Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Håper det er noen her som kan hjelpe meg med beregning av poeng. Tenker en del på å ta realfag for å søke medisin om noen år, men synes det er greit å vite om jeg har noen sjanse før jeg bruker masse tid og penger på det.

(Har for ordens skyld planer om en rådgivningstime på sonans om praktisk gjennomføring, men jeg er litt utålmodig, så fint om noen kan svare meg nå)

Saken er denne: Jeg har generell studiekompetanse fra en annen linje enn allmen. Har dermed ingen fordypnings- eller realfagspoeng fra før. For å komme inn på medisin må man ha 2mx eller 3 mz (jeg tror jeg velger 3mz av poenghensyn), 2fy og 3kj. Jeg vet at jeg får 0,5 poeng for alle 2-fag og 1 poeng for alle 3-fag (realfagspoeng). Men hvordan blir det med fordypningspoeng? Hva får jeg for dette?

Lurer også på om jeg skal droppe egen eksamen i 2mz og 2kj, dette skal visstnok være mulig. Noen som har kjennskap til dette?

Ellers hadde jeg satt pris på å høre fra alle som har erfaring med å ta realfag som privatist, hvor hardt det er, hvordan man greiest gjennomfører, om man bør følge noe slags kurs/undervisning eller om det går greit å lese alene osv.

På forhånd takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror man får to poeng fra og med andre fordypningsfag.

Skrevet

Har de gjort om reglene? Da jeg begynte å studere fikk man 1/2 poeng pr realfag. Altså slik at dersom man tok 2mx og 3mx fikk man ett poeng, ikke 1,5.

Fordypningspoeng fikk man når man hadde 3 fordypningsfag. Man fikk ikke noe for det første faget, men to poeng for de to neste. Maks var 4 poeng.

Dette kan jo ha blitt forandret siden jeg gikk da... Det begynner visst å bli noen år.

Skrevet
Har de gjort om reglene? Da jeg begynte å studere fikk man 1/2 poeng pr realfag. Altså slik at dersom man tok 2mx og 3mx fikk man ett poeng, ikke 1,5.

Fordypningspoeng fikk man når man hadde 3 fordypningsfag. Man fikk ikke noe for det første faget, men to poeng for de to neste. Maks var 4 poeng.

Dette kan jo ha blitt forandret siden jeg gikk da... Det begynner visst å bli noen år.

De har gjort om ja. .5 poeng for 2. klassefagene, og 1 poeng for 3. klasse.

Hvilket snitt har du med rene karakterer da, miesol?

Skrevet

Nå har jeg 54,4 karakterpoeng, men karakterene i realfag må jo også regnes inn der.

Er det sånn at man kun får fordypningspoeng for fag nr. 2 og 3 når man ikke har gått allmenn også? Mener jeg har lest et eller annet sted at man får fra første fag om man har gått andre linjer..

Vet noen hva reglene for tilleggspoeng er forresten? Vet man kan få opptil 12, men hvor mange poeng pr år på høyskole/universitet? (jeg kommer til å ha en bachelorgrad når jeg eventuelt søker)

Gjest gjest1
Skrevet
Vet noen hva reglene for tilleggspoeng er forresten? Vet man kan få opptil 12, men hvor mange poeng pr år på høyskole/universitet? (jeg kommer til å ha en bachelorgrad når jeg eventuelt søker)

For universitets og høgskolestudier får du maks 3 poeng (for 60 studiepoeng).

Skrevet

Nei, du tar feil Buttercup. Jeg får 12 poeng for 120 studiepoeng, men siden mine er en del av en profesjonsutdanning får jeg de 12 for fullført profesjon (bachelorgrad).

Gjest gjest1
Skrevet
Nei, du tar feil Buttercup. Jeg får 12 poeng for 120 studiepoeng, men siden mine er en del av en profesjonsutdanning får jeg de 12 for fullført profesjon (bachelorgrad).

Beklager så meget.

• 1 måned senere...
Skrevet

Jeg er kanskje litt sent ute til å svare, men jeg prøver nå likevel.

Jeg har tatt 2mx, 2kj og 2fy på Sonans, og er veldig fornøyd! Lærerene var meget gode, og jeg gikk ut med veldig gode karakterer i alle fagene. Sonans tilbyr også nettstudium, på denne måten tok jeg 1mx en gang for leeenge siden. Nettstudiumet var litt billigere enn den vanlige skoleundervisningen, men lærerene var tilgjengelige over nett så og si hele døgnet.

Hvis du i tillegg ønsker å sanke litt ekstra poeng kan jeg anbefale å lese 2 og 3 BI på egenhånd, for så å ta privatisteksamen (relativt lette fag, særlig hvis du allerede studerer fysioterapi). Du får realfagspoeng og fordypningspoeng for biologi også. Lettjente poeng, men andre ord.

Du trenger ikke ta eksamen i 2kj og 2mz dersom du består 3. klasse fagene. I biologi må du derimot ta eksamen begge "årene", fordi pensum er så forskjellig fra 2BI (menneskelig anatomi) til 3BI(økosystemer og mangfold i naturen).

En bachelorgrad er 180 studiepoeng hvis ikke jeg tar helt feil? det er 3 ekstrapoeng per 60 studiepoeng, altså 9 poeng for bachelorgrad, iallefall til vanlig. Men jeg mener å ha hørt noe om at man får 5 poeng per 60 studiepoeng når man søker medisin? Slik at du da vil få 12 (som er maks ekstrapoeng) for baceloren. Men jeg er bittelitt usikker.....

:)

Skrevet

Hos meg var 2 bi mest om økosystemer og 3bi mest om menneskekroppen. Litt økologi og evolusjon i tillegg da. ;)

Uansett...

Lykke til trådstarter! Det er beundringsverdig at du har satt deg så høye mål og at du velger å ta opp fag. Selv om mange fag er greie, kreves det jo at en jobber med dem.

Du kommer sikekrt til å klare deg kjempefint. :)

Skrevet (endret)

Hmm, det er godt mulig de har forandret på det. Jeg tok 2BI i 01/02 og 3BI i 02/03. Ellers så legger vel ulike lærere vekt på forkjellige ting (i den grad de har mulighet). :)

Husker så godt at jeg likte 2BI, men ikke 3BI (det var mest bare kjedelig) i 3.klasse var vi på ekskursjoner, lagde herbarium osv.... dessuten fikk jeg en karakter dårligere enn jeg ville ha på eksamen, så jeg tok den opp et par år etter, og fprbedret den. Da var fremdeles 3BI evolusjon og økologi

Ved nærmere ettertanke var det jo endel genetikk og gen-kunnskaper inkludert i læremålene også. :sjenert:

http://www.nettgymnaset.com/MAIN/?dokument...01.03:08:41.txt ;)

Men for all det, det var endel utviklingslære og biologisk mangfold i 2BI også, men mye mer respirasjon, sirkulasjon og energiomsetning i tillegg. :)

Endret av Amygdala
Skrevet

Litt morsomt at den tråden her poppa opp igjen akkurat i dag :)

I dag dro jeg nemlig til nærmest Sonansskole for å be om rådgivning - og ble sendt rett til rektor ;)

Akkurat som du sa Amygdala så mente han at siden jeg studerer fysioterapi måtte jeg ta 2+3bi og heller droppe 3mx og 3fy. Godt tips altså :)

Så nå har jeg bestemt meg for å ta de fagene jeg må ta + biologi i løpet av tre år. Skal lese halvparten selv, og ta resten på nettgymnaset. Er så vanskelig å følge undervisning når jeg har vekslende timeplan fra uke til uke.

Men et par spørsmål til:

Amygdala - da du tok disse fagene på sonans, valgte du å ta labkurs i tillegg (disse må velges/betales utenom samme om du går på sonans eller nettgymnaset ikke sant?). Melder man seg opp til eksamen gjennom sonans eller må man selv ta kontakt med privatistkontoret? Begynner vel å nærme seg fristen nå..

Takk for alle svar og all oppmuntring så langt - jeg setter veldig stor pris på det!

Skrevet

Så moro at du fikk noe nytte av tipsene mine!

Joda, jeg tok lab-kurset ved siden av ja. Det kostet 1500 kroner for 2. klasse fag og 3000 for 3. klasse fag. Jeg følte at jeg trengte kursene for å få ordentlig sammenheng i pensum, om du forstår? Særlig i kjemi!

Du tar selv kontakt med eksamenskontoret for å melde deg opp til eksamen (fristen er omkring 15. september tror jeg, men sjekk dette for sikkerhetsskyld), men Sonans er behjelpelig med en skjemaer og de fagkodene o.l som du trenger. Bare henvend deg i resepsjonen (eller bare hent på eksamenskontoret selv). Husk at du må betale eksamensavgift, ca 300 kroner per nye fag og 600 per fag du har tatt før, og at du må ha med deg kvittering på et denne er betalt når du melder deg opp :)

Lykke til! Og bare send PM eller spør her i tråden, om det er noe mer du lurer på!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...