Gå til innhold

Vask av kjøpt bolig


Gjest frua

Anbefalte innlegg

Den 15 august overtar vi gården vi har kjøpt. Salget går gjennom advokat. Selger er ikke lysten på å vaske ned huset, og det trenger han heller ikke mener hans advokat. Dette er ikke vi enig i, men kan godt vaske selv mot betaling. De mener så lenge vi skal pusse opp, så er det unødvendig at de vasker etter seg. Men vi skal jo ikke male og tapetsere over gammel møkk :frustrert:

Har lett rundt på nett etter noen regler, men finner ikke noe. Ikke sikkert at det finnes noen heller?

Men, kanskje noen som vet her inne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjesta

Står det ikke i kontrakten at huset skal overleveres i vasket stand? Det er jo det mest normale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontrakten blir utarbeidet i disse dager. Og det er i den advokaten har skrevet at vi skal ta over uvasket! Dette er vi ikke enig i, men han påstår at dette har de lov til. Merkelige greier..

Hadde vært morro å hatt noe dokumentasjon å slengt i trynet på gubben! Åhhh, advokater er ikke greie når de er på andres side altså :sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår kjøpekontrakt står det at vi overtar huset uvasket - mot et avslag i prisen som tilsvarer summen et rengjøringsbyrå vil ta for å vaske ned huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaaaa, nettopp det vi har sagt oss villig til også. Det er helt greit for oss å vaske selv, siden er er endel som må pusses opp. Men, det er en stor jobb og selfølgelig jobber vi ikke gratis for selger!

Endret av frua
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det skjønner jeg jo. Men om det står skrevet noe sted aner jeg ikke. Du kan jo ringe en megler å høre da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det var lurt! Har rotet rundt her på nett og irritert meg som bare det. Også kommer det et lyst hode med en enkel ide`med engang, Takk! :klappe:

Er nok sommervarmen som tar knekken på de små grå om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Var nettopp borti det samme selv. Vi har ikke truffet de vi har kjøpt av, alt har gått gjennom megler. Huset var uvasket, og det stod igjen noen gamle møbler (skrot i mine øyne).

Jeg prøvde lenge å krangle med megler om dette, men han nektet å gi seg.. Vi orket ikke mer, så overtok slik det stod. Skal pusse ganske mye opp, så ingen krise med vasking, men vannvittig kjedelig (og dyrt) å måtte fjerne møblene og annet skrot...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Kan man ikke klage til sjefen av megleren da? Evt gi litt dårlig reklame på slike meglere, det er jo helt utrolig at de kan holde på slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne gården kjøper vi på odel. Det er sønnen til avdøde som selger den gjennom en advokat. Så klaging går ikke. Joda, vi kan nekte å skrive under på den kontrakten og få utarbeidet en ny, men dette krever penger og tid.

Får satse på at de gir seg, og Veronal siterte fra avhendingsloven at huset skal ryddes og vaskes.

Takk og takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Jo det har han.

Vi måtte vaske huset vi solgte og det huset vi kjøpt var også vasket.

Men selv om det var vasket, så vasket jeg det allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husk at den samme loven, Lov om avhending av fast eigedom (avhendingslova), også gir mulighet for fravikelighet i paragraf 1-2. Så paragrafen Veronal viser til, kan fravikes ved avtale i kontrakten som advokaten setter opp for selger og kjøper.

§ 1-2. Høvet til å fråvike lova, forbrukarkjøp

(1) Når ikkje anna er særskilt sagt i lova, kan lova fråvikast ved avtale.

Siden loven er fravikelig, er det ikke sikkert at det nytter å "slå i bordet" med avhendingslovas paragraf 2-2.

Alle lover er til for å tolkes, og det er derfor vi har advokater...

Endret av Bobeline
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man ikke klage til sjefen av megleren da? Evt gi litt dårlig reklame på slike meglere, det er jo helt utrolig at de kan holde på slik.

Hvorfor det? Hverken meglerfirma, advokat eller selger bryter loven hvis unntak om vasking er nedfelt i avtalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan avtale noe annet, ja - men da må begge parter være enige. Jeg ville krevd prisavslag tilsvarende det et vaskefirma tar for å vaske ned huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har sjekket priser ved et vaskebyrå idag. Det koster 38 kr pr kvadratmeter å få vasket huset + evnt tillegg om det har vært røyket der.

Vi kommer nok til å kreve en godtgjøring for vaskingen om de ikke skulle finne på å gjøre det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
Hvorfor det? Hverken meglerfirma, advokat eller selger bryter loven hvis unntak om vasking er nedfelt i avtalen.

Nei, det er jo ikke noe lov om det!

Men det burde da være mulig å klage om det vanlige er at selger vasker ned huset, eller om det står i kontrakten at selger skal vaske ned, evt betale for det om kjøper må gjøre det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er jo ikke noe lov om det!

Men det burde da være mulig å klage om det vanlige er at selger vasker ned huset, eller om det står i kontrakten at selger skal vaske ned, evt betale for det om kjøper må gjøre det...

Når en lov er fravikelig gjennom avtale, har det ingenting å si om "det vanlige er å vaske ned huset". Når vask ikke er inkludert i avtale er det ikke klagegrunnlag. Å bevisst prøve å sverte et firma basert på synsing og ikke lovverk, er ikke det samme som å klage formelt på lovbrudd.

Sier avtalen at vask er inkludert, eller at vask ikke er nevnt i det hele tatt, ligger loven til grunn. Da kan manglende vasking av hus påklages. Men som trådstarter har poengtert har advokat sagt at vask av hus ikke er inkludert. Fravikelighet brukes etter avtale, og dermed er det ikke klagemulighet på grunnlag av lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...