Prince in Bel Air-episoder i det siste, og så det hver dag for mange år siden. Har flere enn meg lagt merke til en litt rasistisk undertone i det showet...? Kan ikke huske noe spesielt nå, men jeg har reagert på mye som har blitt sagt. Det snakkes ofte om de svarte og de hvite. "Jeg har alltid trodd at min skytsengel er svart" sa Carlton i dag. "Jeg vil også gifte meg med en hvit mann" sa noen for en stund siden. Hadde det vært en serie med hvite folk, og de har nevnt svart/hvit så ofte, så hadde det blitt sett på som rasisme eller allefall ikke en bra ting.
Gjest Gjest Skrevet 21. juli 2006 #2 Skrevet 21. juli 2006 Tviler på at det er noe rasisme i det showt med tanke på at to av tre av skuespillerene der har en hvit og en svart foreldre. hun som spiller hillary har en hvit mor hun andre som spiler mora har en hvit far og jeg tror at han som spiler faren også har en hvit foreldre. Men det er ivhertfall helt sikkert at hun som spiller hilary den elsdte datteren har en hvit mor og en svart far så nei det er ikke noe rasistisk med det showet.
K.A. Skrevet 21. juli 2006 #3 Skrevet 21. juli 2006 Tviler på at det er noe rasisme i det showt med tanke på at to av tre av skuespillerene der har en hvit og en svart foreldre. hun som spiller hillary har en hvit mor hun andre som spiler mora har en hvit far og jeg tror at han som spiler faren også har en hvit foreldre. Men det er ivhertfall helt sikkert at hun som spiller hilary den elsdte datteren har en hvit mor og en svart far så nei det er ikke noe rasistisk med det showet. ← Hvilke foreldre de har har da ingenting med saken å gjøre, det kan jo være like rasistisk for det. Og jo, de eksemplene TS kom med er rasistiske, fordi de antyder kvalitative forskjeller mellom sort og hvit.
Gjest Gjest1 Skrevet 21. juli 2006 #5 Skrevet 21. juli 2006 Jeg er enig med trådstarter. Det er i det hele tatt veldig mye fokus på sånt i disse amerikanske seriene som sendes på dagtid.
Gjest Gjest Skrevet 22. juli 2006 #6 Skrevet 22. juli 2006 er såå mange afroamerikanske standup-komikere som forteller vitser etc med svart-hvit-humor. nå er mexikanske osv standup'ere begynt og, men de har en litt annen vri på det igjen, de tar både hvite og svarte. men de er som oftest like krass "mot seg selv og sine" som til en annen "rase".
Atmi Skrevet 22. juli 2006 #7 Skrevet 22. juli 2006 Har sett noen Fresh Prince in Bel Air-episoder i det siste, og så det hver dag for mange år siden. Har flere enn meg lagt merke til en litt rasistisk undertone i det showet...? Kan ikke huske noe spesielt nå, men jeg har reagert på mye som har blitt sagt. Det snakkes ofte om de svarte og de hvite. "Jeg har alltid trodd at min skytsengel er svart" sa Carlton i dag. "Jeg vil også gifte meg med en hvit mann" sa noen for en stund siden. Hadde det vært en serie med hvite folk, og de har nevnt svart/hvit så ofte, så hadde det blitt sett på som rasisme eller allefall ikke en bra ting. ← Kjære vene. Det er ikke rasssisme, det er humor. Og jeg skulle ønske at folk flest, også fargede, sluttet å lete etter rassistiske undertoner i ting. Med mindre noen sier - "du kan ikke gjøre det fordi du er svart, hvit, grønn, gul, lang, kort, neger osv" så er det ikke rassisme. Rassisme er når man dømmer folk, ikke ut fra hva de faktisk gjør eller står for, men for hvordan de ser ut eller hva de tror på osv. Altså - så lenge det handler om egenskaper er det ikke rassisme. Og om noen fargede i en serie har litt humor med sin egen kultur i forhold til svart/hvit i USA, ja da syns jeg det er helt fint jeg, og ikke noe mer. Og om de prater litt dritt om de hvite, ja så er det humor det og. Vi har vel litt selvironi eller?
