Gjest gjest1 Skrevet 22. juli 2006 #41 Skrevet 22. juli 2006 Dette er en grov generalisering. Nå er det riktig at i de fleste muslimske land er mannen regnet som familiens høyeste autoritet, men etter det jeg har fått høre er det ofte det samme som skjer i praksis der som her: hjemme er det hun som bestemmer. Da vil jeg gjerne vite hvor gamle de er, disse vennene dine. Dette er helt vanlig tenåringsgutteprat, men de fleste har vett nok til å holde kjeft i jenters nærvær. Om jenter bare visste hva gutter sier når de ikke er tilstede... ja, det skal guttene bare være glade for at dere ikke vet. Det skal egentlig dere jenter også Dette kalles selektiv hukommelse. Ting fester seg til minnet alt etter hvordan de passer inn med ens forventninger og fordommer. Mediabildet hjelper lite. Du skal huske at avisene trykker for å selge, og regel numero uno er: "gi publikum det de vil ha". Det er ingen som gidder å lese om folk som oppfører seg. Det er da heller ikke nyhetsstoff. Det er sex og vold (gjerne kombinert) som selger. Slenger du inn et par mørkhudede blir det ekstra provoserende. Nyhetsbildet representerer ikke statistikken på noe vis. ← Ja, jeg innrømmer jeg setter ting en smule på spissen. Disse vennene mine/bekjentene mine som popper innom er fra yngste alder 27 til eldste jeg har sett, muligens 38. 13 år i hodet da de sitter og røyker hasj rett foran barna sine på 5. Det er mulig de tar seg friheter til å prate sånn fordi jeg er den eneste jenta der alltid, og de muligens regner meg som en av "gutta". Men det vil jeg ikke være, jeg vil komme på besøk (de kommer på samme stedet som meg og henger der gjerne fra morra til kveld) og ha en normal samtale istedenfor å diskutere størrelser på pupper, konsistensen på fitter osv. Du har rett angående det siste der. Jeg har opplevd tre voldsepisoder i hele mitt liv. Den ene var faktisk mine egne norske venner (så der ble jeg litt eid) en av dem bestekameraten min, de banka opp eksen min utenfor et utested fordi han hadde truet med å "slå inn trynet mitt" riktig på en måte, men vold er feil uansett. Andre ganga de samme to gikk hjem fra byen. To norske går forbi og de skubber litt borti hverandre pga trang gate. Slåsskamp med kniv og politiet kommer. Tredje var en stor utlendingslåsskamp rett utenfor. Så statistisk sett sitter jeg her og eier meg selv jo mer jeg skriver, for å bruke CS-begrep. Artig oppdagelse, det.
K.A. Skrevet 22. juli 2006 #42 Skrevet 22. juli 2006 27-38 år? Da bør de virkelig holde seg for gode til den slags prat, med eller uten kvinner tilstede. Men nå har jeg en bror på 39, og selv om vi er like på mange områder, er vi meget forskjellige på andre. Hvis vi er ute og går i byen sammen, blir jeg ofte flau over kommentarene han slenger rundt seg, mens han tydeligvis tror ingen andre kan høre ham. "Fy faen for noen jur! Tror du det er mye melk der, eller?" "Utrolig at noe så smått kan ha noe så stort." "For et ganglag. Hun ser ut som hun har detti ned fra månen." Han kommer ikke med disse kommentarene hele tiden, vel å merke, men han er slett ikke blyg, nei. Selv er jeg 28, og kunne aldri få meg til å si slike ting. Ofte må jeg bare trekke på smilebåndene av de voldsomme sammenligningene broren min tar, men hadde følt meg bedre tilpass om han lot være. Jeg har prøvd å si fra, men gammel vane vond å vende.
Gjest Sorte Får Bææ Skrevet 22. juli 2006 #43 Skrevet 22. juli 2006 (endret) Kanskje om 40-50 år har vi lært å leve sammen uten alle disse fordommene. Det er ikke bare oss som må forandre seg, ikke bare dem heller, men vi må tilpasse oss hverandre. ← Såklart. Men vi tilpasser oss ikke dem og de kommer ikke til å tilpasse oss om vi unnskylder rasistiske tilrop til f. eks. en 16-år gammel gutt, som Bønna har gjort i en annen tråd. Jeg skjønner poenget ditt om at man ikke skal være redd for å stille krav til innvandrere, men jeg synes ikke dette skal handle om dem mot oss. Det finnes nok av innvandrere som vil kjempe mot kriminalitet, tro meg. De fleste ser også på innvandrerkriminalitet som et problem som må taes tak i. Endret 22. juli 2006 av Slangen
Gjest Sorte Får Bææ Skrevet 22. juli 2006 #44 Skrevet 22. juli 2006 "Life of Brian" fikk jo tag-linen "filmen som er så morsom at den ble forbudt i Norge" - den ble jo faktisk forbudt, jmf. blasfemiparagrafen. ← Jepp. Prestestyret i Norge tok grep.
Gjest gjest1 Skrevet 22. juli 2006 #45 Skrevet 22. juli 2006 27-38 år? Da bør de virkelig holde seg for gode til den slags prat, med eller uten kvinner tilstede. Men nå har jeg en bror på 39, og selv om vi er like på mange områder, er vi meget forskjellige på andre. Hvis vi er ute og går i byen sammen, blir jeg ofte flau over kommentarene han slenger rundt seg, mens han tydeligvis tror ingen andre kan høre ham. "Fy faen for noen jur! Tror du det er mye melk der, eller?" "Utrolig at noe så smått kan ha noe så stort." "For et ganglag. Hun ser ut som hun har detti ned fra månen." Han kommer ikke med disse kommentarene hele tiden, vel å merke, men han er slett ikke blyg, nei. Selv er jeg 28, og kunne aldri få meg til å si slike ting. Ofte må jeg bare trekke på smilebåndene av de voldsomme sammenligningene broren min tar, men hadde følt meg bedre tilpass om han lot være. Jeg har prøvd å si fra, men gammel vane vond å vende. ← Ja, det mener jeg også. Iallfall han 38åringer som har kone og barn. SOm jeg sa sitter han og røyker foran ungen, og prater om alle deilige damer han vil ta. Stakkar kone og barn! Slik er det å være ute med disse menneskene og. Nettverket mellom disse personene blir slik at skal jeg og han ene kameraten min ut, kommer hele utlendingslasset også. Og vi må sitte og høre på sleske fraser, se dem sjekke opp hestevogndama, løfte på skjørtet til jenter (!!!) osv. Ber meg sitte og skræve hvis jeg går med kort skjørt gjør de og. Det er rett og slett pinlig.
Gjest gjest1 Skrevet 22. juli 2006 #46 Skrevet 22. juli 2006 Såklart. Men vi tilpasser oss ikke dem og de kommer ikke til å tilpasse oss om vi unnskylder rasistiske tilrop til f. eks. en 16-år gammel gutt, som Bønna har gjort i en annen tråd. Jeg skjønner poenget ditt om at man ikke skal være redd for å stille krav til innvandrere, men jeg synes ikke dette skal handle om dem mot oss. Det finnes nok av innvandrere som vil kjempe mot kriminalitet, tro meg. De fleste ser også på innvandrerkriminalitet som et problem som må taes tak i. ← Ja, det mener jeg, at de som bøller ødelegger for dem som faktisk er greie.
T.S Skrevet 22. juli 2006 #47 Skrevet 22. juli 2006 Kvinnen, dvs mor, er sentrum i familien i islamske land. Så at kvinnen er så underordnet er en sannhet med modifikasjoner. At de behandler vestlige kvinner som en vare er nok mye fordi de ikke klarer forst måten kvinner er på her. For dem er de lettsindige og horer. Ja, det er feil å behandle kviner dårlig på det grunnlaget, men denne tråden gjør jo det samme med dem...
K.A. Skrevet 22. juli 2006 #48 Skrevet 22. juli 2006 Såklart. Men vi tilpasser oss ikke dem og de kommer ikke til å tilpasse oss om vi unnskylder rasistiske tilrop til f. eks. en 16-år gammel gutt, som Bønna har gjort i en annen tråd.← Ja, det er ubegripelig hvor trangsynt det går an å være. Er det en innvandrer som gjør en nordmann fortred, er det innvandrerens feil. Er det en nordmann som gjør en innvandrer fortred, ja da er det også innvandrerens feil. Helt utrolig.
Christiane Skrevet 22. juli 2006 #49 Skrevet 22. juli 2006 Det at ymse typer ikke-vestlige innvandrere (og især muslimer) er overrepresentert på voldteksstatistikker er da virkelig ikke nytt. På samme måte som nevnte grupper er overrepresentert i en rekke andre kriminalstatistikker.
T.S Skrevet 22. juli 2006 #50 Skrevet 22. juli 2006 Ja, jeg innrømmer jeg setter ting en smule på spissen. Disse vennene mine/bekjentene mine som popper innom er fra yngste alder 27 til eldste jeg har sett, muligens 38. 13 år i hodet da de sitter og røyker hasj rett foran barna sine på 5. Det er mulig de tar seg friheter til å prate sånn fordi jeg er den eneste jenta der alltid, og de muligens regner meg som en av "gutta". Men det vil jeg ikke være, jeg vil komme på besøk (de kommer på samme stedet som meg og henger der gjerne fra morra til kveld) og ha en normal samtale istedenfor å diskutere størrelser på pupper, konsistensen på fitter osv. ← Kanskje de ikke _kan_ snakke om noe "normalt". Er jo ikke alle som er forunt å være helt på nett..... Har de røyka så mange år kan en jo forstå bedre... Er ofte ikke de mest opplyste og oppdaterte menneskene etter hvert da... Så det har vel mer med menneker å gjøre enn rase...
T.S Skrevet 22. juli 2006 #51 Skrevet 22. juli 2006 Leste side 2 nå. Hvordan kan en si at vi skal følge imagine, da det er de som vil starte 3 verdenskrig pga noen tegninger?? Det er dem som må slutte å være så selvhøytidelige. Vi vet at religionen deres er veldig rett fram, den eneste riktige i deres øyne, men hvis alle skal kunne leve på jorda må de innse at ikke alle mener det samme som dem, og om noen tegner muhammed er det for å illustrere noe, ikke et personlig hån mot muslimer. Selvironi er en fin ting mange bør eie. ← Poenget er at man ikke kan forstå dem ut ifra sine egne verdier. Man må kjenne til deres verdier for å forstå deres handlinger. Et ordspråk sier at man må gå en mil i en manns sko for å forstå ham.... Kan godt være at de ikke forstår oss og hvorfor vi reagerer på ting Men å si at man reagerer og føler feil blir ikke riktig. Og det er ingen som starter noen verdenskrig pga dette. Det klarer de kristne (dvs jødene) i Israel helt alene....
Gjest Gjest_sam_* Skrevet 22. juli 2006 #52 Skrevet 22. juli 2006 Det at ymse typer ikke-vestlige innvandrere (og især muslimer) er overrepresentert på voldteksstatistikker er da virkelig ikke nytt. På samme måte som nevnte grupper er overrepresentert i en rekke andre kriminalstatistikker. ← Utrolig hva du vet ut fra statistikker du leser Christiane. personlig har jeg ALDRI sett den statistikken du her henviser til (bortsett fra at den blir referert til fra særdeles høyreorienterte folk og politikere fra populististe partier som gjør seg noen velger poeng med den. Normalt sett så henviser Politiets statistikker til GRUPPER ikke til RELIGIØS overbevisning. Du må også forstå at IKKE vestlige ikke nødvendigvis betyr MØRKE (mørkhudede) innvandrere. Serbere f.eks er og betrakte som IKKE vestlig og de fleste Serbere er så vidt meg bekjent KRISTNE og ikke mørkhudede. Vil vel påstå at en Spanjol eller Italiener for den slags skyld er mer mørk enn en serber. Videre så er Faktisk SERBERE og KROATERE de som i nyere historie har begått MEST voldtekter (vel og merke under en borgerkrig og i et annet land ikke at det er noen unskyldning da). ikke Vestlig er en samle betegnelse for ALLE folkeslag som opprinnelig IKKE var med i vestmakten etter annen verdens krig. Østblokk land, Asiatiske land, Afrikanske land, Land i midtøsten osv. basert utfra religiøs og kulturelt "noen lunde felles trekk med USA,Storbritania" var og er den vestlige verden. Dette er veldig GROVT fremstillt fra min side (Det vet jeg men det er sånn noenlunde en historisk og etnografisk Korrekt fremstilling av Vestlig og Ikke vestlig inndeling). Det de FLESTE glemmer når det kommer til fenomenet VOLDTEKT er at dette faktisk ble introdusert til Arabere/muslimer av HVITE europerer under korstogene i middelalderen. Før DETTE så var faktisk voldtekt relativt UKJENT for Muhammedanere/Muslimer så man kan faktisk si at Fenomenet VOLDTEKT er den hvite europeres Middelalder arv. hvis ikke hukomelsen min fullstendig tar feil nå så mener jeg også at Bhurkaen ble fremstillet og påkrevd for at MENN (og da mener jeg muslimske) IKKE skulle la seg lede ut i faren for og forgripe seg på kvinner som følge av fristelse osv. Så man kan vel si at Bhurkaen på et vis ble laget FOR menn og ikke for KVINNER. Muligens så har denne utviklingen sørget for at ENKELTE (og da mener jeg et SVÆRT lite mindretall, nesten Mikroskopisk av det totale antall på verdensbasis) muslimske menn har blitt stående "mentalt" i middelalderen (og muligens før middelalderen og koranen). N¨å er jeg hverken Muslim eller Historiker eller religions forsker men som sagt så minnes jeg at jeg har LEST dette i enkelte historiebøker (Lærebøker). mvh sam "Intet og si, Intet og tale....men til tross har jeg et SYN"
Gjest Gjest Skrevet 26. juli 2006 #53 Skrevet 26. juli 2006 Kan vel ikke akkurat si at jeg som dame skiller mellom gule, sorte, hvite osv mannfolk når det gjelder denne typen problematikk. Det gjelder å passe seg for dem alle mener nå jeg. Det finnes voldtekstmenn i alle variasjoner og fra alle mulige land og kulturer så jeg anser det som en manneting generelt. Jeg er like engstelig om en hvit eller en gul mann går bak meg om kvelden f.eks.
Gjest Frk Åberg Skrevet 29. juli 2006 #54 Skrevet 29. juli 2006 Ren statistikk. Det var 5 tilfeller som ble oppgitt i artikkelen. I 4 av disse 5 tilfellene var voldtektsforbryteren en mann av utenlandsk opprinnelse. ← Hjelpe meg. Dette MÅ jo være statistisk signifikant
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå