Gå til innhold

Fikk kjeft av foreldrene.


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

I dag har det kommet masse snø, og unger var ute å lekte hele dagen. Jeg var ute å måkte. Ungene kastet snøball på bilen, vinduene og etter meg. Jeg ba dem gi seg på en rolig måte. Da sprang ungene inn å sladre til foreldrene. Jeg fikk da besøk med klar beskjed av foreldrene at jeg ikke hadde noe med å prate til deres unger. Jeg fikk skaffe meg unger selv. Kan nevne at bilen ble kjøpt tidlig i vinter, og huset var ferdig i sommer og vi flyttet inn i august. Har jeg ikke lov til å gi beskjed? Skal jeg bare godta snøballkasting? Jeg ble litt sjokkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den mest effektive metoden er å sladre til foreldrene FØR barna gjør det.

Slipp alt du holder på med, ring på døra og fortell hva ungene driver med.

Hvis det ikke blir bedre: Kast snøballer på bilen og vinduene dems.

Gi tilbake med samme mynt!!

Dette hadde jeg ikke funnet meg i!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt, ikke rart du ble sjokkert! At voksne mennesker hvis barn kaster snøballer på andre/annenmanns eiendom faktisk forsvarer det, og ber deg skaffe egne unger, ja da er det helt klart DE og ikke deg det er noe i veien med!

Du opptrådde helt korrekt - og traff på sneversynte foreldre. Men å gi tilbake med samme mynt vil jeg ikke anbefale, dit hen vil du vel ikke synke!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeflott at du bryr deg! Fortsett, fortsett!

Men i en liknende tråd har jeg hevdet foreldrenes rett til å forsvare ungene sine - uansett. Det trenger ikke betyat foreldrene ikke snakker med ungene sine på bakrommet etter denne episoden. Eller at de er utakknemlig for at du gjorde dem oppmerksom på det. Det går an å ha to tanker i hue på en gang, veit du :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes at det du gjorde var kjempeflott! Tror ikke du sto og hylte og skrek til ungene, og irettesettelse må alle foreldre tåle at andre gir ungene deres når de ikke har folkeskikk! Vi trenger flere "nabokjerringer" som bryr seg om hva unger driver med! Virker her som om ungene kanskje har overdramatisert episoden til foreldrene sine, jeg hadde heller takket deg for at du ga beskjed, også hatt en alvorsprat med ungene mine etterpå, det kan tross alt være farlig å kaste snøball!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener at det var riktig av deg å ta fatt ungene som oppførte seg dårlig mot deg. Det er ikke no lek å kaste på bilen, huset eller etter folk. Foreldre må tåle at ungene deres blir irettesatt av andre oppegående, i dette tilfelle deg, uten å opptre uhøflig mot deg. Spesielt når de ikke passet på ungene sine selv. Nei hev deg over det og gå videre :kul:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du er i din fulle rett ved å irettesette barn som kaster snøballer på deg og din eiendom. Synes det hadde vært helt OK å irettesette andres barn for å kaste snø på andres eiendom, evt. andre barn, også. Hadde jeg vært disse barnas foreldre hadde jeg vært glad for at noen tok tak i dem om de gjorde noe galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vel hatt noen diskusjoner her inne om rolle-modeller :roll:

Kjære vene.....jeg blir matt.

DU gjorde helt rett. Det er alle sitt ansvar å være med på å oppdra unger. Enten det er din egne - eller andres.

Jeg har ikke barn sjøl - men jeg irettesetter barn jeg, hvis de oppfører seg bøllete. Prøver å gjøre det på en ordentlig måte selvfølgelig. Men - det har hendt at jeg har vært sint også.

Og jeg har fått full aksept fra foreldrene.

Det ble til og med tatt opp på en generalforsamling i borettslaget her en gang. En av foreldrene sa "takk og lov for at andre også irettesetter barna mine. Jeg kan ikke være tilstede hele tiden - og da er det flott at andre hjelper meg".

Så "Gjest" - du var i din fulle rett! :enig:

Neste gang bør du kanskje irettesetter foreldrene også.......... :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes de foreldrene som kjeftet på deg hørtes ganske dumme ut. Det er da helt naturlig at folk ber unger slutte å kaste snøballer på folk og ting som ikke tilhører dem selv.

Det er greit nok at foreldre skal forsvare barna sine, men ikke når barna har vært uskikkelige og fikk en irettesettelse.

Jeg bor i et borettslag og her er det helt vanlig at "nabokjerringer/gubber" kjefter på ungene som flyr omkring hvis de gjør noe galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde K S

I rekkehusmiljøet der jeg bor er det mange gutter fra tre år og oppover. Det blir en del snøballkasting og harde dunk på hverandre under lek i skogen. Jeg har sagt til de andre foreldrene at de ALLTID må gripe fatt i mine barn dersom de gjør noe galt. Tror at dersom alle voksne står og ser på andres barn og ikke griper fatt i tingene som går galt kommer alle barna tilå oppdage dette ganske så kjapt. Barn ønsker å bli sett av FLERE voksne enn foreldrene. Grensesetting gir trygghet !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeflott at du bryr deg! Fortsett, fortsett!

Men i en liknende tråd har jeg hevdet foreldrenes rett til å forsvare ungene sine - uansett. Det trenger ikke betyat foreldrene ikke snakker med ungene sine på bakrommet etter denne episoden. Eller at de er utakknemlig for at du gjorde dem oppmerksom på det. Det går an å ha to tanker i hue på en gang, veit du :blunke:

Jeg synes nå man alikevel skal holde seg god for marsjere bort og kjefte ut personen som var offer for ungenes morsomheter..

det er alldeles ikke noe forelders rett.

Altfor mange foreldre forsvarer ungene sine uansett istendefo å høre på "fonuft"

synes ikke trådskriveren fortjente dette. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig mulig?! :o

Klart du har lov å si i fra når snøballkastingen går utover deg og ditt! Du får si til foreldrene at du regner med at de betaler for skadene snøballkastingen evt medfører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er vant til at man sier fra til barn som gjør noe galt og jeg håper virkelig at noen voksne sier i fra til min datter hvis hun gjør noe galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes nå man alikevel skal holde seg god for marsjere bort og kjefte ut personen som var offer for ungenes morsomheter..

det er alldeles ikke noe forelders rett.

"marsjere bort og kjefte" er dine ord, det står ikke noe om det i den opprinnelige tråden.

Jeg vet ingenting om måten det ble sagt på, men oppfattet ikke at det var måten foreldrene hadde snakket til henne som var problemet, men at de hadde forsvart ungene sine.

Det var derfor jeg svarte som jeg gjorde :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Forsvare ungene og ta dem for noe de har gjort galt er to vidt forskjellige ting. Jeg har selv tatt tak i noen unger som har kastet snøball på bilen akuratt i det vi kjører forbi. Det er jo rett og slett farlig. Om foreldre hadde kommet over til meg hadde jeg gitt dem klar beskjed tilbake. Man skal ikke finne seg i hva som helst heller. Stå på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Merkelige foreldre spør du meg...

Man må da ha lov til å si fra til ungene dersom de plager en selv eller andre (uten at foreldrene skal bli hysteriske)? Det gjør vi iallefall her jeg bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...