Gå til innhold

Tegne drømmehuset?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg og min kjære skal bygge oss hus. Men vi vet ikke hvilken. Vi har lyst til å finne et hus vi liker utvendig og tegne det innvendig selv. Men vi vet ikke om vi får lov til det. Er det noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er mulig å tegne opp planløsningen selv, men det kommer an på hvilken type hus dere velger. Et element-hus eller ferdighus vil i mange tilfeller ha begrenset mulighet til dette.

En annen ting er bærevegger/bjelker osv. Få evt. byggmesteren til å tegne opp hvor disse er, så slipper dere å gjøre om på ting etterpå.

Spør også om det er krav dere skal ta hensyn til osv.

For å gjøre ting rimeligere bør dere plassere våtrom og kjøkken i nærheten av hverandre (ved siden av, over, under e.l.), da slipper dere unna med færre avløp.

Det er vanskelig å svare uten å vite hvilken type hus dere vil ha, hvem som skal bygge det osv. Det beste er nok å spørre firmaet som skal sette opp huset. Dere må også regne med at prisen kan bli høyere når dere tegner selv, fordi byggmesteren ofte opererer med lave priser i utganspunktet (=enkel planløsning).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei.

Vi skal bygge hus og fant i utgangspunktet et ferdighus som vi likte. Men det var en del vi ville forandre på på planløsningen. Det viser seg at det å gjøre forandringer koster masse........

Så vi gikk til en ferdighusprodusent som også har arkitakter som tegner hus på "bestilling". Vi samarbeidet med denne arkitekten, fortalte hvordan vi villa ha det innvendig. Vi tegnet opp forslag selv som vi ga til srkitekten slik at hun kunne bruke dette da hun laget tegninger. Dette ble skikkelig vellykket, og vi fikk en masse tips som vi ikke hadde funnet ut selv. Disse arkitektene har jo gjort dette før og har en del råd som kan være gode å ta med seg. Det som er kluet her er å finne en arkitekt som er på nett med dere. Det vil si en som tror på det dere ønsker og som er med på å utbedre alle forslag....

Da hele huset var ferdigtegnet fikk vi prisen på det.Det viste seg at dette ble litt i det dyreste laget (selvfølgelig), og vi valgte å forenkle fasaden en god del + forminske hele huset. Disse nye endringene gjode vi selv. Tegnet og kavet. Sendte deretter ut tegningene til prising hos flere leverandører og endte opp med en tømrer som virker dyktig og ok i pris. Nå gjenstår bare å se hvordan det endelige resultetet blir til nyåret....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det rimeligste alternativet er uansett å finne et ferdighus med en planløsning man liker. Stort sett er det mulig å forandre LITT på ting og tang, men det finnes grenser.

Hent inn kataloger, bla igjennom alt.

Kanskje det dukker opp et hus som er bortimot slik du vil ha det.

Slik ble det med oss og vi er fryktelig glad for at vi ikke fikk et hus som var slik vi i utgangspunktet ville ha det. De som tegner husene har en tendens til å kunne tingene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror så og si alle seriøse byggfirmaer har et arkitektkontor som de samarbeider med. Da vi startet byggingen av vårt hus ifjor, så hadde jeg sett meg ut et katalog-hus som jeg likte både utseende og planløsningen på. Idag er jeg derimot sjeleglad for at vi gjorde alvor av rådet vi fikk av vår konsulent hos dette byggfirmaet og fikk en arkitekt til å komme ut og se på tomten og tegne huset akkurat slik vi ønsket og ikke minst slik at det er skreddersydd for vår tomt. Dette har ikke fordyret huset vårt - husk at det er mange skjulte kostnader i ferdighusene også. Vi måtte ta noen runder med arkitekten før vi kunne akseptere den endelige prisen på bygget - akkurat slik som "Gjesten" over her skriver - men resultatet hadde aldri blitt så bra om vi hadde gått for ferdighuset som jeg opprinnelig hadde planer om.

Det er mange hensyn å ta når man skal bygge hus - bl.a. hvor man skal ha uteplass, hvordan man skal kunne benytte en event. utsikt, osv. osv.

En arkitekt vet akkurat hvordan han eller hun skal utnytte tomten til det beste - samtidig som arkitekten ser hva type hus som passer inn i den øvrige bebyggelsen i området. Jeg vil også råde dere til å få se tegninger av hus arkitekten har laget tidligere - ta gjerne en tur og se hvor disse husene er oppført og hvordan dere liker det eller dem. Arkitekten vi valgte tegner veldig moderne hus - det er ikke snakk om sprosser, karnapper eller arker for ham - men rene, glatte flater med masse glass, betong og tre - noe som for meg var helt utenkelig i startfasen, men som jeg idag er ham evig takknemlig for. Vi simpelthen elsker huset vårt :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går sikkert an, men jeg tipper det koster en del. Tror uansett ikke man kan få det eksakt som man vil, det er jo en del bygningforskrifter som må følge.

Jeg er hobbyarkitekt og drømmen er å bo i et av mine egne hus! :ler2: Kanskje hvis jeg vinner mange millioner i lotto! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et vennepar av meg engasjerte en uavhengig arkitekt til å tegne drømmehuset for dem.......de betalte ca. 20 000,- for dette og da tok arkitekten seg av budrunden.

Fordelen med å få tegnet huset "selv" er at man har stor sjanse for å få huset billigere, da firmaene må "vinne" anbudet for å få bygget huset.

Velger man et "kataloghus" har man ikke noe valg når det gjelder hvem som skal bygge huset.

Et hus som ikke er standard...kanskje litt sjeldent...er ofte interessant å bygge for et firma..da det gir dem ekstra reklame...

Vi hadde tegnet drømmehuset vårt selv (grovtegning) og hadde tenkt å ha arkitekt og det hele....men så dukket plutselig et interessant "brukthus" opp....og dette kjøpte vi for 1 år siden.

Angrer litt.....men "drømmehuset" kostet 1 million mer enn det vi har i dag....og man kan gjøre mye med et hus for 1 million..... :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vår erfaring er at det har blitt billigere å ikke velge et ferdighus.Som Hilde sier så er det en del skjulte kostnader i disse ferdighusene, og til syvende og sist kan et slikt hus bli relativt dyrt. Vi sammenlignet med flere ulike ferdighus og fant ut at det absolutt ikke ville lønne seg å gå for ferdighus.

Dersom en velger ferdighus, må en ha en som kjenner kontraktene mellom husbygger og byggefirma til å se skikkelig gjennom den skriftlige avtalen og se hvor det er mangler. Vi opplevde veldig store hull fra et av ferdighusfirmaene vi hadde kontakt med. Det er ikke noe særlig å få masse utgifter underveis en ikke hadde kalkulert med.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en lærer som var arkitekt en gang, som tegnet blant annet hus.

Han sa at det prisen kom på omtrent det samme om han tegnet et hus, som prisen på et husbankhus. Da var han også med hele veien, og ga de råd ang farger ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...