Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg vil slutte å røyke. Jeg røyker ikke så mye, men har gjort det i mange år.

Jeg har prøvd sånn tyggegummi og det hjelper men ikke bra nok.

Så jeg lurer på om det finnes noe legen kan skrive ut som hjelper bedre?

Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg røykte fast i 16 år. Ble gravid, klarte ikke å slutte. Begynte å trene, klarte ikke å slutte.

Jeg røykte rullerøyk, og brukte mellom 1300 og 1600 kroner i mnd på røyk. Røyker man ferdigrøyk, 20 om dagen, kaster man over 2000 kroner rett ut vinduet.

I mange år hadde jeg hørt om en bok som het "Endelig ikke-røyker", og som skulle være så fantastisk. "Hah!", tenkte jeg "akkurat som en bok skal klare å få meg til å ikke like røyk lenger, eller til å slutte uten å føle røyksug. Nei, SÅ dum er ikke JEG, hvertfall!" Innerst inne var jeg nok litt redd for å slutte, fordi jeg hadde brukt røyken som trøst, avslapping, oppkvikking, kos o.s.v i så mange år. Jeg fryktet rett og slett tilværelsen uten røyk. Hva med etter middagen? Hva skulle jeg liksom kose meg med da???

Så, i januar i fjor, leste jeg endelig boka. Jeg tok rett og slett mot til meg og kjøpte boka over nett, og sa til en kollega at han også kunne kjøpe boka så kunne vi slutte sammen.

Boka mi kom på en onsdag, og hans dagen etter, og vi avtalte å begynne å lese på mandagen etter.

På morgenen satte jeg meg ned med frokost, te og røyk og begynte å lese.

Jeg leste i lunsjen den dagen mens jeg satt ute og hadde røykepause, og jeg leste hele ettermiddagen og kvelden.

Tirsdagsmorgen gjorde jeg det samme som dagen før, og i lunsjen og ettermiddagen og kvelden.

Kvart på ni på kvelden tirsdag 11. januar 2005 stumpet jeg min aller siste røyk. Og så gikk jeg stolt inn til samboeren min og fortalte dette. Han gratulerte meg, og var kjempestolt av meg.

EN eneste gang siden den dagen har jeg savnet røyken. Og det var da jeg skulle ta min første store rengjøring av leiligheten og fant ut at jeg ikke lenger hadde noen gyldig grunn til å ta pauser. Jeg kunne jo ikke ta røykepauser lenger, og ble lettere fortvilt!!

Satte meg ned og leste litt i boka igjen (den lå i veska det første halve året så jeg alltid skulle ha den lett tilgjengelig), og lærte meg til å ta pauser med god samvittighet.

Etter at jeg sluttet å røyke, har tannkjøttbetennelsen min blitt helt borte. Jeg sover bedre om natta, og jeg hoster ikke lenger. De gangene jeg har blitt syk, og fått hoste, har hosten gått over etter noen dager mot tidligere kunne jeg hoste i månedsvis.

Smakssansen og luktesansen er bedre, og jeg skjønner nå at jeg i 16 år har gått rundt og direkte STINKET for alle andre enn røykere. Hvordan samboer har holdt ut med røykingen min i alle de årene, det fatter jeg ikke..

Så, jeg vet ikke om noen legemidler som kan hjelpe deg med å slutte å røyke, men jeg vet at hundretusenvis har klart å slutte ved hjelp av denne boken.

Noen uker før jeg begynte å lese boka, sa jeg til meg selv for hver eneste røyk jeg tok, at det ikke smakte godt. Jeg sa det selv om jeg kjente at det smakte jo godt...

Og jeg tenkte også sånn at hvis denne boka har hjulpet SÅ mange andre, så kan jo ikke jeg være noe unntak.. SÅ spesiell er jeg jo ikke, så jeg skal nok skjønne poenget, jeg også. :) Noen setninger leste jeg mange ganger, andre leste jeg bare en gang.

Jeg gikk altså fra 15-20 røyk om dagen til 0 røyk om dagen i løpet av en eneste dag. Halvannet år senere kan jeg aldri tenke meg å ta en eneste røyk igjen i hele mitt liv!!!

Allan Carr: "Endelig ikke-røyker"

Gjest Tweek
Skrevet

Gratulerer :klappe:

Jeg har også hørt om denne boken, jeg har litt lyst til å lese den, selv om jeg har allerede har slutta!

har holdt meg i et halvt år nå :Hehe:

jeg røykte mindre å mindre, jeg skulle egentlig bare røyke mindre, og plutselig slutta jeg..

det var en del av planen, at jeg skulle "glemme" at jeg røykte..

jeg tror mange minner seg selv på røyken når de skal slutte..

nå har jeg holdt meg så lenge, sist gang jeg røykte osv..

kjæresten min røyker ikke om det gjør det veldig mye enklere, men jeg kan gå sammen med vennene mine også som røyker å ikke røyke..

jeg sier at uansett så ikke gi meg røyk ;):ler:

Uansett, så er det viktig å finne sin måte, og at man virkelig VIL slutte!

min pappa ville å egentlig men han klarte ikke, så da jeg klarte det, så han at han å skulle slutte.

(han hadde hvis sagt det tiddligere)

han så meg som en inspirasjon, og nå røyker ikke han heller! :)

Gjest Gjest
Skrevet

Hva er det ved den boken som gjør at folk slutter å røyke?

Gjest Tweek
Skrevet

jeg har ikke peiling!

jeg skjønner ikke helt åssen en bok kan få maaaaange folk til å slutte!

det er jo så mange bøker om sånn, men akkurat denne

Gjest Gjest
Skrevet
jeg har ikke peiling!

jeg skjønner ikke helt åssen en bok kan få maaaaange folk til å slutte!

det er jo så mange bøker om sånn, men akkurat denne

Håper noen som har lest den kan fortelle oss det.
Gjest gjest1
Skrevet

Har lest denne boken selv, og klarte ikke å slutte å røyke. Selv om jeg faktisk kan godt tenke meg at det kan fungere (hehe litt omvendt her..) fordi den går så nøye igjennom når det gjelder tankemåte, hvordan du burde gjøre ting, og den er ikke DU SKAL, den er veldig flink til å vise det på en fin måte at du kan slutte hvis du vil.

Angrer litt på at jeg ikke tok med den boka når jeg flytta, skulle gjerne lest den igjen, med litt mer tålmodighet og vilje :)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har sluttet med hjelp fra den boka. Det som "er" med den er at man lærer å tenke litt annerledes, slik at man ikke føler at man mister noe ved å slutte å røyke.

Jeg sluttet for 2 år siden og har ikke savnet/ hatt lyst på røyk siden, i det hele tatt. Den boken gjorde det lett for meg!

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg har sluttet med hjelp fra den boka. Det som "er" med den er at man lærer å tenke litt annerledes, slik at man ikke føler at man mister noe ved å slutte å røyke.

Jeg sluttet for 2 år siden og har ikke savnet/ hatt lyst på røyk siden, i det hele tatt. Den boken gjorde det lett for meg!

Ok, men hva var det den lærte deg var så lett?

Var det fordi du skal gjøre noe annet istedenfor å røyke? I tilfelle hva?

Skrevet

Bevisstgjøring tror jeg. Jeg gir ikke den boka æren for at jeg klarte selve røykeslutten, for det har jeg klart tidligere. Men den har fått meg fra å ikke starte på igjen, noe jeg har gjort mange ganger tidligere.

Gjest Gjest
Skrevet
Bevisstgjøring tror jeg. Jeg gir ikke den boka æren for at jeg klarte selve røykeslutten, for det har jeg klart tidligere. Men den har fått meg fra å ikke starte på igjen, noe jeg har gjort mange ganger tidligere.

Ok, fordi den fokuserte på farene ved røyking? Fordi den ga deg tips om hvordan du skulle unngå å begynne igjen? Kan du isåfall fortelle hvilke tips?
Skrevet

Nei, den gjør deg bevisst på hva røyking egentlig er (uten å bruke skremselspropaganda), og hvilke fordeler man har som ikke-røyker.

Gjest Gjest
Skrevet
Nei, den gjør deg bevisst på hva røyking egentlig er (uten å bruke skremselspropaganda), og hvilke fordeler man har som ikke-røyker.

Ok, gammelt nytt altså?
Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

er ikke sikker på om legen kan hjelpe, men hvorfor ikke ringe og høre.

når dt gjelder det å å slutte å røyke, så kommer det an på motivasjonen. jeg stoppet for 5 uker siden, og har ikke smakt røyk siden.

jeg røyka 10 røyk den dagen(siste dagen) før jeg dro på trening, og mens jeg stod på stepmaskinen, var det en stemme som sa at det ikke skulle røkes mere. merkelig hele greia. har som sagt ikke smakt røyk siden. jeg spiser tyggegumi, og har det som en hjelp, men føler at det er kun for å ha noe i munnen. i min omkrets er det ingen som røyker, så når jeg skulle besøke sønnen min som røyker i forrige uke gledet jeg meg, fordi jeg hadde lyst til å kjenne lukten av god røyk. det ble fiasko, det luktet skikkelig vondt, og jeg ble deppa :grine: ser folk på uteserveringer som tar seg en røyk og misunner dem, men av en eller annen grunn, så er det ikke meg lenger. har røyka i 22 år, og det siste året var jeg oppe i 30 om dagen.

er du sikkelig motivert for å slutte, så tror jeg ikke det er noe problem. jeg har ikke noe problemer, selv om jeg misunner andre som tar seg en røyk.

jeg har også vært heldig med at jeg heller ikke har gått opp i vekt.

MOTIVASJON er ordet

Skrevet

Slutta å røyke for 5 år siden i februar! Jeg brukte nikotin plaster. Funka det. Skulle jeg på fest satte jeg på meg et ekstra! Syns det gikk greit å slutte med det. Lykke til med å slutte i hvertfall! :klem:

Gjest Catwoman
Skrevet

Jeg har lest den boka - endelig ikke røyker - og jeg forstår fortsatt ikke hva det er med dne boka som gjør at folk greier å slutte etter å ha lest den. Boka er godt skrevet og inneholder mye bra den, men jeg var ikke i nærheten av å stumpe røyken mens jeg leste den.

Gjest Gjest
Skrevet

Den boka er ikke noen "sim salla bim", man må gjerne lese den om igjen og om igjen flere ganger, for det som står der går "inn det ene øret og ut det andre".

Poenget er heller ikke at man skal slutte mens man leser den, men forhåpentligvis etter. Det som er vanskelig er å bestemme seg for at man ikke kommer til å lide noen nød, og finne en dato.

Det hjelper ikke å ha lest den hvis man bare fnyser av det som står i den, man må være villig til å tenke annerledes.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...