K.A. Skrevet 22. juli 2006 #8 Skrevet 22. juli 2006 Kjære vene. Det er ikke rasssisme, det er humor. Og jeg skulle ønske at folk flest, også fargede, sluttet å lete etter rassistiske undertoner i ting. Med mindre noen sier - "du kan ikke gjøre det fordi du er svart, hvit, grønn, gul, lang, kort, neger osv" så er det ikke rassisme. Rassisme er når man dømmer folk, ikke ut fra hva de faktisk gjør eller står for, men for hvordan de ser ut eller hva de tror på osv. Altså - så lenge det handler om egenskaper er det ikke rassisme. Og om noen fargede i en serie har litt humor med sin egen kultur i forhold til svart/hvit i USA, ja da syns jeg det er helt fint jeg, og ikke noe mer. Og om de prater litt dritt om de hvite, ja så er det humor det og. Vi har vel litt selvironi eller? ← Hvorfor er det ikke rasisme om det handler om egenskaper? Rasisme er jo nettopp å hevde en rases overlegenhet over andre. Med mindre det har med klimatilpasning å gjøre, finnes det intet vitenskapelig grunnlag for at vi er kvalitativt forskjellige. Og humor eller ikke humor: det finnes rasistiske vitser også. Jeg innrømmer at jeg ler av mange av disse vitsene, men de blir ikke mindre rasistiske av den grunn. Du får faktisk ikke til humor uten at det går ut over noen.
Atmi Skrevet 22. juli 2006 #9 Skrevet 22. juli 2006 Hvorfor er det ikke rasisme om det handler om egenskaper? Rasisme er jo nettopp å hevde en rases overlegenhet over andre. Med mindre det har med klimatilpasning å gjøre, finnes det intet vitenskapelig grunnlag for at vi er kvalitativt forskjellige. Og humor eller ikke humor: det finnes rasistiske vitser også. Jeg innrømmer at jeg ler av mange av disse vitsene, men de blir ikke mindre rasistiske av den grunn. Du får faktisk ikke til humor uten at det går ut over noen. ← Fordi at dersom du ikke liker noe på grunn av egenskapene til personen så er det egenskaper, ikke utseende eller tro. Men hvis du sier jeg er lurere enn deg fordi jeg har lys hud, da handler det ikke om egenskaper, men du TILLEGGER egenskaper hvor de ikke hører til. Og jovisst kan man ha mye humor uten at det går ut over noen. Den beste humoren er forøvrig den som går ut over deg selv og dine. De fleste mangler den egenskapen, noe som gjør at det er lite god humor og mye latterlig humor rundt. Men altså - rassisme er å tillegge egenskaper på grunnlag av rase og ikke på grunnlag av faktiske egenskaper.
K.A. Skrevet 22. juli 2006 #10 Skrevet 22. juli 2006 Men altså - rassisme er å tillegge egenskaper på grunnlag av rase og ikke på grunnlag av faktiske egenskaper. ← Er det ikke det jeg sa, da? Når man i Fresh Prince sier at "Jeg vil ha en hvit mann (for de er slik og sånn)" da er det jo nettopp å tillegge egenskaper pga. rase og intet annet.
Gjest Gjest Skrevet 22. juli 2006 #11 Skrevet 22. juli 2006 Er det ikke det jeg sa, da? Når man i Fresh Prince sier at "Jeg vil ha en hvit mann (for de er slik og sånn)" da er det jo nettopp å tillegge egenskaper pga. rase og intet annet. ← Ikke enig i at slike utsagn er rasisme. Rasisme er å hevde at en rase som helhet er mer verdt enn andre, basert på genetikk, ikke kultur. Å si at den serien er rasistisk synes jeg er helt merkelig.
K.A. Skrevet 22. juli 2006 #12 Skrevet 22. juli 2006 Ikke enig i at slike utsagn er rasisme. Rasisme er å hevde at en rase som helhet er mer verdt enn andre, basert på genetikk, ikke kultur. Det er jo nettopp det det går på. Når noen hevder egenskaper basert på rase, er det det samme som å hevde egenskaper pga. genetikk. Da er det jo nettopp det man sier, at en rase er genetisk bedre/dårligere enn en annen. Å si at den serien er rasistisk synes jeg er helt merkelig. ← Det er ikke serien i sin helhet som er rasistisk, men det kommer enkelte rasistiske stereotyper gjennom titt og ofte.
aline Skrevet 22. juli 2006 #13 Skrevet 22. juli 2006 Det snakkes ofte om de svarte og de hvite. "Jeg har alltid trodd at min skytsengel er svart" sa Carlton i dag. "Jeg vil også gifte meg med en hvit mann" sa noen for en stund siden. Hadde det vært en serie med hvite folk, og de har nevnt svart/hvit så ofte, så hadde det blitt sett på som rasisme eller allefall ikke en bra ting. ← Er det ikke det jeg sa, da? Når man i Fresh Prince sier at "Jeg vil ha en hvit mann (for de er slik og sånn)" da er det jo nettopp å tillegge egenskaper pga. rase og intet annet. ← nå er det jo faktisk forskjell på å si: "Jeg vil også gifte meg med en hvit mann" og på å si "jeg vil også gifte meg med en hvit mann fordi hvite menn er sånn og slik", dersom det er slik du K.A sier, at de OGSÅ sa "fordi de er slik og sånn", så er jeg enig i at det er generalisering av rase og rasistisk uttalt. dersom det IKKE ble poengtert at det var pga at hvite menn er sånn og slik, så blir det jo noe annet, så det kommer jo helt an på hva de faktisk sa og i hvilken setting. jeg synes heller ikke det er rasistisk å si "jeg trodde skytsengelen min var svart", så lenge det ikke sies som kritikk eller spottende. jeg var f.eks rimelig sikker på at en evt ny stefar ville være hvit, det stemte ikke. hadde jeg vært rasisitisk dersom jeg sa "jeg trodde en evt ny stefar ville være hvit" punktum! eller kan det faktisk bare være en fastslåing av fakta? jeg har sett mye på fresh prince tidligere og kan ikke si jeg har lagt merke til at det er mye snakk om svart kontra hvit og ting rundt det emnet som jeg har oppfattet som rasisitisk. stort sett så er de fleste der svarte, men stort sett så er folk hvite i "hvite" serier også, så hva sier egentlig det?
Gjest gjest1 Skrevet 22. juli 2006 #15 Skrevet 22. juli 2006 For øvrig er hvite folk alltid dumme og fjollete i disse seriene. Alle har lik personlighet som han borgermesteren i spin city
Gjest Gjest Skrevet 22. juli 2006 #16 Skrevet 22. juli 2006 nå er det jo faktisk forskjell på å si: "Jeg vil også gifte meg med en hvit mann" og på å si "jeg vil også gifte meg med en hvit mann fordi hvite menn er sånn og slik" Det var fordi de er sånn og slik, jeg bare husker ikke ordrett hva hun sa. Og til du som sa at folk må slutte å lete etter rasistiske undertoner i sånne serier: Jeg leter ikke, men når jeg først har lagt merke til det så er jeg mer oppmerksom enn før...
Atmi Skrevet 22. juli 2006 #17 Skrevet 22. juli 2006 Er det ikke det jeg sa, da? Når man i Fresh Prince sier at "Jeg vil ha en hvit mann (for de er slik og sånn)" da er det jo nettopp å tillegge egenskaper pga. rase og intet annet. ← Javel, hvorfor protesterte du da når jeg sa det? Hvis du var enig mener jeg
K.A. Skrevet 22. juli 2006 #18 Skrevet 22. juli 2006 Javel, hvorfor protesterte du da når jeg sa det? Hvis du var enig mener jeg ← Nå ble jeg forvirret her. Det jeg har "protestert" mot er at det ikke skulle være noe rasistisk i de utsagnene nevnt. Hva er det egentlig du mener jeg har protestert mot?
K.A. Skrevet 22. juli 2006 #19 Skrevet 22. juli 2006 nå er det jo faktisk forskjell på å si: "Jeg vil også gifte meg med en hvit mann" og på å si "jeg vil også gifte meg med en hvit mann fordi hvite menn er sånn og slik", dersom det er slik du K.A sier, at de OGSÅ sa "fordi de er slik og sånn", så er jeg enig i at det er generalisering av rase og rasistisk uttalt. dersom det IKKE ble poengtert at det var pga at hvite menn er sånn og slik, så blir det jo noe annet, så det kommer jo helt an på hva de faktisk sa og i hvilken setting. jeg synes heller ikke det er rasistisk å si "jeg trodde skytsengelen min var svart", så lenge det ikke sies som kritikk eller spottende. Du har rett i at det må ses i kontekst. Men når noen sier de vil ha en hvit mann, er det enten overfladisk eller rasistisk -- og det er jo en liten bølge i USA nå for tiden hvor sorte kvinner målrettet ser etter hvite menn, fordi hvite menn liksom skal være mer ansvarsbevisste, respektfulle osv. Og det er jo rasistisk. jeg har sett mye på fresh prince tidligere og kan ikke si jeg har lagt merke til at det er mye snakk om svart kontra hvit og ting rundt det emnet som jeg har oppfattet som rasisitisk. stort sett så er de fleste der svarte, men stort sett så er folk hvite i "hvite" serier også, så hva sier egentlig det? ← Det at det nesten bare er sorte i "sorte" serier legger jeg ikke merke til engang. Imidlertid legger jeg merke til stereotyper som ofte gjentas. Det virker på meg som de er mer forsiktig med sånt i "hvite" serier.
rugrat Skrevet 22. juli 2006 #20 Skrevet 22. juli 2006 Nei nå må dere kutte ut. Fresh Prince er ikke rasistisk, bare humoristisk. Jeg kunne forøvrig godt tenke meg en sort mann. (ups, sorry alle hvite menn, der var jeg visst en smule rasistisk...)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå