Gjest #Spidergirl# Skrevet 19. juli 2006 #1 Skrevet 19. juli 2006 Kan forsikringsseleskapet nekta meg forsikring eller få redusert premie viss eg har ein medfødt skade??? Erfaringer??? Når eg var i pappa sin forsikring var ikkje dette noko problem.....
Gjest gjest1 Skrevet 19. juli 2006 #2 Skrevet 19. juli 2006 Jeg har alltid hørt at ikke jeg får livsforsikring ihvertfall ettersom jeg er syk...
Gjest Gjest Skrevet 19. juli 2006 #3 Skrevet 19. juli 2006 Ingen nektes ulykkesforsikring, fordi der er det en ytre skade som må til for at forsikringen skal tre i kraft. Når det gjelder livsforsikring, så kan egentlig alle få tegne det også, men det gjøres da unntak for at forhold som gjelder eksisterende sykdom ved tegningspunktet dekkes. I tillegg kan det hende forsikringspremien blir høyere enn for friske.
Gjest #Spidergirl# Skrevet 19. juli 2006 #4 Skrevet 19. juli 2006 takk ehm eg ventar på søknadspapirer er spent på søknad. Kjekt og ha forsikring når man rir!
Gjest Gjest Skrevet 19. juli 2006 #5 Skrevet 19. juli 2006 Det er vel ikke søknadsskjema for ulykkesforsikring? Ser i overskriften av du skriver ulykkesforsikring, mener du livsforsikring?
Leo Skrevet 19. juli 2006 #6 Skrevet 19. juli 2006 Jeg antar hun mener en ulykkesforsikring som dekker både død og uførhet og når slike forsikringer skal beregnes for enkeltpersoner kreves det helseerklæring. Årsaken er bl.a. at uførhet etter en ulykke kan ha sammensatte årsaker; Et menneske med en medfødt ryggskade, vil f.eks. sannsynligvis lettere bli ufør etter et fall enn en som er helt frisk. Sannsynligvis har faren din vært dekket av en kollektiv ordning som også dekker evt. barn frem til de fyller 21 år. For slike forsikringer kreves det ikke helseerklæring fordi man da kan spre risikoen på en stor gruppe barn og beregne premie ut fra dette. Forsikringsselskapene står for øvrig helt fritt til å nekte å forsikre så lenge det ikke er snakk om lovpålagte forsikringer. Siden jeg ikke vet hva slags skade det er snakk om, er det vanskelig å komme med noen direkte anbefalinger. Imidlertid vil det nesten alltid være mulig å komme frem til individuelle løsninger selv om de gjerne koster litt mer. Det jeg imidlertid vet er at slike skjemaer kan oppleves som vanskelige å fylle ut, så jeg ville ha bedt om hjelp (Og et møte) hos en stedlig representant for selskapet i forbindelse med utfyllingen. Jeg forstår inderlig godt at det kan føles urettferdig for de som er født med en eller annen form for skade, men forsikringsverdenen er desverre relativt kynisk og må nesten være det hvis den skal fungere; De som representerer stor risiko må enten betale mer i premie eller ikke forsikres i det hele tatt. Hvis ikke må de som representerer normal eller liten risiko betale mye mer og det er jo ikke rettferdig det heller... Hvis alle skulle betalt det skadene deres faktisk koster, ville det jo ikke vært noe poeng i å forsikre i det hele tatt.
Gjest Gjest Skrevet 19. juli 2006 #7 Skrevet 19. juli 2006 Jeg antar hun mener en ulykkesforsikring som dekker både død og uførhet og når slike forsikringer skal beregnes for enkeltpersoner kreves det helseerklæring. Årsaken er bl.a. at uførhet etter en ulykke kan ha sammensatte årsaker; Et menneske med en medfødt ryggskade, vil f.eks. sannsynligvis lettere bli ufør etter et fall enn en som er helt frisk.Når har de begynt å kreve helseerklæring på ulykkesforsikringer? Jeg gjentar at en ulykkesforsikring kun dekker skader som skyldes ytre påvirkninger - altså ikke sykdom.
Gjest Gjest Skrevet 19. juli 2006 #8 Skrevet 19. juli 2006 Leo, er det litt mye antagelse i det du svarer her? Jeg er fra forsikringsbransjen, og kjenner meg litt dårlig igjen.
Leo Skrevet 19. juli 2006 #9 Skrevet 19. juli 2006 Jeg er fra forsikringsbransjen, og kjenner meg litt dårlig igjen. ← Hva er det du ikke kjenner igjen?
Gjest Gjest Skrevet 19. juli 2006 #10 Skrevet 19. juli 2006 Hva er det du ikke kjenner igjen? ← Første avsnitt aner jeg knapt hvor du har fra. Men trådstarter har i grunnen allerede fått svar på det i andre innlegg i tråden.
Leo Skrevet 19. juli 2006 #11 Skrevet 19. juli 2006 Første avsnitt aner jeg knapt hvor du har fra. ← Jaha... Vi har nettopp tegnet omfattende forsikringer vedr. nettopp dette og akkurat dette punktet ble spesielt nevnt... Men du kjenner naturligvis alle vilkår og all praksis hos alle selskaper, så da bøyer jeg meg i støvet!
Gjest Gjest Skrevet 19. juli 2006 #12 Skrevet 19. juli 2006 Jaha... Vi har nettopp tegnet omfattende forsikringer vedr. nettopp dette og akkurat dette punktet ble spesielt nevnt... Men du kjenner naturligvis alle vilkår og all praksis hos alle selskaper, så da bøyer jeg meg i støvet! ← Jeg vet godt hva ulykkesforsikring er.
Leo Skrevet 19. juli 2006 #13 Skrevet 19. juli 2006 Jeg vet godt hva ulykkesforsikring er. ← Jeg også! Det er imidlertid enorm forskjell på den kollektive man gjerne har gjennom jobb osv. og den man tegner individuelt...
Gjest Gjest Skrevet 20. juli 2006 #14 Skrevet 20. juli 2006 Jeg også! Det er imidlertid enorm forskjell på den kollektive man gjerne har gjennom jobb osv. og den man tegner individuelt... ← Jeg gjentar: Ulykkesforsikring skal dekke eventuell skade påført av ytre omstendigheter, og har således ikke noe med forsikringstagers helse å gjøre. Derfor brukes heller ikke helseerklæringsskjema ved tegning av ulykkesforsikring. Alle typer livsforsikring har krav om helseerklæring. Ulykkesforsikring og livsforsikring er to forskjellige ting.
Gjest Gjest Skrevet 20. juli 2006 #15 Skrevet 20. juli 2006 Jeg gjentar: Ulykkesforsikring skal dekke eventuell skade påført av ytre omstendigheter, og har således ikke noe med forsikringstagers helse å gjøre. Derfor brukes heller ikke helseerklæringsskjema ved tegning av ulykkesforsikring. Alle typer livsforsikring har krav om helseerklæring. Ulykkesforsikring og livsforsikring er to forskjellige ting. ← Jeg har også nettopp tegnet ulykkesforsikring og måtte fylle ut helseerklæring. En tidligere ryggskade gjorde at jeg fikk en avtale med forbehold om skader i forbindelse med rygg. Altså er jeg helt enig med Leo.
Gjest Gus Skrevet 20. juli 2006 #16 Skrevet 20. juli 2006 Jeg har også nettopp tegnet ulykkesforsikring og måtte fylle ut helseerklæring. En tidligere ryggskade gjorde at jeg fikk en avtale med forbehold om skader i forbindelse med rygg. Altså er jeg helt enig med Leo. ← Jeg måtte også fylle ut helseerklæring.
Gjest Gjest Skrevet 20. juli 2006 #17 Skrevet 20. juli 2006 Nå har jeg forsøkt å forklare dette flere ganger her, men når tydeligvis ikke frem. I tilegg til at jeg selv driver i bransjen, så ringte jeg nå Gjensidige og If. Mitt spørsmål var: trenger mann helseerklæring for å tegne ulykkesforsikring? Begge steder var svaret nei. Jeg ringte fordi jeg synes det er drøyt at feilinfo om såpass alvorlige saker får stå. Hvis imidlertid ulykkesforsikringen utvides, f.eks. med en uføredel, så må man ha helseerklæring. Men ved ren ulykkesforsikring trenger man altså ikke det. Greit å ha orden i begrepene når man råder andre.
Gjest Gjest Skrevet 20. juli 2006 #18 Skrevet 20. juli 2006 Jeg har også nettopp tegnet ulykkesforsikring og måtte fylle ut helseerklæring. En tidligere ryggskade gjorde at jeg fikk en avtale med forbehold om skader i forbindelse med rygg. Altså er jeg helt enig med Leo. ← Hva har en tidligere skade å gjøre med om du blir rammet av en ulykke å gjøre?
Gjest Gjest Skrevet 20. juli 2006 #19 Skrevet 20. juli 2006 Hva har en tidligere skade å gjøre med om du blir rammet av en ulykke å gjøre? ← Ryggen min tåler mindre enn "friske" rygger.
Gjest Gus Skrevet 20. juli 2006 #20 Skrevet 20. juli 2006 Jeg måtte også fylle ut helseerklæring. ← Og min sykdom øker sjansen for at jeg havner i ulykker
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå