Gå til innhold

Posten


waco

Anbefalte innlegg

Er det noe som irriterer folk flest så er det at man ikke kan sende brevpost hjemmefra. Hvorfor i all verden må man putte brev i oppsatte postkasser?

Hva kan en gjøre?

Det er sjeldent man føler seg hjelpesløs som når alt motarbeider en… Nå sitter jeg og funderer på hvordan jeg skal få ledelsen på posten til å forstå at dersom vi bare kunne poste våre egne brev i våre egne postkasser, - da kunne postmannen levere ny post og ta med seg vår post., - altså en byttehandel for de som enda ikke har skjønt det.

Waco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forstår du ikke at dette ikke ville fungert? Setter opp noen punkter:

- Dersom du er på ferie eller bare borte et par dageer, og ikke får henta posten, hva da? Jo, postmannen tar med seg din post tilbake til postkontoret... forstår du? = ugunstig og mye jobb.

- Ergo... posten blir dyr, fordi postmannen tar den med tilbake til kontoret, og må bringe den tilbake til deg igjen... frem og tilbake er dobbelt så langt, ut og inn er like trangt... ehh...

Ser du poenget?

Kid-a

... Den enkleste løsningen er ikke alltid den beste...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LoisLane

Det går da an! Her jeg bor går det an å sette på en gul plastdings på kassa, da vet postmannen at han skal ta med seg noe derfra. På enkelte postkassestativer finnes også en egen kasse for utgående post.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke vi skal ønske oss inn i et samfunn der man får ordnet alt hjemmefra. Alle trenger å omgås folk - vi vil vel ikke bli et kongerike med bleikfeite nerder som får melka levert på døra (for ikke å snakke om kjøttkaker i brun saus :ler: ) Klarer godt å få posten min pakket i den store røde (men så har jeg en sånn på veggen min også dah....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det var en utmerket ide- Det er jo bare å merke kassen dersom du vil at postmannen skal se at du vil sende noe. Hadde vært et bra system det da! :enig:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går an noen steder, der det er landpostbud. Der jeg bodde før kunne vi sette en gul plastklemme på postkassa hvis vi skulle sende et brev. Dersom plastklemma stod på postkassa uten at det lå noe brev i den kom postmannen opp til huset. Da kunne man få veid brev, kjøpe frimerker etc.

Å sende ferdig frankerte brev fra sin egen postkasse burde ikke være noe stort problem for posten å gjennomføre over hele linja, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg er ifra har vi to sånne "klips" til postkassen. Den ene er lang og gul og betyr at det er post som skal sendes i kassa. Den andre er liten og blank og den henger vi på når vi vil at postmannen skal komme opp til huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Ja, som nevnt fungerer dette fint, landpostbud gjør det (det argumentet om at han tok med seg posten din tilbake om du var på ferie er bare idiotisk, for det første, med slike klemmer så unngår man det, dessuten, hva om postmannen klarer å lese? Se at posten ligger i den postkassa der den hører hjemme?)

Argumentet for at vi ikke har det slik er vel økonomisk heller. Det er mer arbeid for en Posten å ta med seg post fra alle postkassene også, enn å bare tømme slike røde kasser her og der. (Særlig om man skulle ha løsningen om at postmannen kom opp til huset også) Resultatet ville vel bli dyrere porto da (som om ikke porto er dyrt nok i dette landet, etter min mening...)

Klarer forsåvidt godt å gå til nærmeste postkasse om jeg vil sende noe jeg. Det er ikke mer enn ca 5 minutter å gå. På vei til/fra jobb går jeg forbi to postkasser mellom bussen og jobb (den ene er på jobb, og tømmes bare ved postutlevering). Anser ikke dette som noe stort problem i det hele tatt jeg (lurer på hvorfor jeg leste en tråd startet av waco jeg... til mitt forsvar oppdaga jeg det ikke før i ettertid...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som plager meg, er at jeg aldri har frimerker når jeg trenger dem (fordi jeg sender toppen fem brev i året).

Hvis jeg tar meg sammen og kjøper mange, er det garantert en stigning i portoen før jeg får brukt dem...ARG!

Noen som har en glup idè til hvordan man kunne løse dette på en flott og effektiv måte som passer for en travel hverdag?

Jeg hadde gladelig betalt porto med Visa-kortet mitt jeg, hvis jeg hadde fått lov...Eller kanskje en "frimerkekonto" med et disponibelt beløp, slik at portoøkning ikke ugyldiggjorde alle frimerkene man måtte ha liggende (for det er ikke rent lite irriterende å måtte på posten for å kjøpe ørten 50-øres frimerker for å kunne bruke de gamle :x )

Kreative Waco, noen forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Amica, dersom du ikke vil bruke frimerker kan jeg bare foreslå to ting, kjøp forhåndsfrankerte konvelutter scann dem og print ut nye brev som ferdigfrankerte konvelutter.

Eller du kan bytte på avsender og mottaker, skriv ditt navn foran på brevet og mottagerens på baksiden. Et ufrimerket brev blir send tilbake til avsender.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Waco: ... sammen med en faktura. Kult å sende julekort til bestemor, så må hun betale seks kroner for det. Haha, rasende festlig!

Kid-a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine
Eller du kan bytte på avsender og mottaker' date=' skriv ditt navn foran på brevet og mottagerens på baksiden. Et ufrimerket brev blir send tilbake til avsender.[/quote']

Min erfaring (fra non år tilbake) er at brevet sendes til mottaker, ikke avsender, og at avsender kreves for porto (pluss et straffetillegg). Og, finnes ingen avsender, ja da kreves MOTTAKER for straffeporto. Så denne fremgangsmåten anser jeg som lite praktsik. Gitt fra waco tok jeg den da heller ikke alvorlig.

Men seriøst, om dette med porto, ja, jeg irriterer meg også over å ha massevis av "ubrukelig porto" liggende. Å "oppdatere" dem er ikke så lett da jeg stort sett bare har tilgang til "post i butikk", og min erfaring er at de ofte ikke HAR "ei krone og 30 øre" i frimerker. Nei, jeg kunne få kjøpe to-kroner da. krone hadde de ikke. Og øre? Nei, men de hadde mange på 5,50..... Så jeg har nesten en hel pakke på 3,80 liggende jeg (som jeg fant da vi tømte sambos leilighet (da vi flytta sammen) Har ett og annet på 4 kroner, og 4,50 også men de blir gjerne borte med tiden. Kjedelig dette. Får vel samble dem sammen, og ta turen til et POSTKONTOR tenker jeg. Men det er vel portoendring 1. februar, så jeg venter til etter det... (nei, en titt på postens frimerke-program for 2003 viser ingen planer om oppjustering av porto i det hele tatt i løpet av 2003, i alle fall er selv julefrimerkene for neste jul på 5,50)

Men, helt hvordan vi praktisk skulle løst problemet med stadige frimerker, ja det må vel være å tilpasse frimerkekjøpet til eget forbruk. Sender du bare 5 brev i året, ja da kan du vel sannelig kjøpe frimerket et par dager før du sender brevet? Eller når du finner ut at du trenger det? Jeg har alltid frimerker i rett porto liggende, for jeg sender kort stadig vekk. (syke besteforeldre, besteforeldre som har bursdag, små søskenbarn som har bursdag. Venner jeg bare tenker på)

Den som kommer opp med en løsning der jeg bare setter mitt fingeravtrykk (eller noe annet slikt) på brevet, og dermed belastes min konto for pålydende porto... Ja, noe slikt setter vi pris på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...