Gå til innhold

kjøre


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

hei!

jeg er en nervøs jente som skal ha oppkjøring imorgen! ikke aner jeg hvordan dette fungerer! noen her som kan fortelle litt om deres oppkjøring? hva som skal gjøres underveis? blir det gitt opplysninger hele tiden underveis om hvilken vei jeg skal ta, eller sier dem bare "finn (fesk)strømmen)

er det lønnsomt å ha med seg lærer? eller kjøre uten? kan jeg få spm underveis? iog ha med sikkerhetskontrollen før kjøring?

skal jeg vise at jeg er selvsikker, eller skla jeg innrømme at jeg er nervøs! stryke rjeg på småfeil -feks risting i bilen ved oppstart? motorstans?

bare fortell alt, er kjempe nervøs og min lærer er ikke akkurat av det beste slaget til å gi opplysninger!

hjelp!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ganske nøyaktig 11 år siden jeg kjørte opp og det er mulig at ting har forandret seg litt etterhvert.

Jeg kunne ikke velge om kjørelæreren skulle være med, tror ikke at det er noen stor fordel uansett. Og fortell gjerne at du er nervøs og spør hvis du lurer på hvor du skal kjøre (hvis du er i tvil).

Det er aldri bortkastet å ta sikkerhetskontroll før du setter deg i bilen. ta deg god tid til å stille inn sete, speil og å sjekke om ting er i orden. Synd å stryke på sånt.

På min oppkjøring måtte jeg kjøre gjennom sentrum og ut på en landevei (ikke i storby). Der skulle jeg snu bilen på et litt kronglete og glatt sted.

Så skulle jeg gjennom sentrum igjen. Var litt treg til å kjøre ut i kryss og sånt, ville ikke ta sjanser. Dette ble kommentert, men godtatt ("Det er bedre å vente til du er trygg i stedet for å ta sjansen!").

Vær nøye med å bruke blinklys, se i speilene, stoppe på fotgjengeroverganger og overholde vikeplikten.

Til slutt skulle jeg parkere bilen (lukeparkering).

Du kan få spørsmål som: "Hva betyr det skiltet der?" eller "Hva ville du gjort hvis...?", men ikke rene teoretiske spørsmål. Du skal kunne konsentrere deg om kjøringen uten å få for mange spørsmål.

Tviler på at du kan stryke på å kvele motoren en gang eller to. Det er jo ikke DIN bil og du er kanskje ikke vant med å kjøre den. Hvis det skjer noe sånt kan du gjerne si dette til den du har oppkjøring med. Si du er litt nervøs og at du er vant med en annen bil.

LYKKE TIL!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

Tok lappen for ca 3 år siden jeg. Klarte det på første forsøk heldigvis..hehe

Hadde ikke lærer med, tviler på at det hjelper noe særlig egentlig.

Du får beskjed om å kjøre til det og det stedet, ikke om du skal svinge til høyre i neste kryss. Det er liksom litt av poenget at du skal klare å følge skiltingen..

Egentlig så sitter sensoren mest og følger med på hva du gjør hele tiden. Var kjempenærvøs jeg og kvelte motoren midt i en rundkjøring og kjørte feil vei, men jeg bestod allikevel :D

Men det kommer nok litt an på sensoren også, de som jobber i biltilsynet kan være noen rare dyr.. :hoho: Har hørt mange rare historier.

Bare vær deg selv og gjør så godt du kan så går det nok bra skal du se!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

uff og uff!jeg har selv bare hørt masse skrekk historier og historien om at man aldri klarer det på første forsøk! skremmende!!!

men din historie var et lite lys i mørket!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter kjøreturen vil du få spørsmål om hvordan du syntes at turen gikk. Svar ærlig her, og si at du visstnok glemte å blinke i det krysset, og at du kanskje burde ha følgt bedre med på de barna som gikk langs vegen osv.

Jeg jobber selv på en trafikkstasjon og snakker mye med sensorene. Det er bedre å si fra at du faktisk så hva du gjorde feil, enn å være kjepphøy og si at alt gikk strålende bra. De ser faktisk hva du gjør selv om du ikke tror det. Og ved å påvise egne feil viser du dem at du faktisk vet det er feil, og at du rett og slett ikke er så dum at du tror du gjorde alt rett....

Gi beskjed til sensor om at du er nervøs. De aller fleste er det til å begynne med, og sensorene vet det.

Å ta med kjørelæreren spiller ingen rolle fra eller til på resultatet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til!!

Det er leeeeenge siden jeg tok lappen nå... men jeg var nervøs for akkurat de samme tingene... :) "Min" sensor sa hvis jeg skulle svinge til venstre eller høyre. Hvis han ikke sa noe i et kryss, så skulle jeg IKKE svinge. Jeg svingte selvsagt når jeg ikke skulle... men som sensoren sa: alle kan kjøre feil... dersom du bare kjører riktig men feil vei, så spiller det ingen rolle... :)

Lykke, lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lykke til.....

Kjørte opp for 6 år siden og ble bensintørr midt i hovedgata jeg :rodme:

Var jo såklart ikke min feil, for det var noe feil med bilen så måleren ikke funka. Ellers måtte jeg lukeparkere, kjøre lyskryss og rundkjøring, på landevei osv. Men det var bare gøy det. :kgsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...